chiddush logo

דיני קידוש בליל שבת (מרן גדול הדור הרב שלמה גורן זצ"ל)

נכתב על ידי יניב, 16/1/2013

   הלכות שכתב מרן פאר הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל  בסידור תפילה  לחייל (התשלא)


דיני קידוש בליל שבת

א. מנהג א"י שלא לקדש על היין בליל שבת בבית הכנסת כי אם במקום הסעודה בלבד.
ב. חיילים במחנה שלא יוכלו לקדש על היין בחדר האוכל, ויש להם יין בבית הכנסת, מוטב לקדש בבית הכנסת וישתו שם כל אחד יין כשיעור רביעית ויוצאין בזה ידי קידוש.
ג. אסור לטעום כלום בליל שבת לפני קידוש, ואם עבר וטעם מקדש אחרי כן. גם נשים חייבות בקידוש הלילה והיום.
ד. חיילים במחנה שאין להם יין לקידוש, יטלו ידיהם ויקדשו בליל שבת על הפת, ויברכו המוציא במקום בורא פרי הגפן. אם אין להם לחם משנה, מוטב לקדש בלילה על שתי פרוסות לחם ולא על משקה אחר.
ה. לכתחילה חייב המקדש או אחר מן השומעים לטעום רוב רביעית מן היין. ובדיעבד אם טעמו רוב רביעית בין כולם יצאו.
ו. יש לקדש תמיד במקום הסעודה, ואם קידש שלא במקום הסעודה לא יצא ידי חובתו. ומחדר לחדר תחת גג אחד, אם רואה בשעת קידוש את החדר השני שם הוא יסעד, או אפילו מבית לבית ודעתו בשעת קידוש לאכול בבית השני ורואה את מקום הסעודה יכול לקדש.
ז. מי שקידש כבר רשאי לקדש לאחרים שלא יצאו עדיין ידי קידוש, ואע"פ שאין המקדש סועד שם, כל שהשומעים סועדים במקום הקידוש יוצאים ידי חובה.
ח. חיילים שאכלו ארוחת ערב בימות הקיץ מבעוד יום, רשאים לקדש בלילה ולאכול מיני מזונות לאחר מכן ויוצאים בזה ידי קידוש במקום סעודה.
ט. מצוה לבצוע בליל שבת וביום על שתי ככרות לחם, בערב בוצע על התחתונה וביום על העליונה. ואם אין לו ככרות שלמים יבצע על שתי פרוסות כסדר הנ"ל.
י. חיילים האוכלים במחנה על שלחנות ללא מפה, או בשדה על שלחן חול, ישימו בשבת נייר מתחת ללחם ועל הלחם משנה בעת הקידוש

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה