chiddush logo

"....זה עשר פעמים...." (6 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 19/6/2022

 בס"ד.


כִּי כָל-הָאֲנָשִׁים, הָרֹאִים אֶת-כְּבֹדִי וְאֶת-אֹתֹתַי, אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם, וּבַמִּדְבָּר; וַיְנַסּוּ אֹתִי, זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים, וְלֹא שָׁמְעוּ, בְּקוֹלִי.  כג אִם-יִרְאוּ, אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי, לַאֲבֹתָם; וְכָל-מְנַאֲצַי, לֹא יִרְאוּהָ.

על אברהם אבינו נאמר כי נתנסה בעשר ניסיונות. על אף שאני בחידלוני כי רב,לא מצאתי אסמכתא לכך בכתובים.
 מנגד עמך ישראל ניסה גםכן,את הקב"ה בעשר ניסיונות  ועל כך יש אסמכתא בכתוב. ולא רק אסמכתא אלא גם ציטוט מפורש מפי הגבורה ,[מצוטט לעיל].
 הנה כי כן, הקב"ה מעיד שמה שקרוי "חטא המרגלים"
[שבכתוב אין זכר למילה :"חטא" ולא ולמילה :  "מרגלים"].הוא הניסיון הקשה ביותר. ולא רק זה שימו לב לניסוח  .
    האומר גם כי "זה" החטא הלזה.  שקול היה במרעו הקשה  כנגד כל עשר הניסיונות . לפיכך גם ביחס ישר גם העונש היה הכי קשה.
 ועתה להערתנו,לא ראוי היה  שנלמד  את כל עשר הניסיונות שניסינו את הקב"ה במצרים ובמדבר. לא ראוי היה שייכתבו מדרשים רבים על הניסיון הכי קשה עד שהקב"ה מתולונן :  "ניאצוני".
 ביום שנלמד את האמור ונשווה "עשר מול עשר"
 עשר ניסיונותיו של אברהם אל מול עשר ניסיונותיו של הקב"ה, אולי נתעלה להבין  את היחס וההשפעה שבין הניסיון העשירי של אברהם לזה של הקב"ה רמז 
 [שיא של אמונה -אל מול אפס אמונה].
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (6)
משה אהרון (1/7/2022)
בס"ד.
אלעזר היקר
אינני בטוח שירדתי לסוף דעתך עד תום - בהערתך. [שגם לעניות דעתי שלימות המשיח מתחלפות היוצרות בין החיטין לחומטין....]
כך או כך אם יש לי שאישית "אוצר" .כי אז זו יראת השמיים, שגם אין יראת שמיים בלי ראיית השמייםממש וכיצד שכל אימת שאדם רואה את חברו רואה בו כצלם אלוהים כצלם ותשקיף של השמיים - כי זה כל האדם....
ראה גם רשימתי בעניין הציצית
אלעזר כהן (1/7/2022)
ועדיין... כל חלקי התורה מחוברים יחדיו ומעודדים אותנו להוסיף גם 'קב חומטין'... הצלחה מופלגה בלימוד התורה מתוך יראת שמים!
משה אהרון (25/6/2022)
בס"ד.
אלעזר היקר.
אני "בעולם אחר" ומפליג בספינה אחרת ......
ראה גם רשימתי האחרונה - על פרשת קורח - כפרשת המרד בה'.
בברכה
ותודה על התייחסותך
משה אהרון
אלעזר כהן (25/6/2022)
במענה לשאלותיך - בתורת החסידות נגעו בהן רבות, בבירור תוכל לראות מענה לכך בלקוטי שיחות לרבי מליובאוויטש זי"ע, כרך ח''י, שיחה א' לפרשת קרח, מצו"ב קישור לתרגום לשיחה זו: https://drive.google.com/file/d/1JfC3hKy8KK7NgYCCivajyr04N4OmDm4B/view?usp=drivesdk, שים לב להערות שם למראי מקומות רבים נוספים, בהצלחה!
אלעזר כהן (25/6/2022)
במענה לשאלותיך - בתורת החסידות נגעו בהן רבות, בבירור תוכל לראות מענה לכך בלקוטי שיחות לרבי מליובאוויטש זי"ע, כרך ח''י, שיחה א' לפרשת קרח, מצו"ב קישור לתרגום לשיחה זו: https://drive.google.com/file/d/1JfC3hKy8KK7NgYCCivajyr04N4OmDm4B/view?usp=drivesdk, שים לב להערות שם למראי מקומות רבים נוספים, בהצלחה!
משה אהרון (19/6/2022)
בס"ד.
שאלות קשות למחשבה" :
מדוע בניגוד גמור לכתובים המפורשים הפכו המדרשים את ה"מרגלים" כמי שהיה להם לכאורה מניע חיובי של רצון ללמוד תורה במדבר ..... ולכן הוציאו דיבת הארץ רעה.
ועוד, איך הפכו מתוך אותה המגמה,את מתי המדבר לדור דעה נעלה. משל כלל לא ניסו את הקב"ה שוב ושוב ועד לשיא : של אפס אמונה
ציורים לפרשת שבוע