chiddush logo

הסגולה הבדוקה

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 25/9/2020

 **סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**


כל צרה וגזירה רעה היא סימן מה' שאנחנו צריכים להשתנות. במיוחד אם התפילה לא מתקבלת זה סימן שהשינוי צריך להיות בי. אין להאשים או להסתכל על משהו אחר אלא להתרכז בשינוי העצמי.

כאשר אדם מרגיש שנגזרה עליו גזרה, צרות בפרנסה שלום בית בריאות וכו', באופן טבעי, אדם פונה בתפילה לקדוש-ברוך-הוא ומבקש ממנו לשנות את הגזרה. ייתכן שהוא אף מתאמץ מאוד בתפילתו. אבל לפעמים הוא רואה שאינו נענה (כמובן שיש לתפילתו השפעה גדולה מאוד במקום אחר שהרי תפילה לא חוזרת ריקם, אבל בכל אופן הגזרה אינה מתבטלת). במצב כזה, האדם צריך להבין שבמקום לנסות לשנות כביכול את דעתו של ה' יתברך על-ידי התפילה, ה' מצפה ממנו להשתנות בעצמו. כדברי הרמב"ם, "לא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו וצרה זו נקרה נקרית. הרי זו דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים"(הלכות תענית פ"א ג').

צריך לחשוב, מה ה' מרמז לי במקרה הזה. הרמז לשינוי הנדרש נמצא בתוך המצב עצמו (צריך לחפש מרכיבים של מידה כנגד מידה או רמזים אחרים). האדם צריך למצוא מה השינוי שה' מצפה ממנו ולעשותו באמת. לא לפטור את עצמו בדברים אחרים שאינם משנים את שורש הבעיה, כפי שאומרת הגמרא, "אמר רבא ואיתימא רב חסדא: אם רואה אדם שיסורין באין עליו, יפשפש במעשיו שנאמר (איכה ג' מ') 'נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'' (ברכות ה.). בתור דוגמה אפשר לקחת את סיפורו המדהים של בעל ה"אם הבנים שמחה".  חסיד סאטמר, שבעקבות השואה הנוראה הפך את השקפתו לגמרי. הוא שאל את עצמו מה ה' מצפה שאני אשנה אצלי.

וכן בגרוש מגוש קטיף, היו הרבה תפילות, אבל בסופו של דבר היה גם גירוש. מכאן אנחנו צריכים להבין שהיה משהו שה' רצה שאנחנו נשנה בעצמינו. (למעשה לא שינינו, וחרב הגירוש עדיין מונפת מעל צווארינו ומרמזת לנו לשנות את הדבר הנדרש.) אנחנו במקרה הטוב, מפנים אצבע מאשימה כלפי פרטים או ציבור אחר, ואומרים להם מה הם צריכים לשנות ובמה הם לא בסדר. אבל לא זאת הכוונת ה', כל-אחד צריך להפנות את האצבע המאשימה כלפי עצמו ולחשוב מה הקדוש-ברוך-הוא מנסה להגיד לו, כפי שאומר רבי נחמן, "בְּכֵן צָרִיךְ לְהִסְתַּכֵּל עַל כָּל זֶה לְהַגְדִּיל דַּעְתּוֹ וְשִׂכְלוֹ לְהָבִין הָרְמָזִים שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְרַמֵּז לוֹ בָּהֶם לְהִתְקָרֵב אֵלָיו בְּכָל פַּעַם מִכָּל מָקוֹם שֶׁהוּא" (קיצור ליקוטי מוהר"ן נד').

 אפילו אם אדם יגיע למסקנה לא נכונה וינסה לתקן דבר שה' לא התכוון אליו, סביר להניח שבכל זאת ה' יבטל את הגזירה וינסה להסביר לו בדרך אחרת מה עליו לשנות.


*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה