chiddush logo

לימוד זוהר מחולק (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אביהו ח, 28/8/2012

 

ב"ה

לְהָנִיחַ בְּרָכָה אֶל בֵּיתֶךָ:

 

לימוד זוהר מחולק

 


שלום רב ומיטב הברכות!

ברצוננו לשתף אותך בדבר טוב ומיוחד הנעשה בעיר רחובות, אנו קבוצת יהודים הלומדים את כל ספר הזוהר באופן מחולק, כל יהודי מהקבוצה מקבל טבלה המחלקת את כל ספר הזוהר לרבות תיקוני הזוהר והשמטות הזוהר ל-45 משתתפים, מהרב אברהם אסולין שליט"א (מבני ברק), מכסת הלימוד נלמדת ע"י כל אחד מהמשתתפים בזמנו הפנוי, הלימוד בגרסא (קוראים רק את לשון הזוהר) או בעיון (קוראים את לשון הזוהר והביאור) עפ"י רצון הלומד.

את מכסת הלימוד כל אחד מהמשתתפים מסיים בתוך חודש ימים והסיום נערך בבית הכנסת: "אור לגיל", ברחוב ההגנה ברחובות (רצוי, אך לא חובה להגיע לסיום), לסיומי הזוהר הנעשים בכול חודש (במוצ"ש, שעה לאחר רבנו תם) מגיעים רבנים המוזמנים ע"י הרב אברהם אסולין שליט"א, נאמרים דברי תורה, ותפילה מיוחדת לסיום הזוהר, וקהל המשתתפים מאוד נהנה, לאחר הסיום כל אחד מהלומדים עובר ללמוד את הקטע הבא בטבלת הלימוד, ובכך מלבד שבכול חודש כל הקבוצה מסיימת את כל הזוהר כל אחד מהמשתתפים זוכה לסיים את כל ספר הזוהר כל 45 חודש בעצמו לרבות תיקוני והשמטות הזוהר.

נציין כי עצם הידיעה כי יש לסיים מכסת לימוד בתוך חודש ימים מהווה תמריץ והזמן מנוצל יותר. ומובא ב"שדי חמד" (אות מ'): "מצוה שעושים אותה הרבה בני אדם, כל אחד נוטל שכר כאילו עשאה כולה לבדו".

נציין כי מצטרפים נוספים מכל תפוצות ישראל בארץ ובעולם יתקבלו בשמחה וכן אם אפשר להעביר רעיון מבורך זה גם לערים אחרות, בתי מדרש וכו', תבוא עליכם ברכה.

על מעלת וסגולת לימוד ספר הזוהר הקדוש, בהתמדה, כתבו:

רבי חיים ויטאל (בשער ההקדמות, ובעץ חיים) ו-השל"ה הקדוש (עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת מַאֲמָר רִאשׁוֹן, שְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית), הרמח"ל (קוּנְטְרֵס דֶּרֶךְ עֵץ חַיִּים) ו-החיד"א (מורה באצבע) רַבִּי פִּנְחָס מִקָארִיץ (אִמְרֵי פִּנְחָס הנמ"ח ח"א עַמּוּד רס"ד) רַבִּי חַיִּים פַלַאגִ'י (בַּסֵּפֶר זְכִירָה לְחַיִּים) ועוד גדולים זיע"א.

ניתן לקבל פרטים אצל אביהו 08-9143442 (בימים א-ה, בין השעות 8:00-12:00 לפנה"צ).

לאור האמור, ראוי לציין לטוב את ספר הזוהר עם הביאור מתוק מדבש שהוא ביאור על כל ספרי הזוהר לרבות תיקוני והשמטות הזוהר, מפוסק ומחולק לקטעים מילה במילה ודף על דף בדרך קל וקצר למען ירוץ הקורא בו בלי מכשול, מלוקט ומבורר ממפרשי הזוהר הקדמונים זיע"א וביאורו קצר וקל להבנה ובשפה השווה לכל נפש (הפצה ראשית, צבי 057-3112627) יהי רצון שזכות רשב"י וחבריו תעמוד לכם ולנו ולכל בית ישראל להתברך בגאולה שלמה ברחמים וכל טוב סלה.

 

 

מאמר על חשיבות לימוד זוהר והצטרפות לקבוצת לימוד בזמנך הפנוי

כָּתַב הַשְּׁלָ"ה הַקָּדוֹשׁ: "הִנֵּה מְבֹאָר מִכָּאן שֶׁחִבּוּר הַזֹּהַר הָיָה עָתִיד לִהְיוֹת גָּנוּז וְכוּ' עַד שֶׁיָּבוֹא הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן בְּסוֹף הַיָּמִים, שֶׁאָז יִתְגַּלֶּה לַתַּחְתּוֹנִים. וּבִזְכוּת הָעוֹסְקִים יָבוֹא מָשִׁיחַ, כִּי אָז תִּמָּלֵא הָאָרֶץ דֵּעָה בְּסִבָּתוֹ אֲשֶׁר זֶה תִּהְיֶה סִבָּה קְרוֹבָה לְבִיאָתוֹ, וְזֶה שֶׁאָמַר וּבְגִינֵהּ "וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ" וְכוּ', כְּדֵי שֶׁבִּזְכוּת זֶה יִגָּאֲלוּ יִשְׂרָאֵל, כְּשֵׁם שֶׁלֹּא נִגְאֲלוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם עַד שֶׁהֻצְרַךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְקַדְּשָׁם בְּדַם הַפֶּסַח וּבְדַם הַמִּילָה, כֵּן הַגְּאֻלָּה הָעֲתִידָה לֹא יִהְיֶה הַגְּאֻלָּה עַד שֶׁיִּזְכּוּ לְתוֹסֶפֶת הַקְּדֻשָּׁה הַזּוֹ, וְהוּא רְצוֹן הָאֵל יִתְבָּרַךְ, וְאַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה בָּהּ" (עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת מַאֲמָר רִאשׁוֹן, שְׁנֵי לוּחוֹת הַבְּרִית).

 

וְאָמַר הָרַבִּי מִקָאמַארְנָא: יֵשׁ הַרְבֵּה שׁוֹטִים שֶׁבּוֹרְחִים מִלִּלְמֹד רָזִין שֶׁל מָרָן הָאַר"י וְסֵפֶר הַזוֹהַר, אֲשֶׁר הֵם חַיֵּינוּ, וְלוּ עַמִּי שׁוֹמֵעַ לִי, בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא אֲשֶׁר הָרַע וְהַמִּינוּת גּוֹבֵר, הָיוּ שׁוֹקְדִים כָּל יְמֵיהֶם לִלְמוֹד סֵפֶר הַזוֹהַר וְכִּתְבֵי הָאַר"י ז"ל, בָּלוּל עִם חֲסִידוּת שֶׁל מָרָן הַבַּעֲשְׁ"ט וְהָיוּ מְבַטְּלִים כָּל גְּזֵרוֹת רָעוֹת... וְלוּ עַמִּי שׁוֹמֵעַ לִי, בַּדּוֹר הָרַע הַזֶּה שַׁהַמִינוּת גּוֹבֵר, הָיוּ לְמֵדִים עִם תִּינוֹק בֶּן תֵּשַׁע שָׁנִים סֵפֶר הַזוֹהַר וְתִּיקוּנִים וְלַהֲגוֹת בָּהּ, וְהָיָה יִרְאָתוֹ קוֹדֶמֶת לְחָכְמָתוֹ וְיִתְקַיֵים.

אָמַר הַגָּאוֹן הַצַּדִּיק רַבִּי שְׁלֹמֹה בְּלוֹךְ זַצַ"ל בְּשֵׁם רַבּוֹ הֶחָפֵץ חַיִּים זְיָ"ע, שֶׁעַל לִמּוּד סֵפֶר הַזֹּהַר אֵין שׁוּם הַגְבָּלָה כִּי רֻבּוֹ מִדְרָשׁ, וְהָיָה הֶחָפֵץ חַיִּים מְעוֹרֵר לְכֻלָּם שֶׁיִּלְמְדוּ כָּל שַׁבָּת אֶת הַזֹּהַר שֶׁל אוֹתָהּ פָּרָשָׁה וַאֲפִלּוּ לְבַחוּרִים. (ר' יוֹסֵף בֶּן שְׁלֹמֹה מִפּוֹזִ’ין, הוֹסָפוֹת בִּנְיַן יוֹסֵף).

 

וּמוֹסִיף לְבָאֵר בְּמִקְדַּשׁ מֶלֶךְ לְתִקּוּנֵי זֹהַר, שֶׁכָּל הָעוֹסֵק בְּסֵפֶר זֶה מְקָרֵב הַגְּאֻלָּה וְעוֹשֶׂה נַחַת רוּחַ גָּדוֹל לְיוֹצְרוֹ, וְעָלָיו אוֹמֵר הַקָּבָּ"ה: כְּאִלּוּ פְּדָאַנִי לִי וּלְבָנַי מִן הַגָּלוּת וְכוּ'. כִּי כָּךְ גָּזַר הַבּוֹרֵא שֶׁלֹּא יִתְגַּלֶּה וְיִהְיֶה גָּנוּז עַד סוֹף יוֹמַיָּא דִּבְגִינֵהּ יָבוֹא דְּרוֹר, כִּי סְגֻלָּה זוֹ בּוֹ וְלֹא בְּזוּלָתוֹ. - בִּרְאוֹת רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי בְּרוּחַ קָדְשׁוֹ עִנְיָן זֶה, צִוָּה לְרַבִּי אַבָּא לִכְתֹּב סֵפֶר הַזֹּהַר בְּדֶרֶךְ הֶעְלֵם לִהְיוֹתוֹ מֻצְנָע לְמִשְׁמֶרֶת עַד דָּרָא בַּתְרָא קְרִיב לְיוֹמֵיה מַלְכָּא מְשִׁיחָא, כְּדֵי שֶׁבִּזְכוּת הַמִּתְעַסְּקִים בּוֹ תִּצְמַח הַגְּאֻלָּה בְּיָמֵינוּ בְּעֶזְרַת הַשֵּׁם כַּנִּזְכַּר בְּפָרָשַׁת וַיְחִי (דַף רי"ז), עַל דָּא כְּתִיב: קַח צִנְצֶנֶת אַחַת וְתֵן שָׁמָּה מְלֹא הָעֹמֶר מָן כוּ' לְמִשְׁמֶרֶת, לְאַצְנָעוּתָא, וְהָבֵן זֶה מְאֹד. (הָרַב חַיִּים וִיטַאל זלה"ה בְּהַקְדָּמָתוֹ לְשַׁעַר הַהַקְדָּמוֹת).

וְהַכֹּל תָּלוּי בְּעֵסֶק הַחָכְמָה הַזֹּאת, וּמְנִיעָתֵנוּ מִלְּהִתְעַסֵּק בָּהּ הִיא גּוֹרֶמֶת אִחוּר וְעִכּוּב בִּנְיַן בֵּית מִקְדָּשֵׁנוּ וְתִפְאַרְתֵּנוּ (הַקְדָּמַת הָרַב חַיִּים וִיטַאל לְעֵץ חַיִּים). וְכָתַב מהר"א אֲזוּלַאי זי"ע וְגַם עַל יְדֵי הַחִבּוּר הַהוּא יִהְיֶה בִּטּוּל הַקְּלִפּוֹת וְקַלּוּת הַגָּלוּת וְהַשְׁבָּתַת הַקִּטְרוּגִים (חֶסֶד לְאַבְרָהָם מַעְיָן רִאשׁוֹן נָהָר כ"ד). - וְכָתַב בִּפְרִי עֵץ חַיִּים (שַׁעַר הָעֲמִידָה, הג"ה מרנ"ש): וְנִרְאָה שֶּׁעַל יְדֵי זְכוּת הָעוֹסְקִים בְּחָכְמַת הָאֱמֶת יֵשׁ כֹּחַ בְּיָדָם לְהָגֵן עַל מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף שֶׁלֹּא יָמוּת עַל יְדֵי הָרָשָׁע אַרְמִילוּס (וְעַיֵּן עוֹד תיקו"ז לרמח"ל תִּיקוּן ח').

וְכָתַב הָרַמַ"ק: וְלָזֶה הַסֵּפֶר יִקָּרֵא סֵפֶר הַזוֹהַר מִפְּנֵי הַשְׁפָּעַת הָאוֹר הַהוּא מְהַזוֹהַר הָעֶלְיוֹן, וְדֶרֶךְ אוֹרוֹ מַשְׁפִּיעִים בְּהַשְׁגָּחָה אֱלֹקִית כָּל הַמִּתְעַסְּקִים בּוֹ[1], שֶׁהָיָה אוֹר וְשֶׁפַע עֶלְיוֹן[2] מֵהַדַּעַת מוּשְׁפַּע בְּרָזֵי תּוֹרָה דְּהָיְינוּ רָזֵי וְסִתְרֵי תּוֹרָה וְכוּ' כֵּיוָן שְׁנִּשְׁפַּע מִשָּׁם אִתְקְרֵי הַחִבּוּר הַזֶּה סֵפֶר הַזֹּהַר, כְּלוֹמַר שֶׁנִּשְׁפַּע מֵהַזֹּהַר הַהוּא (הָרַב מֹשֶׁה קוֹרְדוֹבִירוֹ, דַּע אֶת אֱלֹקֵי אָבִיךָ, ב').

בֹּא וּרְאֵה מַה דְּכָתַב הַמְקוּבָל הַצַּדִּיק רַבִּי יַעֲקֹב צֶמַח זַצַ"ל (מִתַּלְמִידֵי הָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ זְיָ"ע) בְּהַקְדָּמָתוֹ לְסֵפֶר קוֹל בָּרָמָה: רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ, לְפִי שֶׁאֵינָם עוֹסְקִים בְּחָכְמָה זֹאת הַמְמַהֶרֶת אֶת הַקֵּץ, וְלָזֶה אֵין מָשִׁיחַ בָּא שֶּׁיֹּאמַר לָהּ ה' אָז מִנְעִי קוֹלֵךָ מִבֶּכִי וְעֵינֶיךָ מִדִּמְעָה וְכוּ' עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ, כְּלוֹמַר שֶׁכִּוּוּן שֶׁבִּיאַת הַמָּשִׁיחַ תְּלוּיָה בִּתְשׁוּבָה וּבְעֵסֶק הַזוֹהַר וּבְחָכְמַת הַקַּבָּלָה[3], וְאֵין בָּנֶיהָ עוֹסְקִים בָּהּ כִּי אִם אֶחָד מֵעִיר וּשְׁנַיִם מִמִּשְׁפָּחָה כִּי אֵין מִדְרַשׁ קָבוּעַ כָּרָאוּי בְּכָל עִיר וְעִיר כְּמוֹ שֶׁיֵּשׁ בְּעֵסֶק הַתַּלְמוּד, וְלָכֵן אֵינֶנּוּ, כִּי אֵין בָּנֶיהָ מוֹשְׁכִים וּמְמַהֲרִים אֶת הַמָּשִׁיחַ. 

 

וּמִי לָנוּ גָּדוֹל כְּהָרַמְחַ"ל רַבִּי משֶׁה חַיִּים לוּצָאטוֹ זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה זְכוּתוֹ יָגֵן עָלֵינוּ אָמֵן, בַּעַל הַ"מְּסִלַּת יְשָׁרִים", אֲשֶׁר הָיָה בָּקִי עָצוּם בְּכָל מִכְמַנֵּי הַתּוֹרָה (אֲשֶׁר אָמַר עָלָיו קְדוֹשׁ ה' הַגְּרָ"א זי"ע דְּאִלּוּ הָיָה חַי בְּדוֹרוֹ הָיָה הוֹלֵךְ רַגְלִי לְקַבֵּל פָּנָיו הַטְּהוֹרִים - מַהֲלַךְ שֶׁל אֲלָפִים קִילוֹמֶטֶר) וְלֹא מָצָא עֵצָה לְבַטֵּל גְּזֵרוֹת מֵעַם יִשְׂרָאֵל אֶלָּא אֶת הָעֵצָה הַזּוֹ, לִמּוּד בְּסֵפֶר הַזֹּהַר בְּרֶצֶף לְלֹא הֶפְסֵק, שֶׁבְּכֹחַ הַקְּדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל סֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ לְקָרֵב אֶת הַגְּאֻלָּה בְּרַחֲמִים.

לָכֵן תִּקֵּן בִּישִׁיבָתוֹ סֵדֶר לִמּוּד מְיֻחָד שֶׁל גִּירְסָא בְּסֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בְּמִשְׁמָרוֹת לְלֹא הֶפְסֵק כְּלָל מֵעֵת לְעֵת, וְקָבַע דָּבָר זֶה כַּתַּקָּנָה הָרִאשׁוֹנָה בִּישִׁיבָתוֹ, וְכוֹתֵב עַל מַעֲלַת הַדָּבָר בְּאִגֶּרֶת לְחַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּזֶה הַלָּשׁוֹן: "זֹאת הָעֵצָה הַיְעוּצָה לְכָל קְהִלּוֹת קֹדֶשׁ לְהִנָּצֵל מֵרֶשֶׁת זוֹ טָמְנוּ שׂוֹנְאֵיהֶם, וּבְוַדַּאי הָיָה לָהֶם לְפַקֵּחַ עַל זֹאת וְלֹא יַחְדְּלוּ כִּי רַב הַדָּבָר וְעָצוּם מְאֹד... וְעַתָּה אַל יַשְׁלִיכוּ חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אַחֲרֵי גֵּוָם, כִּי אֲנִי אִלְמָלֵא נִתְיַשֵּׁר חֵילִי הָיִיתִי קוֹבֵעַ דָּבָר זֶה בְּכָל מָקוֹם וּמָקוֹם, אֲבָל כְּבוֹד תּוֹרַתְכֶם יִקַּח אֶת הָעֵצָה הַזֹּאת וְיִהְיֶה לוֹ לִזְכוּת כִּי אֵין כָּמוֹהָ לְטוֹבָה לְכָל יִשְׂרָאֵל, וְכָל אֶחָד בִּמְקוֹמוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹתוֹ כִּי לֹא דָּבָר קָשֶׁה הוּא כְּלָל".

גַּם אֵצֶל תַּלְמִידֵי הַבַּעַל שֵׁם טוֹב וּמַמְשִׁיכָיו מָצִינוּ חֲבִיבוּת מְיֻחֶדֶת לְלִמּוּד תּוֹרַת הַסּוֹד, כְּבוֹד הָרַב הַקָּדוֹשׁ מוֹרֵנוּ הָרַב רַבִּי יִצְחָק אֵייזִיק מִזִּידִיטְשׁוֹב זְכוּתוֹ יָגֵן עָלֵינוּ אָמֵן אֲשֶׁר הֵעִיד עַל עַצְמוֹ וְאָמַר: לָמַדְתִּי וְשָׁנִיתִי הַ"פְּרִי עֵץ חַיִּים" מֵאָה וְאֶחָד פְּעָמִים.

וּבְדֶגֶל מַחֲנֵה אֶפְרַיִם (פָּרָשַׁת שְׁמִינִי): וְזֶהוּ דָּרֹשׁ דָּרַשׁ משֶׁה, הַיְנוּ כְּשֶׁיִּתְגַּלֶּה (כִּי בְּכָל דּוֹר וְדוֹר יֵשׁ בְּחִינַת משֶׁה, וְאִיתָא דְּרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי הָיָה בְּחִינַת משֶׁה), וְיִדְרֹשׁ מַה שֶּׁדָּרַשׁ כְּבָר משֶׁה, הַיְנוּ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי, סֵפֶר הַזֹּהַר, אָז וְהִנֵּה שֹׂרַף, הַיְנוּ שֶׁיִּתְבַּטְּלוּ כָּל הַקְּלִפּוֹת וּמִמֵּילָא יִהְיֶה הַגְּאֻלָּה שֶׁיִּבָּנֶה בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן סֶלָה וָעֶד.

וּבְסֵפֶר אוֹר יְשָׁרִים מֵירָא דַּכְיָא שֶׁכָּתַב: קֹדֶם בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ תִּתְגַּבֵּר מִינוּת וְאֶפִּיקוֹרְסוּת רַחֲמָנָא לִיצְלַן בָּעוֹלָם. הָעֵצָה לְזֶה לְהִזָּהֵר בִּשְׁלֹשָׁה דְּבָרִים הַלָּלוּ, הָאֶחָד לֵאמֹר בְּכָל יוֹם זֹהַר אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מֵבִין מַה שֶּׁאוֹמֵר, כִּי אֲמִירַת זֹהַר מְסֻגֶּלֶת לְטָהֳרַת הַלֵּב.

וּמִקַדְמַת דְּנָא מָּצִינוּ לְרַבֵּנוּ הָאֲרִ"י ז"ל עַצְמוֹ בְּשַׁעַר רוּחַ הַקֹּדֶשׁ (דַּף י"ב) שֶׁאָמַר לַמַּהֲרַ"א הַלֵּוִי "שֶׁיִּלְמֹד בְּזֹהַר דֶּרֶךְ בְּקִיאוּת בִּלְבָד בְּלִי שֶׁיַּעֲמִיק בְּעִיּוּן מ' אוֹ נ' עָלִים בְּכָל יוֹם וְשֶׁיִּקְרָא בְּסֵפֶר הַזֹּהַר פְּעָמִים רַבִּים", וּבְסֵפֶר שִׁבְחֵי הָאֲרִ"י (הנד"מ עַמּוּד נ"א) כָּתַב שֶׁנָּתַן תִּקּוּן לְבַּעַל תְּשׁוּבָה אֶחָד לוֹמַר בְּכָל יוֹם עֲשָׂרָה דַּפִּים מִסֵּפֶר הַזֹּהַר הַלָּשׁוֹן לְבַד בִּלְתִּי שׁוּם הֲבָנָה, וְהֵן הוּבָא בְּסֵפֶר שִׁבְחֵי הָאֲרִ"י דְּפוּס יָשָׁן שֶׁנָּתַן תִּקּוּן לְבַּעַל תְּשׁוּבָה אֶחָד לְלַמְּדוֹ בְּכָל יוֹם ד' אוֹ ה' דַּפִּים, וְהַחִידָ"א בְּשֵׁם הַגְּדוֹלִים (מַעֲרֶכֶת סְפָרִים עֵרֶךְ סֵפֶר הַבָּהִיר) הֵבִיא מִשְּׁמֵיהּ דְּרַבֵּנוּ הָאֲרִ"י שֶׁנָּתַן תִּקּוּן לְבַּעַל תְּשׁוּבָה לוֹמַר כָּל יוֹם ה' דַּפִּים זֹּהַר, וְכַיּוֹצֵא בּוֹ כָּתַב הגה"ק מִקָאמַרְנָא בְּסֵפֶר נְתִיב מִצְוֹתֶיךָ (נְתִיב הַתּוֹרָה שְׁבִיל א' אוֹת ל"א), וְכָּתַב שָׁם שֶׁגַּם הגה"ק מוֹרֵנוּ הָרַב צְבִי הִירְשׁ מִזִידְטְשׁוֹב נָהַג כֵּן, וְכֵן מָצִינוּ להגה"ק מוֹרֵנוּ הָרַב רַבִּי פִּנְחָס מִקָארִיץ (אִמְרֵי פִּנְחָס הנמ"ח ח"א עַמּוּד רס"ד) שֶׁצָּרִיךְ לוֹמַר ב' אוֹ ג' דַּפִּין בְּכָל יוֹם, וְעַיֵּן עוֹד הַמַּעֲשֶׂה הַנּוֹרָא הַמּוּבָא בְּסֵפֶר בֶּן בֵּיתִי עַל אָבוֹת, וְאֵין כַּאן מְקוֹמוֹ לְהַאֲרִיךְ.

וְהַגַּם דְבִּהְיוֹתוֹ קוֹרֵא סֵפֶר הַזֹּהַר לֹא יָדַע מַאי קָאָמַר, כְּבָר כָּתַב הָרַב חִידָ"א בְּסֵפֶר מוֹרֶה בְּאֶצְבַּע (אוֹת מ"ד) "לִמּוּד סֵפֶר הַזֹּהַר מְרוֹמָם עַל כָּל לִמּוּד בְּשֶׁגַּם לֹא יָדַע מַאי קָאָמַר, וְאַף שֶׁיִּטְעֶה בִּקְרִיאָתוֹ הוּא תִּקּוּן גָּדוֹל לַנְּשָׁמָה".

מָרָנָא הָרֵי"חַ הַטּוֹב, בְּסִפְרוֹ "בֶּן אִישׁ חַי" (פָּרָשַׁת שְׁמוֹת שָׁנָה שְׁנִיָּה), כָּתַב וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: כָּתְבוּ הַמְּקֻבָּלִים זַ"ל: דְּגָדוֹל פֹּעַל הֲנַעֲשֶׂה מֵעֵסֶק הַתּוֹרָה בְּיוֹם שַׁבָּת, אֶלֶף פְּעָמִים יוֹתֵר מִן הֲנַעֲשֶׂה מֵעֵסֶק הַתּוֹרָה שֶׁל יְמֵי הַחוֹל. עכל"ק. וּבֵאוּרוֹ: עַל פִּי מַאֲמַר חֲזַ"ל, דְיוֹמוֹ שֶׁל הַקָּבָּ"ה אֶלֶף שָׁנִים, שֶׁנֶּאֱמַר כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ כְּיוֹם אֶתְמוֹל וְגוֹ' – וְשַׁבָּת קוֹדֶשׁ הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא – זֹאת אוֹמֶרֶת, כְּיוֹמוֹ שֶׁל הַקָּבָּ"ה. אִם כֵּן בְּשַׁבָּת קוֹדֶשׁ הַכֹּל בְּעֵרֶךְ שֶׁל יוֹמוֹ שֶׁל הַשֶׁיִ"ת וְיִתְעַלֶּה, אֲשֶׁר עַל כֵּן, כָּל פְּעֻלָּה קְדוֹשָׁה בְּשַׁבָּת קוֹדֶשׁ, עוֹלֶה אֶלֶף יָדוֹת, לְעֵרֶךְ יְמֵי הַחוֹל. (מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר).

 

 

א)                 בּוֹאוּ וְהִתְחַבְּרוּ לְרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחָאִי זי"ע

רַבֵּנוּ מָרְדְּכַי שַׁרְעַבִּי זי"ע הִתְבַּטֵּא פַּעַם בְּאָזְנֵי מְקֹרָבָיו וְאָמַר: "שָׁעָה שֶׁל לִמּוּד תּוֹרָה עַל דֶּרֶךְ הַפְּשָׁט בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, שָׁוָה לְלִמּוּד שָׁנָה שְׁלֵמָה בְּיוֹם חֹל. וְשָׁעָה אַחַת שֶׁל לִמּוּד זֹהַר וְקַבָּלָה בְּיוֹם חֹל, הִיא כְּמוֹ שָׁנָה שֶׁל לִמּוּד פְּשָׁט בְּיוֹם חֹל. וְלִמּוּד הַקַּבָּלָה וְזֹהַר בְּיוֹם שַׁבָּת בְּמֶשֶׁךְ שָׁעָה שָׁוָה לְלִמּוּד שִׁבְעִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה בִּימוֹת הַחֹל".[4] וּפָסַק הגה"ק הַכַּף הַחַיִּים (קנ"ה סקי"ב), דְּלִמּוּד הַזוֹהַר יֵחָשֵׁב לְלִמּוּד הַקַּבָּלָה. וְכָתַב הַפֶּלֶא יוֹעֵץ וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וַאֲפִילוּ אִי לֹא יָדַע מַאי קָאָמַר וְשׁוֹגֶה בּוֹ שְׁגִיאוֹת הַרְבֵּה הוּא חָשׁוּב לִפְנֵי הַקָּבָּ"ה כְּדִכְתִיב וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה וּפֵרְשׁוּ חֲזַ"ל וְדִלּוּגוֹ עָלַי אַהֲבָה, עַכַּ"ל.

וּכְבָר דִּבֵּר בְּקָדְשׁוֹ מַהֲרַ"שׁ בּוּזַגְלוֹ זי"ע מֵאוֹר עֵינֵינוּ בַּעַל "הַכִּסֵּא מֶלֶךְ" דְּלִמּוּד הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ עוֹלֶה שָׁעָה אֶחָת לְעֵרֶךְ שָׁנָה שֶׁל לִמּוּד הַפְּשָׁט, וְהוּבָא פְּסָקוֹ בְּכַף הַחַיִּים (סִימָן קנ"ה סקי"ב), וז"ל: הַ"כִּסֵא מֶלֶךְ" (תִּקּוּן מ"ג): כִּי לִמּוּד הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בְּגִירְסָא בְּעָלְמָא בּוֹנֶה עוֹלָמוֹת, וְכָל שֶׁכֵּן אִם יִזְכֶּה לִלְמֹד וּלְהָבִין אֲפִלּוּ פֵּרוּשׁ מַאֲמָר אֶחָד, יַעֲשֶׂה בּוֹ תִּקּוּן לְמַעְלָה בְּשָׁעָה אַחַת מַה שֶּׁלֹּא יַעֲשֶׂה בְּלִמּוּד הַפְּשָׁט שָׁנָה תְּמִימָה, וּמֻבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן עוֹלָם הַבָּא מִבְּנֵי הֵיכָלָא דְּמַלְכָּא, וְיִהְיֶה מֵרוֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְ הַיּוֹשְׁבִים רִאשׁוֹנָה בְּמַלְכוּתָא דִּרְקִיעָא.

גַּם בְּתִקּוּן ל' כָּתַב (הַכִּסֵּא מֶלֶךְ), וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: כַּמָּה גָּדוֹל חִיּוּב עַל תַּלְמִיד חָכָם לִלְמֹד קַבָּלָה. וְעָנְשָׁם כַּמָּה גָּדוֹל אִם אֵינָם לוֹמְדִים קַבָּלָה וְגוֹרֵם אֹרֶךְ גָּלוּתָא כִּי הֵם מְעַכְּבִים הַגְּאֻלָּה רַחֲמָנָא לִיצְלַן, כִּי יַעֲשֶׂה בְּשָׁעָה אַחַת בְּלִמּוּד הַקַּבָּלָה מַה שֶּׁלֹּא נַעֲשֶׂה בְּלִמּוּד חֹדֶשׁ יָמִים בִּפְשָׁטֵי הַתּוֹרָה, כִּי גָּדוֹל כֹּחָהּ לְקָרֵב הַגְּאֻלָּה.

הָעוֹלֶה מִדִּבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ הַכִּסֵּא מֶלֶךְ והרי"ח הַטּוֹב זי”ע: דְהַלוֹמֵד שָׁעָה זֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בְּשַׁבָּת קוֹדֶשׁ, כְּלוֹמֵד אֶלֶף שָׁנָה פְּשָׁט בְּיוֹם חוֹל. וּלְפִי זֶה, אִם יִּזְכֶּה לִלְמֹד שֵׁשׁ שָׁעוֹת זֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בְּשַׁבָּת קוֹדֶשׁ, הֲרֵי שֶׁזָּכָה לְתַקֵּן כָּל הַשִׁית אַלְפִין יְמֵי הַבְּרִיאָה [וְכָל הָעוֹלָם מִתְעַלֶּה עַל יָדוֹ].

וּכְמוֹ שֶׁגִּלָּה לָנוּ הָרְשַׁ"ֹש הַקָּדוֹשׁ בְּשָׁכְבוֹ עַל עֶרֶשׂ דְּוָי סָמוּךְ לִפְּטִירָתוֹ, הִשְׁאִיר לָנוּ מֵעֵין צַוָּאָה כַּאֲשֶׁר אָמַר לִבְנוֹ רַבִּי חִזְקִיָּה יִצְחָק זְיָעָ"א: "יוֹדֵעַ אֲנִי שֶׁבִּזְכוּת הַזוֹהַר הַקָּדוֹשׁ וְכִּתְבֵי הַקַּבָּלָה יֵצֵא עַם יִשְׂרָאֵל לְחֵרוּת, וּבְלִמּוּד זֶה תְּלוּיִים גְאוּלָתֵינוּ וּבִּיאַת מְשִׁיחַ צִדְקֵינוּ"..."וְתּוֹרַת הַסּוֹד מַה יְהֵא עָלֶיהָ"? [סֵפֶר הָרַשַׁ"ש עמ' 158].

ובספר רוחות מספרות של הרב המקובל רבי יהודה משה פתיה זצוק"ל זיע"א מובאים סיפורים נוראים כי הנשמות ממש מבקשות שילמדו לזכותם מתוך הספר הזוהר הקדוש (מכאן גם ניתן ללמוד כי טוב ללמוד זוהר לעילוי נשמה בפרט בשנת הפטירה).

קורא נבון, אחרי הודיעו לך כל זאת (חלק מתוך הספר ערכה של שעה), ברצוננו לשתף אתכם בדבר טוב ומיוחד הנעשה בעירנו רחובות, אנו קבוצת יהודים הלומדים את כל ספר הזוהר באופן מחולק, כל יהודי מהקבוצה מקבל טבלה (מעבר לדף) המחלקת את כל ספר הזוהר לרבות תיקוני הזוהר והשמטות הזוהר) ל-45 משתתפים, מהרב אברהם אסולין שליט"א, מכסת הלימוד נלמדת ע"י כל אחד מהמשתתפים בזמנו הפנוי, הלימוד בגרסא (קוראים רק את לשון הזוהר) או בעיון (קוראים את לשון הזוהר והביאור) עפ"י רצון הלומד, למרות שהלימוד בהבנה עדיף ובפרט ע"י הביאור "מתוק מדבש" שהוא ביאור על כל ספרי הזוהר לרבות תיקוני והשמטות הזוהר, מפוסק ומחולק לקטעים מילה במילה ודף על דף בדרך קל וקצר למען ירוץ הקורא בו בלי מכשול, מלוקט ומבורר ממפרשי הזוהר הקדמונים זיע"א וביאורו קצר וקל להבנה ובשפה השווה לכל נפש !.

את מכסת הלימוד כל אחד מהמשתתפים מסיים בתוך חודש ימים והסיום נערך בבית הכנסת: "אור לגיל", ברחוב ההגנה ברחובות (רצוי, אך לא חובה להגיע לסיום), לסיומי הזוהר הנעשים בכול חודש מגיעים רבנים המוזמנים ע"י הרב אברהם אסולין שליט"א, נאמרים דברי תורה, וקהל המשתתפים מאוד נהנה, לאחר הסיום כל אחד מהלומדים עובר ללמוד את הקטע הבא בטבלת הלימוד, ובכך מלבד שבכול חודש כל הקבוצה מסיימת את כל הזוהר כל אחד מהמשתתפים זוכה לסיים את כל ספר הזוהר כל 45 חודש בעצמו לרבות תיקוני והשמטות הזוהר.

עצם הידיעה כי יש לסיים מכסת לימוד בתוך חודש שלם מהווה תמריץ והזמן מנוצל יותר.

גם אתה יכול לזכות ולהצטרף ללימוד הזוהר ניתן לקבל פרטים אצל אביהו 08-9143442 (בימים א-ה, בין השעות 8:00-12:00 לפנה"צ).

יהי רצון שזכות רשב"י וחבריו תעמוד לכולנו ולכל בית ישראל להתברך בגאולה שלמה ברחמים.

על מעלת לימוד הזוהר: http://www.ha-zohar.net/ZOHAR_erko.htm

http://hazohar.net/

 

 

 

 

 

 

 



[[1]] השל"ה הַקָּדוֹשׁ: וְיָדוּעַ שֶׁאָמַר לְבָנָיו שֶׁכָּל מִי שֶׁלֹּא טָעַם טָעַם חַכְמַת הַקַּבָּלָה לֹא טָעַם טָעַם יִרְאַת חָטָא מֵימָיו (וְעֵין ב"עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת"). וְכֵן כָּתַב הַגְּרָ"א ז"ל: הָעוֹסְקִים בְּרֶמֶז וְסוֹד, אֵין יֵצֶר הָרַע יָכוֹל לְהִתְגַּבֵּר בָּהֶם. (פֵּירוּש הַגְּרָ"א עַל מִשְׁלֵי ה', י"ח).

[[2]] ובתיקוני זוהר (בהקדמה דף ה' ע"ב): דרגא שביעא ביראת ה', כל מאן דאית ביה יראת ה' לית ליה חסר הדא הוא דכתיב יראו את ה' קדושיו כי אין מחסור ליראיו... דרגא תמינאה ביראת ה' למהוי ליה בשת אנפין... ומאן דלית ביה בשת אנפין אוקמוה מארי מתניתין, בוודאי שלא עמדו רגלי אבותיו על הר סיני. (עיין שם) 

[[3]] וּבְסִפְרוֹ קְהִלַּת יַעֲקֹב כָּתַב: וּמַה גַּם בְּדוֹרֵנוּ זֶה עַתָּה שֶׁהוּא דָּרָא בָּתְרָאָה וְצָרִיךְ לְהִתְגַּלּוֹת בּוֹ חָכְמַת הָאֱמֶת כְּדֵי שֶׁיָּבוֹא מָשִׁיחַ.

[[4]] הֶעֱרָה מֵאֵת רש"ר: וַהֲבָנָה לְדִבְרֵי רַבֵּנוּ יִמְצָא הַקּוֹרֵא מִלְּשׁוֹן הַזֹּהַר הַמְדַמֶּה אֶת לִמּוּד הַמִּשְׁנָה כְּחָצִיר וּכְתֶבֶן אֵצֶל סוֹדוֹת הַתּוֹרָה, וְכַנִּזְכַּר בְּפָרָשַׁת "וַיֵּצֵא" בְּרַעְיָא מְהֵימְנָא (דַּף עה:) "וַוי לְאִינוּן דְּאָכְלִין תֶּבֶן בְּאוֹרַיְתָא וְלָא יָדְעִין בְּסִתְרֵי דְּאוֹרַיְתָא". וְעוֹד הֵבִיא מוֹרֵנוּ הָרַב חַיִּים וִיטָאל בְּהַקְדָּמָתוֹ לְ"שַׁעַר הַהַקְדָּמוֹת", לְשׁוֹנוֹת וּמְקוֹרוֹת שׁוֹנִים שֶׁקּוֹרְאִים לְלִמּוּד הַנִּגְלֶה שִׁפְחָה וּקְלִיפִּין לְעֻמַּת תּוֹרַת הַקַּבָּלָה.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אביהו ח (3/2/2015)
היום יד שבט יום ההילולא של רבי דניאל פריש מחבר הביאור מתוק מדבש על הזוהר הקדוש - זכר צדיק לברכה זכותו תגן בעדנו ובעד כל ישראל אמן ! על אופן לימוד הזוהר - ניתן לקבל פרטים גם ב- 02-5022233 במרכז מתוק מדבש
ציורים לפרשת שבוע