chiddush logo

עיונים לשוניים - פרשת כי תצא: כי יהיה, נער/ה

נכתב על ידי איתיאל, 25/8/2021

 כִּ֤י יִהְיֶה֙ נַעֲרָ֣ בְתוּלָ֔ה מְאֹרָשָׂ֖ה לְאִ֑ישׁ וּמְצָאָ֥הּ אִ֛ישׁ בָּעִ֖יר וְשָׁכַ֥ב עִמָּֽהּ.


א. יהיה - בזכר, נערה - נקבה.

כתב הראב"ע:
כאשר יֵדע זה הדבר.

נראה שבא לתרץ שחסרה (ומובנת מההקשר) המילה "דבר".

כי יהיה (דבר זה): נערה בתולה מאורשה לאיש וכו'.

ומעניין שהתרגום מתרגם "ארי תהי עולמתא". ולא "יהי".
וכן ביונתן: "ארום תהוי" ולא "יהוי".

כלומר שהבינו ש"יהיה" נסוב על "נערה", ושינו בהתאם. דלא כראב"ע.

גם "וְהָיָה הַנַּעֲרָ..." (בראשית כד,יד). והרד"ק שם: "והיה – על הענין נאמר, וכן כי יהיה נערה (דברים כ״ב:כ״ג)."

וגם שם התרגום "תיקן" ללשון נקבה, וגם ב"והיה העיר" (דברים כא,ג).

***

ב. מאורשה - בשי"ן. ובלשון חז"ל בסמ"ך - אירוסין. ולהעיר מדרשת חז"ל: "אל תקרי מורשה אלא מאורשה".

***

ג. נערה - הכתיב בכל התורה "נער" (מלבד כב,יט). מעדויות ארכיאולוגיות עולה שהכתיב הקדום היה עיצורי לחלוטין, ללא אימות קריאה כלל.

למשל בלוח גזר (שנחשב לממצא הקדום ביותר שכתוב בכתב עברי) אין כלל אימות קריאה. כך למשל נכתב שם: "ירח עצד פשת" - כשהכוונה לפשתה. או "ירח קצר וכל" - ירח קצור וכלה. 

במקרא הכתיב כבר עם אימות קריאה, אך לא קבועות. חז"ל עוסקים במדרשיהם פעמים רבות להסביר למה נכתב מלא כאן וחסר שם.

אולם ה' בסוף מילה לנקבה (וכן במקרים נוספים כמו פעלי נלי"ה) מופיעה כמעט תמיד. יוצאת דופן המחלה נערה, הנכתבת בתורה תמיד בכתיב חסר (אך בנביאים מלא).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה