לפרשת - מקץ
נכתב על ידי DL2000, 11/12/2012
בס"ד
יראת שמים
יראה מעוררת
"את האלוקים אני ירא" (בראשית מב,יח). מה ראה יוסף להתפאר בהיותו "ירא אלוקים"? אלא שיוסף רצה להשפיע על אחיו יראת שמים, כדי שיתעורר ליבם לתשובה. לכן אמר להם "את האלוקים אני ירא", ובכך עורר את היראה בקרבם. ואכן, מיד אחר-כך קראו ואמרו "אבל אשמים אנחנו על אחינו".
(האדמו"ר מאמשינוב)
חטא מפריד
יראת חטא היא שאדם ירא לנפשו שלא להיפרד מהקב"ה על-ידי שום חטא ועוון, ואפילו איסור קל של דברי סופרים, כפי שנאמר (ישעיה נט,ב) "כי אם עוונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלוקיכם".
(לקוטי תורה)
תלוי באדם
בשום דבר אין להתפאר חוץ מיראת שמים. כי בשאר הדברים הרי הכול תלוי בחסדי ה', אבל על יראת שמים נאמר "הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים". דבר זה תלוי באדם, ולכן מותר להתפאר בכך.
(רבי חיים מצאנז)
לא להתבייש
יוסף הצדיק היה שר במצרים האלילית ובכל-זאת לא בוש לומר "את האלוקים אני ירא". הרבותא גדולה עוד יותר שלא התבייש ביראת השמים שלו בין אחיו היהודים.
(עיטורי תורה)
נברשת בלי נורות
תורה בלי יראת שמים דומה לנברשת חשמלית בלי נורות, ולטלית קטן בלי ציצית.
(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)
פתרון לרב
רב אחד התלונן באזני הגאון החסיד רבי הילל מפאריטש: אין דבריי נשמעים לאנשי קהילתי, ומנהיגי העדה אינם מקבלים את דעתי. אמר לו רבי הילל: מקיימים הם את דברי חז"ל (ברכות ו,ב) "כל מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעין". הוסף ביראת שמים ודבריך יישמעו.
ובלבד שלא לחטוא
"יראת העונש" איננה עבודה תמה, שהלוא האדם נזהר מן החטא רק מתוך דאגה לעצמו. ובכל-זאת התורה מזהירה על העונש הצפוי לחוטא, כדי שיראת העונש תצילנו מן החטא. עשיית עבֵרה גרועה מפנייה אישית.
(אור התורה)
הכול מאמינים
פלא הדבר: אם אני צועק שאני חולה, אין מאמינים לי. צועק אני שאני עני, שוב אין מאמינים לי. אבל כשאני אומר שאינני בעל יראת שמים – הכול מאמינים לי...
(רבי חיים מצאנז)
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)