chiddush logo

רבי נחמן - פְּגַם הַבְּרִית

נכתב על ידי אלון, 4/4/2022

 

"כִּי כָּל הַפּוֹגֵם בַּבְּרִית, אֵין יָכוֹל לְהִתְפַּלֵּל בִּבְחִינַת: 'כָּל עַצְמוֹתַי תּאמַרְנָה'.. וּכְשֶׁמִּתְפַּלֵּל וְטוֹעֵם מְתִיקוּת בְּדִבּוּרֵי הַתְּפִילָּה זאת הַבְּחִינָה נִקְרֵאת 'כָּל עַצְמוֹתַי תּאמַרְנָה', וְאֵין יָכוֹל לִטְעם מְתִיקוּת בַּתְּפִילָּה אֶלָּא כְּשֶׁתִּקֵּן פְּגַם הַבְּרִית... אֲזַי דִּבּוּרָיו מְתוּקִים וְטוֹבִים".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א', תורה נ)

 

יש תפילה שהיא בבחינת (תהלים לה, י): "כָּל עַצְמוֹתַי תּאמַרְנָה ה' מִי כָמוֹךָ" - כאשר זוכה אדם לתפילה כזו, זוכה הוא גם כן למתיקות שבתפילה. אך איך זוכים לכך? מלמד רבי נחמן שהתנאי להגיע לדרגה זו של תפילה, הוא שמירת הברית! מי שפגם בברית שלו, לא יכול להגיע לתפילה של "כָּל עַצְמוֹתַי תּאמַרְנָה ה' מִי כָמוֹךָ" וממילא הוא גם אינו זוכה במתיקות של התפילה. מדוע? ומה הקשר בין השניים?

מהו פגם הברית? פגם הברית נעוץ בחטאי התאווה לסוגיה. המקום שבו אדם מועל בברית עם זולתו: בדיבור, במחשבה ובמעשה. אדם יכול לפגום בהתקשרות עם הזולת במישורים רבים. ברית היסוד - היא הברית היסודית והברורה מכולם של ההתקשרות של האיש והאישה. אבל גם מעבר לברית זו אפשר למעול באמונו של הזולת גם בהקשרים אחרים: בלשון - בדבר שקר או לשון הרע, במחשבה - במחשבות לא טובות והרהורי עבירה ואפילו בהסתכלות יכולה להיות מעילה בברית הלא כתובה בין אדם לזולתו.

כל המתיקות בעולם הזה באה מן היכולת למצוא את האחד בתוך השניים. הברית היא אותו מקום שבו השניים מצהירים שהם אחד, מוצאים את האחד שבתוכם ושומרים נאמנות לאחדות זו. הם לא מועלים זה בזה, לא בוגדים זה בזה. 'אני יודע שגם אתה נשמה, וגם אתה חלק מן האלוקות, אני לא אשקר לך או ארמה אותך וגם לא ארכל עליך - אני שומר לך אמונים'.

אדם השומר את הברית עושה גם טובה לעצמו. אדם השומר את הברית הוא אחד עם עצמו, הוא כן, ישר ואמיתי עם סביבתו. וכשאדם הוא כך הדברים שלו נשמעים. מי שלא שומר את הברית, יש לו כביכול שתי פיות. הפה האחד מדבר משהו אחד, אך הפה השני אומר משהו אחר לגמרי. גם תפילתו של יהודי יכולה להיות בעלת שתי פיות. בפה אחד אומרת "סלח לנו אבינו כי חטאנו", אך בפה השני אומר "אחטא ואשוב".

אין מנוס משמירת הברית. אין היא רק טובה לשני, אלא גם ובמיוחד לעצמך. אם אתה בעצמך לא אחד, מה אתה רוצה מ"ה' אחד"? לך בעצמך אין עצמיות, העצמות שלך מפורקות ושבירות, עשויות חלקים חלקים הסותרים זה את זה, ואיך תוכל לחצות עולמות אינסוף בתפילה ולבקש את המתיקות שלה?

 

הרב דן האוזר, מהאתר - "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון": http://etzion.org.il/he/home

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע