והגית בו - פרשת בא
והגית בו - פרשת בא
י,כו: וַאֲנַחְנוּ
לֹא-נֵדַע, מַה-נַּעֲבֹד אֶת-יְהוָה, עַד-בֹּאֵנוּ, שָׁמָּה: צורת עבודת ה' נקבעת
על ידי ה' ולא תלויה בנו. סיגופים, התבודדויות ושאר צורות עבודת ה' שנקבעו על ידי
אדם – הנם בחזקת עבודה שאינה רצויה לה', עד שהוא לא יורה כך במפורש.
יא,ב: וְיִשְׁאֲלוּ
אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ, וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ, כְּלֵי-כֶסֶף, וּכְלֵי זָהָב: גם
אויב עשוי להיות אתך בחברות וריעות. השכנים המצרים מכונים כאן 'רעהו' ו'רעותה',
משמע שאויב יכול להיות גם רֵע.
יב,כו: וְהָיָה,
כִּי-יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם: מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת, לָכֶם: צורת
ההוראה הנכונה היא בצורה של גירוי הסקרנות של הלומד. צריך לעשות מעשים כאלה שהבנים
יסתקרנו וישאלו לפשרם, ואז ילמדו ויעשו גם הם. אם הבן אינו מסתקרן, יש ליזום
וללמדו: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ, בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר (יג,ח).
יב,מא: וַיְהִי, מִקֵּץ שְׁלֹשִׁים שָׁנָה, וְאַרְבַּע מֵאוֹת,
שָׁנָה; וַיְהִי, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה: יש משמעות להשלמת תהליכים נצרכים עד
תומם, ומשהושלמו (מקץ) יש להזדרז להמשיך בתהליך מיד (בעצם היום הזה).