סוכות וקשרו לעגל עם ר"ה ויוה"כ
ר"ה ויוה"כ וסוכות ניקראים זמן החגים, ניראה שלא סתם במקרה, אלא יש קשר פנימי בניהם. שהנה ר"ה זהו יום המלכת ה' בעולם ולכן ניראה כנגד ע"ז שהוא ההפך ממלכות ה', ולכן בו קוראים על מילת אברהם ועקידת יצחק שהם המדגישים נגד ע"ז. שמילת אברהם היה ליחדו לה' מהגויים ועקידת יצחק נגד האומרים שלע"ז נותנים את בניהם למולך, לכן גם אברהם עקד את בנו. ויוה"כ בו קוראים על העריות (במנחה) כנגד עריות. ושניהם מאוגדים ב'עשרת ימי תשובה' שביוה"כ נימחל לישראל על העגל, ור"ה הוא הר"ח שבו (בחודש) ניתנה המחילה ולכן יש בו קשר למחילה. ושניהם ישירות כנגד העגל (שאז נימחל) שהעגל הוא ע"ז ונאמר בעגל שקמו "לצחק" עריות, כך ששניהם (ע"ז ועריות) גרמו לעגל, ויוה"כ הוא כנגד העריות כיון שלא עבדו ישראל ע"ז אלא כדי להתיר להם עריות ולכן יוה"כ כנגד עריות, וביוה"כ זורקים שעיר לעזזאל ובמדרש מופיע שעזאל חטא בעריות בעולם. ואח"כ בא סוכות שהוא כנגד שפיכות דמים, שבלי סוכות מדבר היו מתים. ומקריבים ל-70 אומות הרוצות להורגנו, ובעצרת שלו מקריבים כנגד ישראל כגוש אחד, לומר שכולם יחד ולכן ודאי שלא רוצחים. ולכן בו נידונים על המים כרמז לפס' "רק הדם לא תאכלו על הארץ תשפכנו כמים" (דברים יב,טז) כך גם כאן המים כרמז לטיהור מדם, מרצח, וגם זה קשור לעגל, לא ישירות ולכן הוא כניפרד, אולם הדין לא נישלח לשלוחים עד הושענא רבה, כך שמראה שיש קשר לדין של ר"ה ויוה"כ, וקשרו הוא שאהרן עשה את העגל בשל שראה את חור זבוח לפניו, שרצחוהו, ולכן עשה אהרן את העגל כדי שלא יהרגוהו ולא תהיה להם כפרה, ולכן קשור לעגל, וכך בכלל העולם יש 3 עברות חמורות, והם ע"ז ג"ע וש"ד, וכולם היו בעגל שהוא שורש החטא בעולם, שבמתן תורה היינו כמלאכים ובעגל נפלנו חזרה לחטא, ולכן צריך לכפר על שלשתם בקשר (לעגל ו-)לחטא, וזה עושים ב-3 החגים. ובסוכות שזה כנגד ש"ד בין אדם לחברו, יושבים בסוכה שהיא 'צילא דמהימנותא' צל השכינה, כיון שכשבנ"י מאוחדים שורה עלינו שכינה. ולכן גם קבלת תורה היתה באחדות "ויחן שם ישראל" ולכן בכפרת העגל שפגם במתן תורה, הוא באחדות וזהו סוכות (והוא באזור זמן יוה"כ נתינת לוחות שניים כתחליף, תיקון לראשונים) ולכן בסיומו (עצרת) ניתקן שמחת תורה, חיבורנו לתורה. וגם עצם סוכות כנגד זמן המדבר שבו היו כדי שתספג התורה בנו, ולכן סוכות עושים דירת ארעי לומר שהבית שלנו איננו שלנו, ומימלא כל גשמיותנו טפלה לרוחניותנו כעם ישראל וכלול כאחד בכנסת ישראל, ויעודנו יחד הוא לתקן את העולם (ולכן מתחשבים בגוים, 70 אומות-כעולם) ולכן קרבנות עצרת הם כמו של ר"ה (פר אחד איל אחד שבעה כבשים) שאנו באחדותנו באים לתקן את העולם שניברא בר"ה ולכן דומים. ובסוכות יש עצרת כדי להדגיש את אחדותנו בפני עצמנו כמנותק מהגוים. ועוד שיש שנאת חינם שהיא כנגד 3 העברות, ולכן בסוכות שכנגד ש"ד שזה בין אדם לחברו מובא גם שנאת חינם, וזה חמור ובפני עצמו, ולכן עצרת היא קצת קשורה לסוכות וקצת מנותקת, כמו שנאת חינם מול ש"ד. ובסוכות נידונים על המים שסוכות כנגד האדם (ש"ד) ובעולם לא ירד גשם עד שאדם הראשון התפלל ולכן קשור לאדם. ובעברות אלו (3+ שנאת חינם) חרב המקדש שהוא המשכו של הר סיני ומתן תורה, כיון שבאלו פגמו (ע"י העגל), וע"י תיקון של אלו מביאים גאולה לעולם ולכן ינסו את הגוים לעתיד בסוכות שהוא שייך לגאולה. ולכן מצות הקהל שהיא כמו מעמד מתן תורה זה בסוכות. ובזמן עזרא נאמר שלא עשו סוכות מימי יהושע עד אז ודרשו בגמ' שהכוונה לביטול ע"ז, ניראה שע"י כח האחדות שהיתה אז בצרוף כח סוכות, האיחוד היה שלם עד שיכלו לתקן ולבטל כח ע"ז שנבע מהעגל, ולכן נחשב ששאר הזמנים עד אז לא היה סוכות ככה, כמו במעלתם, ולכן דרשו שהגן עליהם כסוכה (-ביטול הע"ז) שיש בזה רמז עמוק שביטול הע"ז הוא מכח סוכות ולכן ביטולו והגנת סוכה נחשבים כאחד.