chiddush logo

רבי נחמן - הזעקה היא התיקון

נכתב על ידי אלון, 29/3/2022

 

"כִּי זֶה עִקָּר הַתְּשׁוּבָה כְּשֶׁאָדָם מְבַקֵּשׁ וּמְחַפֵּשׂ אַחַר כְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַך וְרוֹאֶה בְּעַצְמוֹ שֶׁרָחוֹק מִכְּבוֹדוֹ יִתְבָּרַך וּמִתְגַּעְגֵּעַ וְשׁוֹאֵל וּמִצְטַעֵר אַיֵּ"ה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ, וְזֶהוּ בְּעַצְמוֹ תְּשׁוּבָתוֹ וְתִקּוּנוֹ... כִּי כְּשֶׁאָדָם הוֹלֵך בַּדֶּרֶך אוֹ כְּשֶׁהוֹלֵך בַּדְּרָכִים בְּרוּחָנִיּוּת אֲזַי הַתּוֹרָה הוֹלֶכֶת לְפָנָיו, בִּבְחִינוֹת (מִשְׁלֵי ו): 'בְּהִתְהַלֶּכְך תַּנְחֶה אתָך'... וְאַחַר כָּך זוֹכֶה לַעֲלוֹת מִשָּׁם לְגַמְרֵי אֶל הַקְּדֻשָּׁה בְּעַצְמָהּ".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, יב)

 

אחד החידושים הגדולים של רבי נחמן הוא שעצם הזעקה, עצם הפניה לה' יתברך, היא עצמה עיקר התיקון וכל השאר כבר הוא פועל יוצא של אותה זעקה.

נראה שרבי נחמן מכוון אותנו להיות כל הזמן בתנועה כדבריו: "כִּי כְּשֶׁאָדָם הוֹלֵך בַּדֶּרֶך אוֹ כְּשֶׁהוֹלֵך בַּדְּרָכִים בְּרוּחָנִיּוּת אֲזַי הַתּוֹרָה הוֹלֶכֶת לְפָנָיו, בִּבְחִינוֹת (מִשְׁלֵי ו): 'בְּהִתְהַלֶּכְך תַּנְחֶה אתָך' ".

נראה שרבי נחמן מעוניין לפרש את הפסוק בצורה הבאה: כאשר האדם בתודעתו ובמעשיו נמצא תמיד במצב של חיפוש, השתדלות ובתנועה, אזי הוא יקבל הדרכה מהתורה, או בלשונו - "הַתּוֹרָה הוֹלֶכֶת לְפָנָיו". מכיוון שהתנועה מעוררת המשך תנועה של חיפוש, לעומת העמידה המסתפקת בקיים ומנסה לבנות תמונה שלימה מן הנתון בידיה.

התנועה אם כן, היא הכרה שהתמונה אף פעם לא שלמה וזה מה שיוצק בתוכה חיים. רבי נחמן מכוון את הנקלע למקומות הריקנים להמשיך לנוע, לא מתוך הכחשת הרגשתו הריקה, המחפשת, המתוסכלת והכואבת, אלא להיפך, "לצעוק" אותה בעוצמה בתמימות ופשיטות, וע"י כך יוכל "לעשות כלי" לכוחות החיים, שיצטרפו לפנימיות הצרופה והכנה דווקא מתוך כך שהייתה מוכנה לא לחשוש להסתיר את נפילותיה. רבי נחמן מאמין שה' יתברך יצטרף לקריאה זו.

זהו סודה המתוק של התשובה (ישעיה סה, כד): "וְהָיָה טֶרֶם יִקְרָאוּ - וַאֲנִי אֶעֱנֶה, עוֹד הֵם מְדַבְּרִים - וַאֲנִי אֶשְׁמָע". הסליחה, מובטח לנו, מתגלה בעוד אנו מדברים. ברגע שקול הזעקה נשמע בחללו של עולם ובחללה של הנפש, הרי שהוא עצמו הופך למענה. הקושי, הזעקה, הפניה, עוד בטרם אנו מחפשים את ההיעתרות בעולם האובייקטיבי, הם עצמם המענה והיציאה מן המיצר.

 

הרב דב זינגר, מהאתר: "ישיבת מקור חיים" - http://makor-c.org/default.asp?lang=he

הרב איתמר אלדר, מהאתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

הרב דן האוזר, מהספר: "על קצה בהונות ההוויה - לעומק תורותיו של רבי נחמן"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע