chiddush logo

ברכת כהנים וברכת כלה או והמברך יתברך לע"נ אבי מורי היקר אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 20/5/2021

 סד 


ד"ת לשבת נשא תשפא לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

ברכת כהנים וברכת כלה  או" והמברך יתברך
=====================================
ברכת הכהנים מוכרת לכולם ואהובה על כולם , אנו אוהבים לברך אדם שאהוב עלינו ויש לנו רגשות כלפיו  , הדבר טבעי מאוד,  עם ישראל אהוב מאוד על הקב"ה לכן הוא זכה במתנה יקרה  
ברכת הכהנים, "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר: כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם:
יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ.
יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ.
יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם."
ברכת הכהנים כוללת טו ברכות  והם אולי כנגד טו המעלות שהיו במקדש וטו  התהילים הנקראים שיר למעלות עליהם מוסבר  במדרש, ". על ידי 15 "שיר המעלות" אלה שאמר דוד, נתן קיום לכל מעשה בראשית. מובא בגמרא: בשעה שחפר דוד המלך את היסודות למזבח, פגע בתהום ועלה התהום וביקש להציף את כל העולם. כתב דוד שֵם של הקדוש-ברוך-הוא על החרס וזרקו לתהום, וירד התהום 16 אלף אמה ונסתם בחרס. ראה שירד התהום יותר מדי, אמר: התהום כמה שהוא סמוך לפני האדמה יותר - הוא משקה אותה יותר. אמר 15 "שיר המעלות" והעלהו לתהום 15 אלף אמה, והעמידו באלף אמה סמוך לפני האדמה. נמצא ש-15 "שיר המעלות" אלה, יש בהם קיום כל מעשי בראשית, שאלמלא אמרם דוד, היה כל העולם כולו יבש מן המים (ספר התודעה)."
במקדש היו טו מעלות בין עזרת נשים לעזרת גברים , ההסבר הוא מחד לחבר בין בני האדם ומאידך לשמור על ריחוק ראוי בלי לפגוע בכבודו של איש .
על ברכת הכהנים במקדש נאמר," כֵּיצַד בִּרְכַּת כֹּהֲנִים בַּמִּקְדָּשׁ? - הַכֹּהֲנִים עוֹלִין לַדּוּכָן אַחַר שֶׁיַּשְׁלִימוּ עֲבוֹדַת תָּמִיד שֶׁל שַׁחַר, וּמַגְבִּיהִין יְדֵיהֶם לְמַעְלָה עַל גַּבֵּי רָאשֵׁיהֶן וְאֶצְבְּעוֹתֵיהֶן פְּשׁוּטוֹת, חוּץ מִכֹּהֵן גָּדוֹל שֶׁאֵין מַגְבִּיהַּ יָדָיו לְמַעְלָה מִן הַצִּיץ; וְאֶחָד מַקְרִיא אוֹתָן, מִלָּה מִלָּה כְּדֶרֶךְ שֶּׁעוֹשִׂין בִּגְבוּלִין, עַד שֶׁיַּשְׁלִימוּ שְׁלֹשֶׁת הַפְּסוּקִים. וְאֵין הָעָם עוֹנִין אָמֵן אַחַר כָּל פָּסוּק, אֶלָּא עוֹשִׂין אוֹתָהּ בַּמִּקְדָּשׁ בְּרָכָה אַחַת. וּכְשֶׁיַּשְׁלִימוּ, כָּל הָעָם עוֹנִין: "בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם."
אֵין בִּרְכַּת כֹּהֲנִים נֶאֱמֶרֶת בְּכָל מָקוֹם אֶלָּא בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "כֹּה תְּבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר ו, כג). כָּךְ לָמְדוּ שׁוֹמְעֵי שְׁמוּעָה מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ: "כֹּה תְּבָרְכוּ" - בַּעֲמִידָה; "כֹּה תְּבָרְכוּ" - בִּנְשִׂיאַת כַּפַּיִם; "כֹּה תְּבָרְכוּ" - בִּלְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ; "כֹּה תְּבָרְכוּ" - פָּנִים כְּנֶגֶד פָּנִים; "כֹּה תְּבָרְכוּ" - בְּקוֹל רָם; "כֹּה תְּבָרְכוּ" - בְּשֵׁם הַמְּפֹרָשׁ".
 הכהן המברך את הקהל הינו כשליחו של הקב"ה להעברת הברכה לציבור ,כצינור שמזרים מים טהורים רוחניים על עם ישראל מטהרם ומברכם , אך אם נשים לב בסוף ברכת הכהנים ישנה בקשה שההקב"ה מבקש מעמנו" ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם" איך נשים את שמו של ה" עלינו? הרי הוא אש אוכלת ולא בשר ודם?
הרמבן מבאר את ברכת הכהנים," טעם "יברכך ה' וישמרך" על דרך האמת, כי הברכה - מלמעלה, וה
ועוד: "יאר השם הגדול את פניו" המביטים בך. וכך אמרו בספרי (ספרי על במדבר ו כה): "רבי נתן אומר: זה מאור שכינה".
"ויחנך" - שתשא חן בעיניו, כענין שאמרו (בראשית רבה ט ד): "עולמי עולמי הלואי תהא מעלת חן לפני בכל שעה".
ועוד: "ישא השם פניו" אל השמים ממעל, "וישם לך שלום" הכל בביתך. וכך אמרו בספרי (ספרי על במדבר ו כו): "רבי נתן אומר: זה שלום מלכות בית דוד".
"ושמו את שמי הגדול על בני ישראל ואני אברכם" - כי אני המדבר, הנני, ושלום."
אך עדין השאלה במקומה עומדת..
המדרש ספרי מסביר" "ושמו את שמי" - למה נאמר? לפי שהוא אומר "כה תברכו את בני ישראל" - בשם המפורש. אתה אומר בשם המפורש או אינו אלא בכינוי? תלמוד לומר "ושמו את שמי". במקדש בשם המפורש, במדינה בכינוי (סוטה לג).
"ואני אברכם" - למה נאמר? לפי שהוא אומר "כה תברכו", אין לי אלא ברכה לישראל, ברכה לכהנים מנין? תלמוד לומר "ואני אברכם".
"ואני אברכם" - שלא יהיו ישראל אומרים ברכותיהם תלויות בכהניהם, תלמוד לומר "ואני אברכם". שלא יהיו הכהנים אומרים אנו נברך ישראל, תלמוד לומר "ואני אברכם". אני אברך את עמי ישראל, שנאמר (דברים טו): "כי ה' אלהיך ברכך בכל מעשה ידך כאשר דבר לך". ואומר (דברים כח): "ברוך תהיה מכל העמים". ואומר (דברים כח): "יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים". ואומר (יחזקאל לד): "במרעה טוב ארעה אותם". ואומר (יחזקאל לד): "אני ארעה את צאני".
ברכת הכהנים אינה תלויה ברצונו הטוב של הכהן , גם לא היה אהוד על הקהל , הברכה קיימת כיוון שהיא ברכתו של הקב"ה עצמו , כמו שבארתי הכהן הוא רק צינור להעברת הברכה ,ומובן שגם הוא מתברך מתוקף העניין.
ידועה האימרה " והמברך יתברך"  באתר הידברות מוסבר, "חז"ל הקדושים מזהירים: "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך". זאת אומרת, גם אם אדם פשוט בירך אותך, אל תרגיש בלבך תרעומת כלפיו, או חלילה זלזול בברכתו. שכן ייתכן שבאותו הרגע תהיה עת רצון בשמי מרומים וברכתו לך תתקיים במלואה. ומיהו זה שאינו רוצה להתברך?...
לכן, ברכה באשר היא, חשובה למתברך.
ומה בקשר למברך עצמו? גם כאן הקב"ה מתנהג עם האדם מדה כנגד מדה, והמברך את סובביו תמיד במאור פנים ובלב שמח באמת בשמחתם, מרוויח שהוא עצמו יתברך מהקב"ה באותה הצורה"
וממשיך המדרש ומסביר " . כשסיימו עם ישראל להקים את המשכן, הגיעו וסיפרו זאת למשה רבינו, ותגובתו הייתה "ויברך אותם משה". מה בירכם? אומר רש"י בשם המדרש: "יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם".
וצריך להבין: הקב"ה מצוה את עם ישראל להקים משכן, על מנת שיוכל לשכון בתוכם, ולשם כך טרחו ישראל ועמלו זמן ממושך והשקיעו ממון רב. וכי לברכתו של משה הם צריכים כדי שתהיה שכינה? הרי הקב"ה הבטיח שישכון בתוכם. משה רבינו, הענו מכל האדם, רצה ללמדנו שאפילו כעת, בעת שיש בידינו צו אלוקי בתוספת הבטחה להקים משכן שבתוכו תשרה שכינה, עדיין יש לברך בעין טובה ובענווה: "יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם".
בדיוק כחתן וכלה שבונים משכן להשראת שכינת הקב"ה בתוכם,  הם שמו את שמו של ה, עליהם! וזוכים בברכה וכן כל  מי שמברך אותם מתברך שנאמר בדף היומי" , כל הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות 
ואמר רבי יצחק, כל הנותן פרוטה לעני, מתברך בשש ברכות, והמפייסו בדברים, מתברך בי"א ברכות. הנותן פרוטה לעני מתברך בשש ברכות, דכתיב הלא פרוש וגו' ועניים מרודים תביא בית וגו' כי תראה ערום וגו', והמפייסו בדברים, מתברך באחת עשרה ברכות, שנאמר ותפק לרעב נפשך ונפש נענה תשביע וזרח בחשך אורך ואפלתך כצהרים ונחך ה' תמיד והשביע בצחצחות נפשך וגו' ובנו ממך חרבות עולם מוסדי דור ודור תקומם וגו" ואוסיף שאחת עשרה הבברכות הם כאחת עשרה סממני הקטורת במקדש שלה סגולות רבות '  
בברכת כלה טרם טקס הקידושים מוזכרת ברכת הכהנים והשראת השכינה כמבשכן, 
"הנני מתפללת לפניך שתמלא ברחמים עלינו בשעה קדושה זו, ותזכנו להקים בית נאמן בקדושה ובטהרה לעבודתך, ותרבה אהבה ואחווה ושלום ורעות ביננו, ותזכנו לחיים ארוכים ומאושרים,
חיים של טובה וברכה, חיים של אושר וכבוד.
ותזכנו למצוא חן וחסד בעיניך ובעיני כל רואינו, ותתמיד בריאותינו, ותשמרנו מכל דבר רע, ותזכנו לזרע של קיימא,
ותשלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידינו, ותטע בליבנו אהבתך ויראתך לעשות רצונך ולעבדך בלבב שלם.
ותזכנו להיות בשמחה כל חיינו,
ותברכנו ברכה שלמה ברוב עוז ושלום, כדבר שנאמר:
"יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחונך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום"
חנני וענני ושמע תפילתי כי אתה שומע תפילת כל פה,
אמן, כן יהי רצון.
אנשים יקרים , אל תהיו  צרי עין  ,ברכו כל אחד  ואחת מכל הלב באמת!  גם אם נראה לכם פחות מכם.... ותבורכו מפי עליון ותראו ברכה בכל מעשיכם ורפואה לכל התחלואים..   שבת שלום וקיץ טוב 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע