chiddush logo

פרשת השבוע - ויחי

נכתב על ידי אלון, 29/12/2020

 

"וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים. הִיקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם"

(בראשית מט, א-ב)

 

בפרשה שלנו יעקב אבינו קורא לבניו לפני מותו - "הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים".

בתחילה רצה יעקב אבינו להגיד לבניו מה יקרה באחרית הימים. אך רש"י מגלה לנו את דברי חז"ל: "בקש לגלות את הקץ ונסתלקה שכינה ממנו, והתחיל אומר דברים אחרים" - במקום "לגלות את הקץ" הוא אמר להם "דברים אחרים" - דברי תוכחה, מוסר, נזיפות ברכות ועידודים.

יש בכל הדורות נטייה חזקה לרצות לדעת את הקץ. נטייה זו מתנגשת עם חובה אחרת של בני האדם - לפעול ולעשות. האדם מעדיף לשקוע במחשבות על קץ ובהרהורים על אחרית הימים, אך זו חולשה של האדם. אין זה מוסיף, אומר הרמב"ם, לא אהבה ולא יראה. עלינו לחשוב מה עלינו לעשות, כיצד להתקדם וכיצד להשתפר. את זה רומזים לנו חכמים באמרם "בקש לגלות את הקץ ונסתלקה שכינה ממנו" - נעלם מיעקב אבינו "לגלות את הקץ", לכן הוא החל לומר להם "דברים אחרים" - מוסר, תוכחה, עידוד.

התורה רוצה שנחנך, שניתן מוסר, שנעודד, אך לא רוצה שנגלה את הקץ. מוטל על האדם לגדל, לחנך את בניו, להדריכם לתת להם מוסר, לא לגלות את הקץ.

בחסידות מוסבר שהדברים האחרים שאמר יעקב אבינו הם תחליף לקץ. הדברים הפשוטים, התוכחה, המוסר והעידוד הם הקץ - הם הגורמים לעליה, לאהבה וליראת ה', ולא חישובי הקץ למיניהם. לא זה מה שהקדוש ברוך הוא מצווה על האדם.

לאחר שיעקב אבינו קרא לבניו, וכאמור "נסתלקה שכינה ממנו" ולכן לא יכל להגיד להם מה יקרה באחרית הימים, קורא יעקב אבינו לבניו ואומר להם: "הִיקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם". בפסוק זה יעקב אבינו משמיע מוסר ותוכחה לעם ישראל, שעליה עומדת כל ההיסטוריה היהודית עד לאחרית הימים, כפי שכותב בעניין זה רבי שמשון רפאל הירש בפירושו לתורה:

מבחינה חומרית - אתם בני יעקב הינכם מיעוט רפה אונים בקרב הגויים. משום כך "הִקָּבְצוּ" - היו נא מאוחדים ומלוכדים לעם אחד, כי עיקר כוחכם באחדות, בקיבוץ!

מבחינה רוחנית - "וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב" - שתו ברצון ממעיינות הרוח של עמנו, ואל תהיו צמאים אלא למסורת ישראל סבא - "וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם".

 

הרב חיים סבתו, מהאתר: "ישיבת ברכת משה - מעלה אדומים", www.ybm.org.il

מנחם בקר, מהספר "פרפראות לתורה"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה