chiddush logo

בנין עדי עד "

נכתב על ידי izik28, 29/6/2020

 בס"ד


        " בנין עדי עד "

ד"ת  לשבת פרשת בלק  יא תמוז התש"פ
-------------------------------------------------------------------------
"מרחוק ה" נראה לי" 
אנו נמצאים ערב ימי בין המצרים ,בהם אנו מבכים את חורבן שני בתי במקדש שנחרבו בגלל שנאת חינם  , יחד עם זאת חווינו שלא ברצוננו אך למעשה בעוונתינו את מגיפת הקרונה ,  בלק שכר את בלעם כדי לקלל את ישראל בגלל שנאת חינם ,אותה שנאה שאנו מצווים לבער מן העולם .
מברכיך ברוך ואורריך ארור 
אין אדם בעולם שלא רוצה שיואהבו ויעריכו אותו באמת, את יכולותיו ופועלו,  ברגע שאדם מקבל הערכה  ומילה טובה הוא מתעלה ויכול להמשיך בדרכו הטובה, הדבר נכון רק אם הברכות באמת מגיעות לו ומכוונות אותו לדרך נכונה ולא מטעות אותו לדרך רעה  , בלעם ביקש לקלל את ישראל וזאת בגלל שלא  יכל להם  פיזית, אודות להקב"ה הקללות נהפכו לברכה ,כנאמר "וְלֹֽא־אָבָ֞ה  ה" אֱלֹהֶ֙יךָ֙ לִשְׁמֹ֣עַ אֶל־בִּלְעָ֔ם וַיַּהֲפֹךְ֩ ה" אֱלֹהֶ֧יךָ לְּךָ֛ אֶת־הַקְּלָלָ֖ה לִבְרָכָ֑ה כִּ֥י אֲהֵֽבְךָ֖ ה" אֱלֹהֶֽיךָ",מפרש הספרי, " ולא אבה ה' א-להיך לשמוע אל בלעם, מלמד שאף המקלל נתקלל. מפני מה? כי אהבך ה' א-להיך ." 
בלק ביקש  מבלעם לקלל את ישראל בשלשה רבדים ,התחום החומרי בו הוא רוצה שיתמעטו, על זה עונה לו בלעם: "מי מנה עפר יעקב ומספר את רובע ישראל?" הכוח של ישראל  הוא לא בתחום החומרי  כפ"ס "תמות נפשי מות-ישרים ותהי אחריתי כמוהו": כי לאחר שהם מתים בגופם הם מאושרים בנשמתם".
התחום השכלי,   דהיינו  לקלקל את כל עניין הקשר המיוחד בין ישראל לקב"ה  בכך שינסה לכשף את ישראל ולהחשיך את דרכם ,על זה עונה לו בלעם: "כי לא קסם ביעקב ולא נחש בישראל..כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל", אמונת ישראל בה" וקיום המצוות לא עוררין היא שמאירה את דרכם ולא דרך הכישוף ההסתה  והרוע .
בלק גילה  את סוד הכוח של עם-ישראל – הצניעות והטהרה דהיינו," הרובד הרוחני" , ברגע שישראל יהיו נגועים חלילה בפריצות ,  אזי," מרחוק ה" נראה לי" 
"אהבת עולם אהבתיך "
בתקופת הקורונה  הרגשנו במידה מסויימת את ריחוק ה" מאיתנו למרות שהיו ניסים גלויים ,הקב"ה אוהב אותנו אהבת אינסוף  כפירוש המלב"ים, "מרחוק ה' נראה לי" ואז יראה להם מרחוק, שהגם שיעמוד עוד מרחוק וההשגחה תהיה מעוטפת בנסים נסתרים, כבר יראוהו מרחוק ויכירו כי משגיח עליהם, ע"י שיקל מעליהם עול הגלות וימצאו מרגוע, ואז יאמר ה' עליהם "אהבת עולם אהבתיך", כי תתעורר אהבת כלולות שהיו ביניהם מעולם, וע"י האהבה הזאת "משכתיך" מן הגלות במדת "החסד", וזה נגד אהבת כלולתיך וחסד נעוריך, שהחסד יבוא לבסוף ע"י אהבת עולם, והאהבה תבוא ע"י מציאת חן במדבר, שימצאו חן בעיניו ע"י אורך הגלות וע"י מה שסבלו על דבר כבוד שמו, ויגאלם ויהיה להם לאלהים בחסדו" , ישראל נגפו במגיפה בגלל חטאם בבנות מואב  מה שהביא להפסקתה ע"י קנאות פנחס הכהן , הריחוק מ ה" מתבטא בסיבות  שגרמו לחורבן המקדש , הפגיעה איש ברעהו היא כפגיעה בכתרה של השכינה , כפ"ס" וַאֲמַרְתֶּם עַל מָה עַל כִּי ה" הֵעִיד בֵּינְךָ וּבֵין אֵשֶׁת נְעוּרֶיךָ אֲשֶׁר אַתָּה בָּגַדְתָּה בָּהּ וְהִיא חֲבֶרְתְּךָ וְאֵשֶׁת  בריתך", מה שהפך את המילה "כתר" לכרת" בספר צרור המור  מוסבר בפירוש שיר השירים,"נתייסד השיר הזה כמשל איש ואשה להודות אהבת ה," אותנו וכמשוש חתן על כלה שנהיה מתייחדים באהבתו ,כי האלהים עשה את האדם ישר וכל מעשיו בקדושה עד שאמרו חז"ל ,"זכו שכינה ביניהם" מצוות הציצית באה להזכיר לנו זאת , " ורְאִיתֶם אֹתוֹ, וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מצוות ה" וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם" ,ציצית בגימטריא היא שש מאות ,אם נוסיף את שמונת החוטים  שהם כנגד ברית המילה הטובה וחמשת הקשרים הנמצאים בכל פתיל שהם כנגד חמישה חמשי תורה נגיע לתרי"ג המצוות  בהם עלינו לדבוק  ביתר שאת וכך לקרב את כנסת ישראל אל  דודה כקיום הברית עם אשת נעורינו ורענו , מה שיוסיף נדבך לבניין המקדש השלישי ויזכנו בברכת השכינה והפיכת ימים אלה לימי חג ומועד .אמן 
[דה"ת יפורסם בל"נ בעלון" קול מהיכל " בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר ]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע