chiddush logo

אלומות של אור בבית המקדש השלישי

נכתב על ידי izik28, 28/7/2020

 בסד


ד"ת לעלון שבת ואתחנן יא אב התשפ

  אלומות של אור  בבית המקדש השלישי 
---------------------------------------------------------------------------
" ויהי אור " 
בעשרה באב נשרף רובו של המקדש, השנה חל תאריך זה בערב שבת היום בו נברא האדם כדי שיבנה את אותו מקדש עליו אנו מפילים תחינות רבות , אש החורבן מתחלפת עם אש נרות השבת ,המילה "ואתחנן" מתחלקת למילים , אות, וחנן  ,קרי באיזה אות חנן הקב"ה  אותנו ? 
המילה " חנן"  מופיעה בפרשת וישלח בפ"ס ,"וישא את עיניו וירא את הנשים ואת הילדים ויאמר מי אלה לך ויאמר הילדים אשר חנן אלהים את עבדך",מפרש הרמבן " מי אלה לך ,שאל על הנשים ועל  הילדים 
וענה הילדים אשר חנן אלהים את עבדך, דרך מוסר, כי לא רצה לומר שהם נשיו, והבין עשו שהן אמות הילדים:" המילה" חנן" , היא מלשון חנינה כמו אחרי עונש, האבן עזרא מפרש,  "חנן כמו נתן וכמוהו חנונו אותם גם חנן כמו הם:" כנאמר,"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם".
בפרשת השבוע מופיע הפ"ס," לֹ֣א אֶת־אֲבֹתֵ֔ינוּ כָּרַ֥ת ה" אֶת־הַבְּרִ֣ית הַזֹּ֑את כִּ֣י אִתָּ֔נוּ אֲנַ֨חְנוּ אֵ֥לֶּה פֹ֛ה הַיּ֖וֹם כֻּלָּ֥נוּ חַיִּֽים פנים בפנים דבר ה" עמכם בהר מתוך האש " ,מפרש רשי" , א"ר ברכיה כך אמר משה אל תאמרו אני מטעה אתכם על לא דבר כדרך שהסרסור עושה בין המוכר ללוקח הרי המוכר עצמו מדבר עמכם" . בפרשת ניצבים מופיע המשך דברי משה  באותו עניין " כִּי֩ אֶת־אֲשֶׁ֨ר יֶשְׁנ֜וֹ פֹּ֗ה עִמָּ֨נוּ֙ עֹמֵ֣ד הַיּ֔וֹם לִפְנֵ֖י ה" אֱלֹהֵ֑ינוּ וְאֵ֨ת אֲשֶׁ֥ר אֵינֶ֛נּוּ פֹּ֖ה עִמָּ֥נוּ הַיּֽוֹם" מדרש רבה מבאר, "איננו פה עמנו עומד היום" לא כתוב כאן, אלא "איננו פה עמנו היום" – אלו הנשמות העתידות להבראות שאין בהם ממש שלא נאמרה בהם עמידה; שאע"פ שלא היו באותה שעה, כל אחד ואחד קבל את שלו." 
אות היא לעולם
כאשר נדלקים נרות השבת  הטהורים  אנו נהיים  שותפים עם הקב"ה במעשה בראשית ,המילה"ראשית" משולה  לישראל ולתורה שמקרינה את קרני ההוד שמשה קיבל את הלוחות השניות, "קרן עור פניו " , במדרש מוסבר, "כשבקש הקב"ה ליתן תורה לישראל, אמר להם: תנו לי ערבים שאתם מקיימין את התורה. אמרו לו: הרי אבות העולם ערבים בנו. אמר להם: חייכם, הן חייבין לי! הלואי שיעמדו הם בעצמם. משל למי שהיה צריך ללוות, אמרו לו: הבא ערב וטול כמה שאתה מבקש. הלך והביא מי שחייב אצלו. אמר לו: הבאת מי שחייב לי, הלואי שיעמוד בעצמו. לך והבא שאינו חייב לי וטול. כך אמר הקב"ה לישראל: אבות העולם הבאתם לי? ערבים שיש לי עליהם כמה חובות! אלא תנו לי ערבים שאינן חייבים לי. מנין? שכן כתוב: "לא את אבותינו כרת ה' את הברית הזאת כי אתנו אנחנו אלה פה היום כולנו חיים" אמרו לו: ומי אלה שאינם חייבים לך? אמר להם: "התינוקות",נאמר במסכת נידה  " תנו רבנן שלשה שותפין יש באדם: הקב"ה ואביו ואמו".אותם  נשמות עתדיות הם אלה שאחראים שנקיים את תורת ה"
"גמלתהו טוב ולא רע –טו באב" 
 על טו באב החל השבוע אומר ר' יהודה בשם ר' ישמעאל שהוא יום שהותרו שבטים לבוא זה בזה "התירו את האיסור שלא תסוב נחלה ממטה למטה כי איש בנחלתו ידבקו מטות בני ישראל ודרשו שדבר בנות צלפחד היה רק הוראת שעה ולא לדורות הבאים.", הבעש"ט אומר " כל אדם עוטה אור  הבוקע  ועולה 
השמימה וכשנפגשות שתי נשמות אשר זו לזו נועדו, מתלכד אורן לאלומה אחת וקרן אור גדולה שבעתיים מבהיקה מהווייתן האחת", כל מצווה  היא אלומה של אור  והיא פועלת  כענני הכבוד שהגנו על ישראל 
אמרו חז"ל ," עושה אדם מצוה אחת – הקדוש ברוך הוא נותן לו מלאך אחד" ,כל מצווה היא כאבן בבית המקדש ,אם נלך בדרך בנות צלפחד שלא התביישו ללכת את בית מדרשו של משה ולדרוש  הקמת בית בישראל, נזכה באות היקר ביותר מאת ה"  הם התינוקת של בית רבן שהיו במעמד הר סיני  ויהיו איתנו יחד בגאולה השלמה בחצרות בית המקדש השלישי  במהרה  בקלות אמן! 
[דה"ת מפורסם בעלון, קול מהיכל" בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שירו חר] 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע