לקט מ"תורה ככתבה" - פרשת כי תבוא
לקט מ"תורה ככתבה" לאי"ם – פרשת כי תבא
דברים כז,ט: היום הזה נהייתה לעַם לה' אלוהיך: ש: וכי עד כה לא היו עַם, והרי הוזכרו עשרות פעמים
כ"עַם" (למשל: הִנֵּה, עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ;
שמות א,ט)? ת: כאשר העם מקבל עליו את המצוות ("ושמעת ..
ועשית"; פסוק י'), אז הוא ממלא את תוכניתו של ה', שעליה הודיע לנו עוד בטרם
יצאו ממצרים: וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם,
וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים (שמות ו,ז). ה' מדגיש שבכפוף לקיום
המצוות, העַם נעשה "לה'
אלוהיך", כפי שנאמר בהמשך: יְקִימְךָ יְהוָה לוֹ
לְעַם קָדוֹש ... כִּי תִשְׁמֹר, אֶת-מִצְוֹת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְהָלַכְתָּ,
בִּדְרָכָיו (כח,ט).
כט,ד: לא בלו שלמותיכם מעליכם, ונעלך לא בלתה מעל
רגלך: ש: מדוע דווקא 'נעלך ... רגלך' (ביחיד) ולא 'נעליכם ... רגליכם'
(ברבים, כמו 'שלמותיכם מעליכם')? ת: שמלות נהגו להחליף בינם לבין חבריהם
(כגון וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת
בֵּיתָהּ, כְּלֵי-כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב וּשְׂמָלֹת; שמות ג,כב), אך נעל היא
אישית (נַעֲלֵיכֶם בְּרַגְלֵיכֶם וּמַקֶּלְכֶם
בְּיֶדְכֶם; שמות יב,יא), לפי מידת הרגל וצורתה אצל כל אחד ואחד, לכן תיאור
הנעל נכתב בלשון יחיד דווקא.