chiddush logo

לקט מביאור אלשיך לתורה – פרשת חוקת

נכתב על ידי אורן מס, 26/6/2020

 

לקט מביאור אלשיך לתורה – פרשת חוקת

כ,א-ב: וַיֵּשֶׁב הָעָם, בְּקָדֵשׁ; וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם, וַתִּקָּבֵר שָׁם. וְלֹא-הָיָה מַיִם, לָעֵדָה: אלשיך: "קשה מאד, למה הצמיאם ה' עד קצו בחייהם, שאם היה למען יכירו כי בזכות מרים היה להם הבאר, כי על כן בסילוקה נסתלק, אם כן יהיה נא שעה אחת או שתיים ואחרי כן ישוב בזכות משה? .... כי לא במותה יבשו מי בארה, כי אם היא מתה – זכותה קיים ובארה מלא מים, אך מישראל נעדרה – 'ולא היה מים לעדה', לומר – מים היו, אך לא לעדה". לה' יש חשבון עם העם, ורצונו שיצמא וישתוקק למים ולתורה.

 

כ,ח: קַח אֶת-הַמַּטֶּה, וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם: לשם מה בקש ה' שגם משה וגם אהרן יקהילו את העדה, ולשם מה לקחת את המטה ולא להכות בו בסלע, אלא 'ודברתם'? אלשיך: "ודברתם אלא הסלע – פרק או הלכה, שידברו בין שניהם ... יוציא וימשיך מימו על ידי שכינה השרויה מלמעלה ביניהם ומתעורר ונפתח באר המים". המטה רק להקהיל, הדיבור בין משה ואהרן, והנס – משמיים, כך היה מתקדש שם ה', ועל כך התרעם ה': , יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי, לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל (יב).

 

כ,כא: וַיְמָאֵן אֱדוֹם, נְתֹן אֶת-יִשְׂרָאֵל, עֲבֹר, בִּגְבֻלוֹ; וַיֵּט יִשְׂרָאֵל, מֵעָלָיו: מדוע לא לחם ישראל באדום, והעדיף לסור ממנו ולסבוב את ארצו? אלשיך: "כל מערכת מלחמתו (של אדום) לא הייתה רק לעכב בישראל לעבור בגבולו ולא להצר לישראל ... על כן ... לא ערכו אתם מלחמה". ישראל לא לוחם כדי להשפיל עמים אלא אם מנסים לפגוע בו בלבד.

 

כא,ה: וַיְדַבֵּר הָעָם, בֵּאלֹהִים וּבְמֹשֶׁה, לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם, לָמוּת בַּמִּדְבָּר:  כִּי אֵין לֶחֶם, וְאֵין מַיִם, וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה, בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל: מדוע העם התלונן שאין לחם ומים, הרי היה להם מן והיה להם באר צמודה? אלשיך: "'אין לחם ואין מים' ממש (מחיטה ומגשם) כי אם רוחניים, והלחם לא נשאר ברוחניותו בעצם ... ואין המים הרוחניים מבשלים אותו". אנחנו צריכים לשמוח שיש לנו לחם ומים פשוטים אך נכספים ועולים במעלתם לאדם הפשוט בחיי היום-יום, על פני מן ומים רוחניים.

 

כא,יד: עַל-כֵּן, יֵאָמַר, בְּסֵפֶר, מִלְחֲמֹת יְהוָה:  אֶת-וָהֵב בְּסוּפָה, וְאֶת-הַנְּחָלִים אַרְנוֹן: מהו ספר מלחמות ה'? אלשיך: "'על כן ייאמר בספר' – שהוא תורה שבכתב, 'מלחמות ה'' – שהוא תורה שבעל פה, כי אַל יעלה על רוחך חלילה שהתורה שבעל פה הוא דבר חוץ מהתורה שבכתב ... ועל ידי 'מלחמות ה'' – שהוא משא ומתן של גמרא שלוחמים להוציא האמת מתוך הויכוח". דרשה מאולצת כדי להוכיח את אמיתות תורה שבעל פה. שנזכה להבין דבריו.

 

שבת שלום, שבת של צמא לתורה, לימוד לשמו, שלום, הכרת הטוב ואהבת תורה, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה