chiddush logo

עיניים לראות (שלום בית מתוך הפרשה) קצר ומחזק!

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 18/12/2020

 סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי - ראש ישיבת ישועת מרדכי

שלום בית מתוך הפרשה - למה אנחנו לא רואים את המציאות הפשוטה?

פרעה חולם חלום והחרטומים אינם מצליחים לפתור לו אותו. נשאלת השאלה, כיצד ייתכן שכל חרטומי וחכמי מצרים לא הצליחו להגיע לרעיון ששבע השיבולים הדקות שבחלומו של פרעה מרמזות על--- רעב?!? זה לא נשמע "רעיון מהפכני" ביותר, וכיצד לא הצליחו כל חכמי מצרים, על כל חכמתם, לחשוב עליו? זאת ועוד, מדוע פרעה כל כך מתפעל מרעיון שנראה כל כך מובן מאליו?

בנוסף לכך, גם על סיפור פגישת האחים עם ה"משנה למלך מצרים" עולות תמיהות. התנהלותו של יוסף מחשידה, יש לו מתורגמן המדבר בלשון הקודש, הממונה על ביתו יודע לשחוט בהמות כהלכה, מתוך התבוננות בגביע ה"משנה למלך" הוא יודע לומר להם את סדר לידתם ופרטים אישיים על חייהם ואף מספר להם על מה הם דיברו בינהם לפני שנרדמו כשהיו קטנים. (ועוד מעשים מחשידים מאוד המתוארים במדרש). ואף על פי שיוסף מראה לאחיו רמזים ברורים מאוד על הקשר בין "המשנה למלך מצרים" לבין האח שנמכר למצרים, הם לא עומדים על העניין. וכשבסופו של דבר יוסף מתגלה אליהם  הם מוכי תדהמה.

מבט "משוחד" על המציאות

התשובה לשתי השאלות הללו היא אחת, פעמים רבות האדם שבוי בתפיסת עולמו והוא מפרש את כל הקורה אותו בצורה המצדיקה את הנחות היסוד שלו. כך חרטומי מצרים ופרעה לא העלו בדעתם שייתכן מצב של רעב במצרים, הרי במצרים תמיד יש מים - לנילוס מקורות רבים ובדרך הטבע כמעט ולא ייתכן שהוא יתייבש. הם אינם מעלים בדעתם אפשרות כל כך פשוטה לפרש את חלומו של פרעה - פירוש שאף ילד קטן יכול היה להעלות בדעתו.

ולהבדיל, גם אחי יוסף מסרבים להבחין במציאות הפשוטה שבה שליט מצרים העומד מולם הוא לא אחר מאשר יוסף אחיהם אשר מכרו לפני עשרים ושתיים שנים. שאם הדבר כן, הרי יתברר שהם טעו במכירתו והצער שנגרם לאביהם היה לחינם.

כך גם האדם עם עצמו - הוא בטוח בצידקתו וכל מה שקורה לו מקבל פירוש מקורי, אשר לא יפגע בהנחת היסוד הזו. כמאמר הפסוק, "וְעַל כָּל פְּשָׁעִים תְּכַסֶּה אַהֲבָה" (משלי י' י"ב) - האדם אוהב את עצמו ולא מוכן להודות בטעותו.

"תרגום המציאות" בין בני זוג

תופעה דומה קיימת גם בין בני זוג. הבעל בטוח שאצלו, בזוגיות שלו ובמשפחתו הכול בסדר - "אשתי מרוצה..." ומתוך כך גם אם יש בעיות במערכת הזוגית הוא מתרץ אותן בתירוצים שונים, מלבד בהסבר הפשוט הנמצא מול עיניו. למשל, ייתכן שהציפיות של אשתו, ממערכת היחסים השתנו מאז הפעם האחרונה שדיברנו על זה (לפני עשר או עשרים שנים...) ייתכן שיש מקום לבדוק את הציפיות, המטרות, הצרכים והרצונות של כל בני הבית ולתאם ציפיות מחדש וכך למנוע תסכולים ואכזבות מיותרות משני בני הזוג, ועוד. השאלה היא אם יהיה לאדם את האומץ לעמוד מול המציאות ולבדוק את עצמו ללא ההנחה המובנת מאילה "אני בוודאי צודק".


 *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע