chiddush logo

" מן ההר חצבת אבן להקים בניין חדש" ,להפטרת ויקהל שקלים לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 19/2/2022

 בסד 


ד"ת להפטרת פרשת ויקהל שקלים לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 

" מן ההר חצבת אבן להקים בנין חדש
-------------------------------------------------------------------------------------
הפטרת פרשת ויקהל שהשנה נפרדת מפקודי היא הפטרת פרשת שקלים  , בהפטר מדובר על תרומת הקבל לבדק הבית ,שמשום מה לא ניתנה בשנה מסויימת .כפ"ס" , ויְהִי בִּשְׁנַת עֶשְׂרִים וְשָׁלֹשׁ שָׁנָה לַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ, לֹא חִזְּקוּ הַכֹּהֲנִים אֶת בֶּדֶק הַבָּיִת. ח וַיִּקְרָא הַמֶּלֶךְ יְהוֹאָשׁ לִיהוֹיָדָע הַכֹּהֵן וְלַכֹּהֲנִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: "מַדּוּעַ אֵינְכֶם מְחַזְּקִים אֶת בֶּדֶק הַבָּיִת? וְעַתָּה אַל תִּקְחוּ כֶסֶף מֵאֵת מַכָּרֵיכֶם כִּי לְבֶדֶק הַבַּיִת תִּתְּנֻהוּ"מצודת דוד מפרש" , אל תקחו כסף" - אל תקחו לעצמיכם אלא מיד בבוא לידכם תנו אותו לבדק הבית רצה לומר הכניסו באוצר בית ה' עד יהיה בהם די לחזק הבדק"  , הכסף שניתן לבסוף היה רב מהצפוי , חלק מהכסף ניתן לפי הפ"ס" , וְלַגֹּדְרִים וּלְחֹצְבֵי הָאֶבֶן, וְלִקְנוֹת עֵצִים וְאַבְנֵי מַחְצֵב לְחַזֵּק אֶת בֶּדֶק בֵּית יְהוָה, וּלְכֹל אֲשֶׁר יֵצֵא עַל הַבַּיִת לְחָזְקָה", מצודת דוד מפרש," ולכל אשר יצא" - לכל שאר הדברים הנצרכים להוציא על הבית לחזק אותו
"ואבני מחצב" - אף ששכרו חוצבי אבן הוצרכו עוד לקנות אבנים חצובים
"ולגדרים" - הם הבונים קירות אבנים
"ולחוצבי האבן" - החוצבים את האבנים מן ההר".
המקדש נבנה כאמור מאבנים שנחצבו חלקם בלבנון וחלקם מארץ ישראל , אך איך חצבו את אבני הבית ,או הכותל שלנו היום באופן כלכך מדוייק? 
הרב זמיר כהן מסביר," חז"ל מציינים במסכת סוטה דף מח,שהכל היה אודות לתולעת השמיר שאינה קיימת היום גודלה של תולעת השמיר היה מזערי כגודל שעורה, וזו גדולה הרבה יותר.
בנוסף, מדברי התלמוד עולה שהיא הייתה מבקיעה וחותכת את האבן באמצעות קרינה שהיתה בוקעת ממנה ולא בדרך אחרת, ככתוב שם בענין האבנים היקרות שבבגדי הכהן הגדול אשר עליהן היו חרוטים שמות שנים עשר השבטים: "אבנים הללו אין כותבין אותן בדיו, משום שנאמר: פתוחי חותם, ואין מסרטין עליהם באיזמל, משום שנאמר: במלואותם, אלא כותב עליהם בדיו, ומראה להן שמיר מבחוץ והן נבקעות מאליהן, כתאנה זו שנבקעת בימות החמה ואינה חסרה כלום". לשון חז"ל: "מראה להן שמיר מבחוץ" מוכיחה שמדובר בקרינה בלבד ללא מגע של התולעת באבן ואם לא די בכך, הרי בפירוש אמרו שם בתלמוד: "משחרב בית המקדש - בטל השמיר".
בימינו שבית הקדש חרב בתפילה שיבנה במהרה בקלות ושמחה , מה שנשאר היא התורה שהההגיה בה היא כבנית המקדש, הווי אומר כל עיסוק בתורה ,כל לימוד , כל דף גמרא או פרשת שבוע משניות הם כבנין המקדש באופן רוחני, אותה פעולת לימוד מכל נושא הלכתי באשר הוא  בין ברב ובין במעט  בונה מקדש למעלה וכתוצאה מכך מסירות הנפש  בלימוד כל אחד לפי כוחו ,בזכותה יבנה אותו מקדש שלמעלה ,כך שככל שנתמיד בלימוד תורת ה", יבנה מקדש יותר מפואר ! 
אך שימו לב לסוגיה הזו," בגמרא במגילה (יז,א) נאמר: "גדול תלמוד תורה יותר מבנין בית המקדש, שכל זמן שברוך בן נריה קיים, לא הניחו עזרא ועלה". על פי הדברים הללו נראה לכאורה, כי עדיף ללמוד תורה כמה שאפשר, גם על חשבון העיסוק בבניית בית המקדש.
   אמנם, עובדה היא, שהיו אנשים שבנו את בית המקדש באותו הזמן (תחילת ימי הבית השני), ולא אמרו – אין לנו לבנות את בית המקדש, אלא עלינו ללמוד תורה, שהיא גדולה בחשיבותה מבנין המקדש. האם אנשים אלו נהגו שלא כשורה? האם באמת היה על הציבור לשבת ולעסוק בתורה, ולהתבטל מבנין בית המקדש?
האור החיים הקדוש מסביר : בנין המקדש עדיף מתלמוד תורה,הרב הלל בן שלמה מסביר,"הנחת היסוד הברורה, שיש לבטל תורה בשביל בנין בית המקדש, עולה מדברי הגמרא בשבת (קיט,ב), שאין מבטלים תינוקות של בית רבן, אפילו לבנין בית המקדש. ומשמע מכאן, כי כל מי שאינו בגדר "תינוקות של בית רבן", פשוט וברור שעליו להתבטל מלימודו, בשביל לבנות את בית המקדש.
מדוע לא מבטלים את התינוקות?
   טעם הדבר מבואר ברא"ש שם, על פי המימרא הסמוכה בגמרא, שאינו דומה הבל שיש בו חטא, להבל שאין בו חטא. והיינו, שיש מעלה גדולה דווקא ללימודם של התינוקות הללו, שלא טעמו טעם חטא. מאחר שהגיל בו האדם מתחייב על מעשיו הוא גיל שלוש עשרה, נראה לומר, שהחל מגיל זה, הוא אינו מוחזק כמי שאין בו חטא, ועליו להתבטל מלימודו ולהשתתף בבנייה.
בצלאל היה בן שלוש עשרה כשבנה את המשכן
   כך נאמר בגמרא בסנהדרין (סט,ב) על בצלאל, שהוא היה בן שלוש עשרה כאשר הוא עשה את המשכן. על פי הפסוק "איש איש ממלאכתו אשר המה עושים". ומשמעות המילה 'איש', היא מי שהגיע לגיל מצוות. ומסתבר לומר, שכל מי שלא הגיע לגיל מצוות, אינו מוגדר איש, ועליו להמשיך בלימודו, ולא להתבטל לשם כך "
מכך נלמד  שעלינו כדי לקדם את בנין המקדש השלישי להגות בתורה כהוצאת דבר תורה זה וכל הבאים לפניו ואלה שיבואו אחריו א"יה  , מעשים אלו הם כאותה תולעת שמיר שנראתה קטנה ,אך כוחה גדול, כך אל יזלזל  איש בעצמו ובאי יכולתו ללמוד, כל אחד יכול! ואי"ה מתוך לימוד זה יבנה המקדש השלישי מפואר מואר וטהור  לעולמי עד בברכת ושמחת ה" 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה