chiddush logo

ה" שפתי תפתח" לע"נ אסתר בת דיאמנטה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 22/3/2020

 בס"ד


ד"ת לשבת ויקרא ג ניסן התש"פ לע"נ אסתר בת דיאמנטה ז"ל 

    " ה" שפתי תפתח "
-----------------------------------------------------------------------
קריאה ודיבור 
"וַיִּקְרָא, אֶל-מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר ה"  אֵלָיו, מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר." , מה בין  קריאה לדיבור ? 
מפרש רשי ," לכל דברות ולכל אמירות ולכל צוויים קדמה קריאה לשון חבה לשון שמלאכי השרת משתמשים בו שנאמר "וקרא זה אל זה ואמר, אבל לנביאי האומות אומות העולם נגלה עליהן בלשון עראי וטומאה שנאמר ויקר אלהים אל בלעם"  , הרב קוק  מפרש" כש ה" קורא אל אדם בשמו הרי זו קריאה שמטבעת את אדם בעצמיותו...וכל הרצונות והשאיפות הקשורים לפרטיות [האדם] התגלו בכל עוז גבורתם וגודלם עד כדי הכשרה לגלות את אופי הרצוני החופשי של ענק עולם זה שזוהי מידת הנסיון .. שיהיה הוא עצמו בעצם הויתו הפרטית על פי קריאת שמו",בסוף פרשת פקודי  מופיע הפ"ס  "ויכס הענן 
את המשכן ,ולא יכל משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה" מלא את המשכן ",הקב"ה 
קורא למשה מאוהל מועד כדי ללמדו את תורת הקרבנות שיכפרו על עם ישראל . 
"זמן חרותנו" 
בפרשה אנו מתוודעים לאיסור הקרבת קרבן מנחה יחד עם חמץ,שנאמר, " כָּל-הַמִּנְחָה אֲשֶׁר תַּקְרִיבוּ ל ה"   לֹא תֵעָשֶׂה, חָמֵץ:  כִּי כָל-שְׂאֹר וְכָל-דְּבַשׁ, לֹא-תַקְטִירוּ מִמֶּנּוּ אִשֶּׁה לה" מפרש הרמבן" , אמר שמצא בספריהם שהמנהג היה לעובדי ע"ז להקריב כל מנחתם חמץ ולערב הדבש בכל קרבניהם ולכן אסרם לגבוה וכזה אמרו רבותינו במצבה שהיתה נבחרת בימי האבות ואחר כך שנאה השם מפני שעשאוה חוק לע"ז כמו שאמר אשר שנא ה' אלהיך", כל מהות חג  הפסח היא היציאה מעבדות מצרים לחרות רוחנית וגשמית , החמץ  שבהיפוך אותיות  נקרא " מחץ"  , מוחץ את הקשר שלנו עם הקב"ה שמבוסס על צניעות ענווה וקיום המצוות ביראה יחד עם שמחה , מה שמסמל את הניגוד לחמץ  , הקריאה למשה טרם הדיבור נועדה להכין את משה לפגישה עם הקב"ה , דבר שאסור שיהיה בחופזה או התרשלות .
"ופי יגיד תהלתך" 
" המתפלל הרי הוא מדבר עם הקב"ה , והקורא התורה הרי הקב"ה מדבר עימו " ,אמרו חכמים תפילות כנגד תמידין תקנום" ,שחרית כנגד תמיד של שחר,מנחה כנגד תמיד של בין הערביים, וערבית כנגד אברים ופרים שלא עוכלו מבעוד יום, וכל יום שיש בו  תפילת מוסף כנגד קרבן מוסף" שנאמר" כל תשא עוון וקח טוב ונשלמה פרים שפתינו" ,הקב"ה קורא לנו כל רגע בחסדו שהוא עושה עמנו " על ניסך שבכל יום עמנו" , כחסד הגדול שעשה עמנו הקב"ה שהוציאנו מעבדות לחרות ומשעבוד לגאולה  , וכל עניין מצוות "המגיד" בליל הסדר המספרת את נפלאותיו לדורות,  עלינו לא להחמיץ את הרגע ולקבל את חג החרות לא רק בנקיון הבית ,אלא גם בנקיון הלב ושריפת  המידות הרעות כחמץ שמשול ללשון הרע  כנאמר " לא נברא פה לאדם אל רק להודות ל ה", שכן כל מילה שאדם מוציא מפיו  נרשמת בשמים, האור החיים  אומר," כל אמן בורא  מלאך, והברכות הם אוצרות שנשמרים לאדם ", הרב קוק זצ"ל מחזק ואומר," אדם יכול להתעלות כ"כ  בדיבור עד שיהיה דומה לקב"ה  שיהיה בורא עולמות במאמרו " ,זאת אם נלך בדרך  ה-א" הזעירא  במילה" ויקרא" שמסמלת ענווה וצניעות,  וכיוון שתפילה שקולה כקרבנות על האדם לכוון את ליבו לשמים ולעמוד לפני ה"  באימה ,שכשם שמחשבה פגומה פוגמת את הקרבן, כך גם בתפילה ללא כוונה " אם נרצה בקיום הפ"ס "יהיו לרצון אמרי  פי והגיון ליבי לפניך ה"  עלינו לשמור על לשון נקיה ולדבר תורה כפ"ס " ושיננתם לבנך ודברת בם"  ולזכור שגאולת ישראל  היתה בזכות ארבעה דברים  בהם  עם ישראל היה מאוחד, "שלא שינו את שמם, ולא את לשונם, ולא אמרו לשון הרע, ולא נמצא בהן פרוץ בערוה",  אם נזכור שכשם שאנו מרחיקים איש מרעהו אנו מרחיקים את הקב"ה מעימנו, כדוגמת הקורונה ,קיום הפ"ס " כָּל דִכְפִין – יֵיתֵי וְיֵיכֹל, כָּל דִצְרִיךְ – יֵיתֵי וְיִפְסַח" לא רק בפסח , יזכה אותנו בכתרו של ה"  ובברכה " בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל"  באהבת חינם!  חג כשר ושמח! 

[דה"ת יפורסם בל"נ  בעלון" קול מהיכל" בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע