chiddush logo

הוראות יצרן

נכתב על ידי שניאור, 21/2/2013

 

כדאי לציית להוראות השימוש של היצרן

 

 

מספרים על אחד מגדולי-ישראל בדור הקודם שהובא יום אחד לביתו מכשיר חדש שיצא לשוק. התבונן הרב במכשיר, ומצא לצידו חוברת קטנה ובה הוראות-שימוש. הוא קרא את ההוראות והתפלא לגלות שמדובר בדברים פשוטים ומובנים מאליהם. אמרה לו הרבנית: "כך מנהג העולם. שום יצרן שמכבד את עצמו לא ישווק מוצר בלי הוראות-שימוש". קרא הרב בהתפעלות: "אם כל יצרן פשוט מבין שחייבים לצרף הוראות-שימוש לכל מוצר - על-אחת-כמה-וכמה שאין להעלות על הדעת, שהקב"ה יברא עולם כה גדול ומסובך וברואים כה רבים, ולא יתן להם 'הוראות-שימוש' כיצד לחיות בעולם"!

כששואלים למה צריך לקיים את התורה ואת מצוותיה, יש המשיבים שזו הדרך לקבל שכר בעולם-הבא. אחרים מדברים על האושר והרגשת-השלימות שחיי תורה-ומצוות מקנים לאדם. תורת החסידות שמה דגש על הקשר שנוצר בין האדם לבוראו על-ידי התורה-והמצוות. אך כדאי לזכור גם את האמת הפשוטה הנ"ל: שהתורה היא פשוט 'הוראות-השימוש' של העולם.

התוכנית של העולם

התורה והעולם אינם שני דברים נפרדים. התורה אינה כתחביב שאפשר לחיות אתו ואפשר בלעדיו. היא והעולם הם דבר אחד: כשמה כן היא, תורה מלשון הוראה - היא מורת-הדרך של היהודי בחייו. בלעדיה פשוט אין לו אפשרות לחיות חיים טובים ונכונים; כשם שאדם ההולך ביער סבוך בלי מורה-דרך אינו יכול שלא לתעות.

יותר מזה: התורה אינה רק 'הוראות-השימוש' של החיים בעולם, אלא היא בבחינת ה'תוכנית' וה'שרטוש' שלפיה ברא ה' את עולמו. המדרש אומר, שכשם שאין אדם בונה בניין אלא אם כן יש בידו תוכניות ושרטוטים, כך הקב"ה "אסתכל באורייתא וברא עלמא" (=הביט בתורה וברא את העולם). נמצא שהתורה היא ה'תוכנה' האמיתית והמקורית (או 'הצופן הגנטי') שלפיה נברא העולם.

תפיסה כזאת מולידה שתי מסקנות עקרוניות ומוחלטות:

האחת, שלא ייתכן ניגוד אמיתי בין חיי-העולם לבין התורה. שהרי אם העולם נברא על-פי התורה, לא ייתכן שצרכי העולם יעמדו בסתירה לדרישותיה. בעשרות השנים האחרונות התגלה בבירור עד כמה הנחה זו נכונה. בעבר היו שלעגו: אפשר לחיות על-פי התורה בעיירה קטנה בפולניה, אבל לא במדינה מודרנית. והנה, מיום ליום מתברר, שאין למעשה שום סתירה בין חיי-יהדות אמיתיים לבין הצרכים האמיתיים של העולם המודרני. אדרבה, ההתפתחות המדעית והטכנולוגית והרחבת השימוש באוטומציה מקילים היום הרבה יותר מבעבר על חיי התורה והמצוות. אנשים העוסקים בפתרון בעיות מהסוג הזה מעידים, שלא נתקלו בשום בעיה שאין לה פתרון.

לחיות נכון

המסקנה השניה היא, שכדי לחיות חיים בריאים, טובים ומהנים בעולם-הזה, חייבים לציית ל'הוראות-השימוש' שבתורה. כל סטיה מהוראות התורה, כמוה כהפעלת מכשיר בניגוד להוראות מפורשות של היצרן. התוצאה היא זהה: צרות, בעיות וחריקות.

התורה העניקה לנו מערכת נפלאה של כללי-התנהגות בכל השטחים: בעבודה, באירגון היום, בחיי-המשפחה, ביחסים שבין אדם לחבירו, בגידול ובחינוך הילדים, באיזון בין צרכי הנפש וצרכי הגוף. מי שמיישם את החוקים הללו, פשוט חי נכון, וממילא הוא גם מאושר ואינו סובל מכל התחלואים שהחברה המודרנית משופעת בהם, בגלל עקשנותה לחיות בניגוד ל'הוראות-השימוש' המפורשות של בורא העולם ומנהיגו.

צאו והביטו סביבכם ותראו כל זאת במו-עיניכם. אך הרשות נתונה לכל אדם לבחור...

 

מתוך אתר צעירי חבד

http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?CategoryID=218&ArticleID=117&SearchParam=הוראות

 

יה רצון שזכות הכנסת תוכן זה תעמוד לזכות ולרפואת אבי מורי שמעון בן מרים למשפחת חדד שיזכה לרפואה שלמה ובריאות איתנה וידע רק טוב תמיד אמן כן יהי רצון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע