עיונים לשוניים - ציון
נכתב על ידי איתיאל, 11/12/2021
מתוך הדף היומי (ראש השנה כג):
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: כׇּל שִׁיטָּה וְשִׁיטָּה שֶׁנָּטְלוּ גּוֹיִם מִירוּשָׁלַיִם עָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהַחֲזִירָן לָהּ, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה". וְאֵין 'מִדְבָּר' אֶלָּא יְרוּשָׁלַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: "צִיּוֹן מִדְבָּר הָיְתָה וְגוֹ'".
*
השם "ציון" משמש שם פיוטי לירושלים, ובדרשה כאן מבאר רבי יוחנן שהמילה 'מדבר' מתייחסת לירושלים, על שם הקישור בפסוק בין ציון לבין המדבר.
הקשר בין ציון למדבר ניכר גם בשמה. "ציון" היא צייה - מדבר, בתוספת צורת "וֹן" המבטא מקום (כמו חברון, שומרון).
ירושלים צופה אל המדבר, ומדרום לה מתחיל מדבר יהודה, ועל כן נקראת על שם המדבר.
להרחבה ראו במאמרו המצוין והמקיף של יואל אליצור:
https://hebrew-academy.org.il/2015/05/11/%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90/
*
אנקדוטה מעניינת:
סיפר הרב זילברשטיין:
מעשה באדם שלמד בכל ליל שבועות כנהוג, ובבוקר חזר לביתו, אכל סעודת חג ואחריה תכנן לישון. כדי שלא להרדם בברכת המזון, הוא בירך בקול ובניגון, ואת "יעלה ויבוא" ניגן כמו בבית הכנסת, וכך בלי לשים לב המשיך כמו בתפילה וחתם "כי א-ל מלך חנון ורחום אתה, ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים, בא"י המחזיר שכינתו לציון...".
כאן הוא שם לב, והלך לשאול את הרב אם יצא ידי חובה.
הרב זילברשטיין ענה מסברה שבדיעבד יצא ידי חובתו, כיוון שחתם מעין הברכה, בעניין גאולת ירושלים.
לאחר מכן הציע הרב זילברשטיין את הדברים לפני הרב אלישיב זצ"ל, והוא סבר שלא יצא ידי חובתו, כיוון שירושלים וציון הם דברים שונים.
עיין כאן, הסברים שונים בעניין ההבדל בין ציון לירושלים:
http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=107&CategoryID=200&SubjectID=10
https://www.kby.org/hebrew/torat-yavneh/view.asp?id=4590
https://yhb.org.il/shiurim/%D7%9E%D7%94%D7%99-%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%9E%D7%94%D7%99-%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D/
https://din.org.il/2021/07/16/%D7%9E%D7%94%D7%95-%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%95%D7%9E%D7%94%D7%95-%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D/
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)