chiddush logo

בלי האור הזה אין לך כלום !!!

נכתב על ידי DL2000, 9/12/2012

 בס"ד


בלי האור המיוחד הזה שאנו זוכים 
לקבל בימים אלה, אין לאדם כלום! 
כי זה האור של הזוגיות שלו, של חינוך 
ילדיו, ובעצם, הזכייה הכי גדולה שלו
בחיים!

 
 
חנוכה, זה אור גדול,
 
חנוכה, זה אור עצום, 
 
חנוכה, זו המתנה הכי גדולה שאפשר לקבל בחיים,
 
חנוכה, זה אור שאי אפשר בלעדיו, זה האור האמיתי של התורה,
 
כן כן, אני כבר שומע אתכם שואלים – נו, הלכה למעשה, איך אפשר להשיג את האור הזה? 
 
במילה אחת: תודה
 
כן. חנוכה זה חג התודה וההודאה, זה העיקר בשמונת ימי חנוכה של הללה והודאה לבורא עולם שקבעו חז"ל.
 
תודה, היא אור גדול ועצום, לאדם ולעולם.
 
תודה, היא זו שמעניקה לאדם את היחס האמיתי לחיים, להודות בכל רגע על כל הטובות והחסדים, על הניסים והנפלאות שבורא עולם עושה איתנו, בפרטיות ובכלליות, בכל תחום בחיינו – שלום בית, חינוך הילדים, העיסוק שלנו, לימוד התורה – שאור החנוכה מאיר לו את השמחה בכל המצוות שהוא עושה.
 
תודה, היא הזכייה הכי גדולה שיש לאדם. למה? כי כבר אמר דוד המלך ע"ה, "שש אני על אמרתך, כמוצא שלל רב" – זה האור של חנוכה, לזכות להרגשה עצומה ממש כמו זכייה, רק בגלל שאני יהודי, שאני מקיים מצוות, שאני יודע לומר תודה לבורא עולם על כל מה שהוא נותן לי.
 
ונשאלת השאלה, למה דווקא בנס הזה הורו לנו חז"ל להודות ולהלל את השם יתברך, ולא בניסים אחרים? ההתייוונות, כך הבינו חז"ל, הייתה רק בגלל שעם ישראל היו רחוקים מאורה האמיתי של התורה, אור השמחה במצוות, וכידוע - אור זה שמחה. ומי שאין לו שמחה בקיום המצוות אין לו את האור הקדוש של התורה, לכן הוא לא יכול להאיר לאנשים הסובבים אותו – לחברים, למשפחה, לבן/בת הזוג, לילדים, ובעצם, לכל מי שנמצא לידו. השמחה האמיתית שישנה היא רק של "ואנוכי אשמח בה'". וכששמחה זו חסרה, החיים חשופים להתייוונות. 
 
והאדם שואל את עצמו – למה עדיין לא זכיתי בזה? מה חסר לי כדי לזכות באור היקר הזה? רבי נתן מברסלב מבאר (ליקוטי הלכות) שאור החנוכה הוא אורו של הצדיק. היוונים טימאו את השמנים, אך הפירוש העמוק של זה הוא שהם טימאו את הדעת של עם ישראל. נכון, נשאר כד קטן חתום בחותמו של כהן גדול, והכד הזה מרמז על הצדיק שמאיר את הדעת בדרך שהיא למעלה מהטבע בגלות הארוכה הזו, מעל לחושך של העולם הזה על כל תאוותיו והבליו, ובכל דור ודור יש צדיק שכל אדם שמתחבר אליו זוכה שתאיר לו הדעת ואור השמחה של התורה והמצוות.
 
לכן, מי שיגע ועמל, מברר ומנסה להבין מהו המסר העיקרי של הצדיק, יגלה שכל עניינו של הצדיק הוא לגלות את התפילה. את הכוח הטמון בפיו של כל יהודי, את הכוח העצום שיש במילים שאנו מפנים לבורא עולם. ובלי התפילה, כל מה שאדם ירצה להשיג בחייו, ובעיקר את הדבר הגדול מכולם – התורה, הכל נשאר חתום וסגור בפניו. הוא לא יכול להשיג שום דבר בלי התפילה, לכן גם לא יכול לשמוח באמת. 
 
אדם עמל, טורח, פועל ועושה – אבל הוא לא שמח. הוא לא חי את מה שהוא עושה. ולא רק, הוא גם נופל לזרועות הייאוש. הוא לא מבין למה זה קורה לו. אולם, כדי לשמוח צריך כיוון מסוים - איך מקיימים את התורה? איך עושים דבר זה או אחר? רק על ידי התפילה! זו הסיבה שחז"ל תיקנו בתפילת שמונה-עשרה וגם בברכת המזון את הזכרת דוד המלך, שהוא עניין התפילה, עליה אמר: "ואני תפילה". 
 
בלי תפילה, בלי תודה והודאה, אין לאדם כלום.
 
לכן רבי נחמן מברסלב כותב, שעיקר הגלות אינה אלא בשביל חסרון תפילה. ואמונה, היא תפילה. וחשוב מאוד להצמיד את שני המושגים הללו – אמונה-תפילה, כי אחרת לא מבינים מהי אמונה. וכן אמר, שבינו לבין משיח אין שום הבדל, פרט לכך שבקול משיח ישמעו ולו (לרבי נחמן) לא שומעים. ומשיח יביא את עניין התפילה, כידוע.
 
מי שהתחיל להרגיש במעט את הדעת של רבי נחמן מברסלב, מבין עד כמה אנו טיפשים. בורא עולם כל כך אוהב אותנו, רוצה רק לתת לנו, להשפיע לנו את כל הטוב, ומה אנחנו עושים בשביל זה? כלום. לא פותחים את הפה כדי להכין את הכלים לשפע הזה. כי איך שאל רבי נחמן "בַמֶּה יְכוֹלִים לְהוֹרִיד הַשֶּׁפַע?" וענה עַל יְדֵי הַתְּפִלּוֹת, כִּי הַתֵּבוֹת הֵם כֵּלִים לְקַבֵּל הַשֶּׁפַע!"... בורא עולם קורא לאדם על ידי התורה שנותן דרך הצדיק: תבוא ותקבל שפע. למה אתה לא בא? למה אתה לא מתפלל?!
 
ולא רק בהתבודדות (התפילה האישית) אלא בכל תפילה, בפרט בתפילת שמונה-עשרה בה אדם יכול להמשיך על עצמו את כל ההשפעות והברכות הטובות. אבל יש לכך תנאי: אל 'תרוץ' עם התפילה. אמור כל מילה בכוונה, בהתבוננות, מה משמעותה. השתמש בכלים שבורא עולם נותן לך להוריד את השפע, במקום לחיות כמו מסכן...
 
כי עם תפילה בודאי יזכה האדם לשמחה, אומר רבי נחמן. אז לא להתפלל? לא להודות לבורא עולם על כל הטוב שהוא מזכה אותנו? לא לומר מילה אחת פשוטה, אך עצומה – תודה?!? 
 
התפילה עוזרת לאדם, כמו שמסביר רבי נחמן, ליישר את העקמומיות של ליבו, וכשזה יקרה הוא יזכה לשמחה, בחינת "ולישרי לב – שמחה!". אז לא להתפלל? מי לא רוצה שהלב שלו יהיה ישר ונקי?!?
 
התפילה היא הכוח של של הכל להכל!
 
יהי רצון שנזכה לאור העצום והגדול של חנוכה – אור התפילה והאמונה, אור התודה וההודאה, אור השמחה העצומה שבאה בעקבות התפילה והתודה. שנזכה לשמוח בחלקנו תמיד ולקבל את פני משיח צדקנו במהרה בימינו, אמן.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע