chiddush logo

כיצד נתגלה הכותל המערבי?

נכתב על ידי DL2000, 7/4/2013

 בס"ד

כיצד נתגלה "הכותל המערבי"?

אומרת הגמרא (סוטה מז) : "אמר רב : לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות, ואף על פי שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה, שבשכר ארבעים ושניים קרבנות שהקריב בלק מלך מואב, זכה ויצתה ממנו רות שיצא ממנה דוד שריוה להקדוש ברוך הוא בשירות ותשבחות, ויצא ממנה שלמה שנאמר בו: "אלף עולות יעלה שלמה".
והיוצא לנו מכאן, שאף על פי שהמעשים הטובים מלאים בפניות ובכוונות שלא לשם המעשה הטוב עצמו, כגון כדי להתפאר או כדי לקבל כנגד זה טובת הנאה, או שכר וכדו', עם כל זאת בפנימיות המעשה הרי הוא טוב גמור. וכאן השתמשה הגמרא בדוגמא קצונית מאוד של מצוה שבודאי לא נעשתה לשם מצוה, ואפילו להיפך, שהרי בודאי היתה כוונת בלק בהקרבת הקרבנות שתהיה עת רצון, בכדי שבלעם הרשע יוכל לקלל חלילה את עם ישראל, והרי זה דומה לאדם שהביא מתנה ודורון למלך, על מנת שיוכל להתנקש בחייו של בנו יחידו ח"ו.
ואף על פי שה' יתברך ידע בוודאות את כוונתו של בלק מלך מואב, עם כל זאת הסתכל ה' בעצם המעשה הטוב, וזכה בלק על ידו שתצא ממנו לא פחות מרות המואביה שיצא ממנה דוד המלך וממנו יצא משיח צדקינו, משיח בן דוד שיגאל את כל העולם. וכל זאת בא ללמדינו, עד היכן הדברים מגיעים, ובאם גם אנחנו נסתכל על עצמינו ועל אחרים "בעין טובה" ולא נתייחס ל"רע", הרי בזה נעורר את ה"טוב", שממנו תצא "הגאולה הפרטית", שלנו ושל אחרים, שעליו מרמזת רות שיצא ממנה דוד מלך המשיח, שזכה בה בלק על ידי אותו מעשה טוב שעשה שהיה בודאי מלא "פצעים ופגמים".
ואם הקדוש ברוך הוא הביט על החלק הטוב של המעשה הטוב של בלק, הרי על אחת כמה וכמה שה' מביט רק על הטוב במעשים של עם ישראל שהרי נאמר : (במדבר כג, כא) "לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל" שה' יתברך לא מביט על הרע של ישראל אלא רק על הטוב וכן נאמר ב"שיר השירים" (פרק ד, ז) "כולך יפה רעיתי ומום אין בך" שזאת מעיד הקדוש ברוך הוא על עם ישראל, ובודאי שזהו מהותו האמיתית של כל יהודי, רק שכאמור הפחד מהשינוי לטובה שיתחולל אצלו, מונע אותו מלהאמין לזאת באמת.
וכן כותב רבינו בשירו המופיע בתחילת ספרו "ליקוטי מוהר"ן":
"חזק ונתחזק, 
ואל תהיה כפיל הגדול וכגמל, 
אפילו כשמשכהו בחוטמו העכבר, 
לא יבעט בו, 
וכל זה מחמת שטות, 
שאין יודע מכוחו"
כלומר שעל ידי שהאדם מאמין בגודל כוחו הרוחני, שהרי כל יהודי הוא "חלק אלוק ממעל", והוא כביכול חלק מה' יתברך, ואם כן טמונים בו כוחות אין סופיים, שה"יצר הרע" עם כל חיילותיו הם כאין וכאפס לעומתם, ואם אכן רק ידע מכוחו כאמור, אזי יוכל בקלות לבעוט בתאוות הרעות, ולהתגבר על יצרו הרע.
אומרים חז"ל ב"פרקי אבות" (פרק א' משנה ו') : "הוי דן את כל האדם לכף זכות". 
אם נדייק בלשון חז"ל מדוע אמרו "כל האדם" ל"כף זכות" ולא "כל אדם לכף זכות"? 
התשובה היא, שכאשר ניגש אתה לדון את עצמך או את חברך ל"כף זכות" עליך לדון את כולו ל"כף זכות" ולא רק חלק ממנו, משום שאם דן אתה רק חלק ממנו "לכף זכות" ואת השאר אינך דן "לכף זכות", ממילא רק אותו אחוז שנידון "לכף זכות" הוא יצא מ"כף חובה" ואילו השאר ישאר ב"חושך". 
ובאמת שלמות ההתבוננות "בעין טובה" היא כאמור באופן שנראה את ה"כולך יפה רעייתי ומום אין בך" ואין אלו דברי מליצה אלא בודאי זו האמת לאמיתה שכל אחד מעם ישראל כולו טוב ולא רק חלק ממנו טוב ויפה והשאר מכוער.
וכיצד זוכים להגיע למצב בו נראה שכל יהודי הוא כלו טוב, ואין בו מום?
זאת אומר רבינו בהמשך דבריו: 
"...אדרבא, יחיה את עצמו וישמח את נפשו במעט הטוב שמוצא בעצמו, דהיינו מה שזכה לעשות מימיו איזה מצוה או איזה דבר טוב, וכמו כן צריך לחפש עוד, למצוא בעצמו עוד איזה דבר טוב, ואף שגם אותו הדבר הטוב הוא גם כן מעורב בפסולת הרבה, עם כל זה יוציא משם גם כן איזה "נקודה טובה", וכן יחפש וילקט עוד ה"נקודות טובות".
כלומר אף על פי שנמצאה איזה "נקודה טובה", אין להסתפק בכך וצריך לחפש ולבקש עוד "נקודה טובה" ואחרי שגם היא נמצאה צריך להמשיך ולחפש עוד ועוד "נקודות טובות", שבאמת נמצאות שם וכל אחד תמיד, רק צריך לרצות אותם ולחפש אותם ומוצאים, עד שזוכים לראות שאותו אדם שהוגדר קודם כ"רשע גמור", אינו אלא צדיק גמור ובעצם זו אינה אלא "טעות אופטית" שהטעתה אותנו קודם מלראות האמת.
וזה ביאור הפסוק בתהלים (פרק לז, י) כפי שמבארו רבינו:
"ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו". 
כלומר שעל ידי שמוצאים "ברשע" שלנו או של אחרים, עוד איזה מעט טוב, עדיין, וחוזרים ומוצאים בו עוד איזה מעט טוב. 
וזה הפירוש של "ועוד מעט", על ידי זה "ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו" אזי תזכה לראות ש"הרשע" שעמד כאן קודם כבר איננו על מקומו הראשון, ועומד כאן לפנינו צדיק גמור.
המאמר "כיצד נתגלה הכותל המערבי" מעובד על פי המאמר "נקודות טובות", 
מן הספר הנפלא "טעם גן עדן" מאת אהרן ישכיל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע