chiddush logo

" רבות מחשבות בלב איש ועצת ה" היא תקום" ,להפטרת ואתחנן

נכתב על ידי izik28, 11/8/2022

 בסד 


ד"ת להפטרת ואתחנן – נחמו 

" רבות מחשבות בלב איש ועצת ה היא תקום" 
---------------------------------------------------------------------
בהפטרת השבת מופיע פ"ס מיוחד שקצת קשה להבינו " מי תכן את רוח יהוה ואיש עצתו יודיענו", הרדק מפרש," מי תכן את רוח יי' - כשעשה כל זה , מי תכן רוחו? כמו "ונפשו אותה ויעש" (איוב כג , יג). אין מלאך , וכל שכן אדם , שיְתַכֵּן רוחו ושיודיעהו עצתו כשעשה העולם , ואמר לו: כן תעשה; וכן אמר "נוטה שמים לבדו" (איוב ט , ח). ומי שזכר , עומד במקום שנים , כאלו אמר: ומי איש עצתו יודיענו. וכפל העניין עוד ואמר: את מי נועץ... באורח משפט - פירוש: בדרך תכונת העולם מי למדהו? וכן "וארמון על משפטו ישב" (יר' ל , יח) , פירוש: על תכונתו; וכן "כמשפט הראשון" (בר' מ , יג) והדומים להם" , ונשאך האם הקב"ה הודיע  את תוכניותיו למישהו?  בררו שלא..  אין לנו בימנו נביא  שיודיענו את כל זאת או אורים ותומים  ,המדרש מוסיף" בפסוק יב, הנביא שואל "מי יכול למדוד את כל החומר שבעולם?" - מי יכול למדוד בצעדיו את כל המים שבעולם? מי יכול למדוד באצבעו את כל השמים? מי יכול למדוד בכלי -מידה את כל עפר הארץ, לשקול את ההרים והגבעות?"
ובפסוק יג, הנביא שואל: "מי יכול למדוד את התוכניות של ה' לעתיד?" - מי יכול לבחון ולדעת את כל המחשבות והתכניות של ה'? והאם יש איש שיכול למדוד את כל עצתו ( =תוכניותיו המעשיות ) של ה' לעתיד ולהודיע אותן?
הטיעון הוא "קל וחומר": אם בני-אדם לא מסוגלים למדוד את כל החומר בעולם שה' ברא, קל וחומר שאינם מסוגלים למדוד את המחשבות והתכניות של ה' עצמו.
הקטע כולו פונה אל אנשים (מהגויים ומעם ישראל) שאינם מאמינים שה' יגאל את עם ישראל, כי הם בוחנים את המציאות בראיה מדעית-אנושית; ואומר להם: "האם מישהו מכם מסוגל למדוד, בכלים אנושיים, את כל החומר שה' ברא בעולם? ברור שלא! אם כך, קל וחומר שאתם לא יכולים למדוד את המחשבות של ה' בכלים אנושיים; וגאולת ישראל תבוא בניגוד לכל החשבונות שלכם!".
האם יש פסוק בתורה שבו הקב"ה  כן הושיע את רצונו או תוכניותיו  לנו בני האדם??  יש ויש  !
בפרשת השבוע מופיע הקטע אותו אנו אומרים פעמים ביום" , והיה אם שמע תשמעו אל מצותי אשר אנכי מצוה אתכם היום לאהבה את יהוה אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם יד ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש ואספת דגנך ותירשך ויצהרך טו ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת טז השמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחויתם להם יז וחרה אף יהוה בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה ואבדתם מהרה מעל הארץ הטבה אשר יהוה נתן לכם" האור החיים מסביר," והיה אם שמוע וגו'. פירוש והיה לשון שמחה ותנאי הוא הדבר אם תהיה שמחה של מצוה, והוא אומרו אם שמוע תשמעו וגו' כאמרם ז"ל (שבת ל' ב) שלא שבח שלמה אלא שמחה של מצוה אבל שאר שמחות עליהם אמר (קהלת ב') ולשמחה מה זה עושה, וכפל לומר שמוע תשמעו על דרך אומרם ז"ל (ברכות נ"ה א) בפסוק (דניאל ב' כ"א) יהב חכמתא לחכימין שאין הקדוש ברוך הוא נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה, והוא אומרו אם שמוע פירוש שיהיה לכם לב שומע, תשמעו:
לאהבה וגו' ולעבדו וגו' ונתתי וגו'. פירוש לפי מה שקדם לנו כי שכר מצות אינו משתלם בעולם הזה, הודיע הכתוב שאם כי שכר מצות אינו משתלם בעולם הזה הודיע הכתוב שאם יאהבו ה' וגו' בכל לבבם וגו' יזכו גם בעולם הזה, והוא מה שנתכוין במאמר ונתתי בתוס' וא"ו להעירך שאין זה אלא תוס' על העיקר שהוא שכר עולם הנצחי והקיים, גם רמז שהגם שהמזונות הוא בכלל הדברים שאינם תלוים בזכות (מו"ק כ"ח ב) אף על פי כן כשיעבדו ה' כמצטרך אין המזל שולט בהם ויאכלו וישבעו גם מטוב הגשמי:
בכל לבבכם ובכל נפשכם. ולא אמר בכל מאודכם כסדר שאמר בפרשת שמע, לפי שפרשת שמע נאמרה בל' יחיד ויכול להיות שימצא יחיד שיהיה לו ממונו חביב עליו מנפשו, אבל כללות הציבור שעמהם מדבר מן הנמנע שיהיה להם ממונם חביב מנפשם כי כל אשר לאיש יתן בעד נפשו, ולזה כשאמר בכל נפשכם מכל שכן בכל מאודם:"
הקב"ה מודיע לנו שרצונו שנקיים מצצות בשמחה , הדבר מתחזק קל וחומר בחודש אלול ובכל השנה , רקי לקיים מצוות באהבה , לגודמא יעקב אהב את רחל , הוא חיכה לה שנים לא מעטות , וכי ללא אבהבת אמת הדבר יכל היה לצאת לפועל ? ברור שלא, מכן ניתן ללמוד על היחס שאנו צריכים לתת לקב"ה ולהודות לו על כל הטוב  שהוא מענק לנו , את חודש אלול הוא נתן לנו באהבה לה אכפת לו מאיתנו , רק אנו צריכם לעשות צעד לכיוון ארמונו של המלך  ובזה הוא עוד יותר מקל לעלינו באומרו " פִּתְחוּ לִי פֶּתַח כְּפִתְחוֹ שֶׁל מַחַט וַאֲנִי אֶפְתַּח לָכֶם כְּפִתְחוֹ שֶׁל אוּלָם'"  , פתח כזה קטן כל אחד ואחת חכול לפתוח , כתוצאה מכך הקב"ה ירחיב את ליבנו   לחזרה אליו בלב שלם  ויפתחו כל הברכות והישיעות בע"ה ,וזאת רק אם מדע שמה שהקב"ה עושה זה לטובה גם אם זה לא נראה באותו רגע ,וזה טבעי בגגל היותנו בני אנוש , אז פתחו פתח גדול יותר ממחט ותראו את הברכה מגיעה בע"ה לשנת הקהל בשמחות בע"ה חודש טוב 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע