הולדת ילדים חולים
"וְהָיָה כִּי יאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם מָה הָעֲבדָה הַזּאת לָכֶם...וַיִּקּד הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ" [שמות,יב,כו-כז]
ויקד העם - על בשורת הגאולה וביאת הארץ ובשורת הבנים (רש"י)
פסוק זה עוסק, כידוע, בבן הרשע, ואעפ"כ הודו העם והשתחוו על בשורת הבנים. מכאן, שגם בן רשע הוא בן, ויש להתייחס אליו כפי שהוא, מה גם שלעולם אינך יודע מה צופן עתידו... וכבר ננזף חזקיהו המלך ע"י ישעיהו הנביא משום שביטל פריה ורביה מחשש שיצא ממנו בן רשע, ועל זה נאמר:"בהדי כבשי דרחמנא למה לך" [ברכות,י,א]
פוסקי זמננו דנו האם חיוב פריה ורביה חל כאשר יש סיכוי משמעותי שהצאצאים יסבלו ממחלה גנטית. במחלה בעלת גן דומיננטי (כגון X שביר, העובר דרך האם) הסיכון לצאצא לוקה הינו 50%. ובמחלות רצסיביות: 25%, סיכון שאי אפשר להתעלם ממנו והינו בגדר "מיעוט הניכר". "דור ישרים" חוסך היום את רוב הבעיות הללו, אולם עדיין יש מצבים שלא נבדקו ונשללו. בשנת תשמ"א התייחס ה"אגרות משה" לשאלה שנגעה לתסמונת מארפן, וקבע שהחיוב של פו"ר חל, ויש להתפלל ולבטוח בהשי"ת שהילדים יצאו בריאים, וגם אם חלילה לא, הם יוכלו ליישב העולם. לא ברור אם הגרמ"פ סבר כך גם ביחס לליקויים חמורים יותר כמו טיי-זקס, CF, FD, ועוד מרעין בישין...
ואילו הגרשז"א התלבט והכריע שבוודאי אין כל חיוב כאשר בני הזוג מצטערים וחוששים ממה שיקרה [מנחת שלמה,ג,ק"ג, נשמ"א, אבן העזר,ה]
כיום התפתחה אפשרות לאבחן בשלב ההפריה את הקריוטיפ של הביצית המופרית, ולהרות באמצעות IVF ולא באופן הרגיל. פוסקי זמננו מעודדים זאת, ומסתבר שגם האג"מ היה תומך נלהב, ברוח שיטתו שכאשר נעשה הדבר מקובל, כבר אין לראות זאת כפגם בביטחון, אלא אדרבה, תהיה זו עצימת עיניים להימנע ולסמוך על סיעתא דשמיא ללא השתדלות...