" ופרוס עלינו סוכת שלומך"
נכתב על ידי izik28, 14/7/2022
בסד
ד"ת לעלון פרשת פנחס יז תמוז התשפ"ב
" ופרוס עלינו סוכת שלומך"
----------------------------------------------------------
הזדמנות נדירה
השבת חל כידוע צום יז תמוז בעקבות כך הצום נדחה ליום ראשון , חמישה דברים חמורים ארעו
ביז תמוז , משה רבנו שבר את הלוחות בהר סיני; בטל קרבן התמיד בבית המקדש הראשון; חומות ירושלים נפרצו והגויים נכנסו לעיר; המצביא הרומאי אפוסטמוס שרף את התורה; וצלם – פסל של עבודה זרה – הועמד בהיכל בית המקדש, לדחיה הצום יש משמעות חשובה עבורנו, בעת כניסת הצום כולנו נציין את כניסת שבת המלכה ,שהיא אות ברית בין ישראל לקב"ה וכל המשמרה הינו שותף במעשה בראשית עצם דחייה זו מרמזת לנו על קרוב הגאולה מה שתלוי בנו .
חילול ה"
"פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי לכן אמר הנני נתן לו את בריתי שלום",רשי מפרש,"פי שהיו השבטים מבזים אותו הראיתם בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלים לע"א והרג נשיא שבט מישראל לפיכך בא הכתוב ויחסו אחר אהרן ," בקנאו את קנאתי" , בנקמו את נקמתי בקצפו את הקצף שהיה לי ,אותו קצף שהיה בעקבות חטא הזנות של ישראל בשיטים ,בעל הטורים מפרש," ויחל העם לזנות" תחלת ענינם לא היה לעבוד ע"ז כלל אבל היה לזנות בלבד. אמנם קרה להם כמו שהעידה התורה כשאסרה להתחתן באומות כאמרו וקרא לך ואכלת מזבחו ולקחת מבנותיו וזנו בנותיו והזנו את בניך אחרי אלהיהן: " ויאכל העם וישתחוו לאלהיהן" שכך דרכו של יצר הרע לצאת מרעה אל רעה כמו שהעידו רבותינו ז"ל , בעקבות מעשה זה החלה מגיפה בעם בעוד שנשיא שבט שמעון חילל את שם ה", בפרהסיה , " והנה איש מבני ישראל בא ויקרב אל אחיו את המדינית לעיני משה ולעיני כל עדת בני ישראל והמה בכים פתח אהל מועד" ,הרשבם מפרש," להזנותה, כדכתיב לא תקרבו לגלות ערוה:" בעקבות כך פנחס הכהן נקם את נקמת ה" והרג את המדינית ואת נשיא שבט שמעון , בל נשכח שפנחס הוא כהן , וכהן שהרג נפש פסול לעבודה מה עוד שהיה חשש של נקמה, בעקבות כך הבטיח הקב"ה , "פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל בקנאו את קנאתי בתוכם ולא כליתי את בני ישראל בקנאתי לכן אמר הנני נתן לו את בריתי שלום " ,מה היא אותה ברית? רבנו בחיי מפרש," ע"ד הפשט הבטיחו בברית שלום שלא יפחד מאחי זמרי שלא ינקמו נקמתו, ומה יהיה שכרו, והיתה לו ולזרעו אחריו ברית כהונת עולם, שתהיה לו הכהונה נצחית."
חופת שלום
בסוף פרשת פנחס אנו קוראים על בנות צלפחד,"אבינו מת במדבר והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה" בעדת קרח כי בחטאו מת ובנים לא היו לו למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו כי אין לו בן תנה לנו אחזה בתוך אחי אבינו ויקרב משה את משפטן לפני ה" " בפרשת מסעי , בנות צפחד מבקשות להתחתן , כל כך בסיסי וכל כך חשוב ,רשי מפרש," אנו במקום בן עומדות ואם אין הנקבות חשובות זרע תתיבם
אמנו ליבם ,"כי אין לו בן" - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום מגיד שחכמניות היו" . ויאמר ה" אל משה לאמר כן בנות צלפחד דברת נתן תתן להם אחזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן " ,מדרש ספרי מפרש," יפה תבעו בנות צלפחד, שכך כתובה פרשה לפני במרום. אשרי אדם שהמקום מודה לדבריו." , בנות צלפחד רצו לקדש שם שמיים ולבנות אחת מחורבות ירושלים ,מצוות הציצית היא זכר ליציאת מצרים ואות ברית לקשר טהור בין ישראל לקב"ה, הקב"ה פרס את אותה טלית שנפרסת על ראשם של חתן וכלה על פנחס שקידש שם שמיים ועל בנות צלפחד שביקשו לצאת מהמיצר כפנחס , ימי בין במצרים שאנו בפתחם משמעם , מיצר , בין החומות ללא אפשרות לזוז , דחייית הצום אודות לשבת כלה מסירה את חומות אלו , בעוד שתשעה באב דחוי מאותה סיבה ,במשנה נאמר, " לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום," אותו שלום המאחד בין איש לרעהו , אם ננצל הזדמנות נדירה זו של דחיית הצום ונפרוס את אותה טלית המאחדת איש ואישה ,נזכה לחזות במקדש השלישי עוד השנה בברכת ה" ובפריסת סוכת שלומו עלינו .אמן
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)