chiddush logo

עומק הדביר- עיונים בספר תומר דבורה לרבי משה קרדוברו זצ"ל

4/12/2019

עיונים בספר תומר דבורה לרבי משה קרדוברו זצ"ל
לצפייה והורדה של הספר חלק א-ב לחצו כאן
לצפייה והורדה של ספר חלק ד לחצו כאן

חלק מההקדמה:
 ספר תומר דבורה נכתב ע"י רבי משה קורדובירו, החכם שסיכם את כל קבלת הראשונים עד האריז"ל )שהיה תלמידו(. רבו בנסתר היה רבי שלמה אלקבץ1 ,ורבו בנגלה היה מרן רבי יוסף קארו – מחבר הבית יוסף שלאחר מכן הפך להיות תלמידו בקבלה. תורת הנסתר עוברת בין גדולי ישראל וכל פעם מתגלה לפי הענין של הדור. זה מתחיל בנבואת משה רבנו, לאחר מכן נבואת הנביאים. עם החורבן רשב"י גונז את תורת הנסתר בספר הזוהר, ולאחר מכן מתחילים את קבלת הראשונים כאשר הבולט שבהם הוא הרמב"ן – בפירושו ניכר הרמיזות וההסתרה הגדולה ורוב דבריו ברמזים. לאחר מכן קבלת האחרונים שמסתכמת ברמ"ק ובספריו )למשל בספר פרדס רימונים בו ניתן לומר שהרמ"ק בנה מילון לכל מושגי תורת הנסתר(. האריז"ל כבר ממפה את תורת הקבלה, מגדיר אותה ומסדר אותה. לאחר מכן מגיעה תקופת החסידות בה תורת הנסתר מקבלת מימד גלוי של תורת הפרט. ובימינו מרן הראי"ה קוק זצ"ל פתח את תורת הנסתר למקוריות הכללית שלה ופותח איך היא נוגעת בכל מרחבי החיים בעולמו של הקב"ה. מרן החיד"א בספרו נחל קדומים )דברים כב, ב( מביא את דבריו של האריז"ל בהלויתו של הרמ"ק: וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת ותלית אותו על עץ". דרש רבינו האר"י ז"ל על רבינו הרמ"ק ז"ל באשכבתיה: "וכי יהיה באיש חטא משפט מות" – )המילה "חטא"( לשון חסרון. שהוא צדיק גמור ולא נמצא שום חסרון לומר שנתחייב מיתה בעבור החטא הזה, כי לא נמצא בו חטא. 

הקדמה פרק ג
בדרשותיו )עוד יוסף חי פרשת תזריע ד"ה והנה ידוע שהאדם נקרא בשר( מסביר
הבן איש חי רבנו, יוסף חיים, שתהליך הריפוי של המצורע קורה כאשר הכהן
הופך את האדם מסתם אדם הקרוי "בשר" לאדם נראה, אדם שמלמדים עליו
זכות. או במילים שלנו אדם שרואים אותו, אדם ששמים לב אליו. זה נעשה ע"י
כהן שמתחבר בשרשו לזקנו – אהרן הכהן – אותיות "כי ה' נראה אליכם.
החוברת נחתמת לאחר שנה בה בחר ה' ללקוט שני כהנים גדולים. סבי עזיז שעלה
לארץ מפרס, היה אדם יקיר כפירוש שמו בפרסית, וחזק כפירוש שמו בעברית.
ביום העצמאות תש"פ כשישב אצלינו בסעודה בחג אמר לנו: "מה זה משיח? אתם
מחכים למשיח? המשיח כבר הגיע. המשיח שלי הגיע בשנת 1951 כשעליתי לפה"
וכגודל דברי חז"ל שאמרו לנו שקיבוץ גלויות ויציאת משעבוד מלכויות הם הם
הגאולה.
והכהן שהאיר באור יקרות את ישובנו כרם רעים ונקטף ממנו בטרם עת, חברי
מאור מאיר הכהן ז"ל שבדברי התורה שפרסם )יצאו בספר מאורי בדבריו ליום
העצמאות( סיכם את המובא בפרק זה: "חודש אייר מלשון איור שאם לא מסתכל
עליו במשקפים הנכונות לא נבין את משמעות הציור – וכמו שראינו במציאות.
בורא עולם נמצא איתנו בכל רגע ובכל צעד בחיינו ולעולם לא יעזבנו, העניין זה רק
להתבונן במשקפיים הנכונות ולהבין שבורא עולם נמצא בכל הפרטים הקטנים".
שנזכה ללמוד לאורם ושיהיו הדברים לעילוי נשמתם.
החוברת ממשיכה את הביאור לספר תומר דבורה לרבי משה קורדובירו ששילב
בין עולמות הרוח הגבוהים ביותר של המציאות הא-לוהית לעולם המוסר הפשוט
ביותר והנצרך ביותר בעולמנו. בחוברת הקודמת ביארנו את פרקים א-ב שמהווים
כמחצית מהספר.
בחוברת זו התמקדנו בפרק ג', ויזכנו ה' להמשיך ולכתוב את הפרקים הבאים.

4
תודה גדולה לחברים מכרם רעים השותפים ברעיונות שמופיעים בחוברת. שעזרו
במציאת מקורות, הכוונה בנקודות מסוימות, ואוזן להרצאת הדברים.
ותודה גדולה לחבורת הלומדות בבית המדרש שפתחנו באולפנת דולב שזיכו אותי
ללבן את הדברים בשיעורים, שאלו שאלות מכווינות ודייקו את החיבור לחיים.
אני תקווה שהדברים מועברים בצורה שתקדם חשיבה מורכבת בעבודת ה' ויכולת
להתעלות לעמקות גבוהה יחד עם שילוב כלים פשוטים לחיים המעשיים.
כדברים היוצאים מהלב אבקש מבורא עולם שיזכה אותי שתהיה בי יראת השמים
שיהיו הדברים נשמעים ומתקבלים על לבות הקוראים
ויהיו נא אמרינו לרצון.

רם פז הכהן
כרם רעים
אייר, תשפ"ג
פרק ד
עיונים בספר תומר דבורה לרבי משה קורדובירו זצ"ל

יחד עם קובץ מאמרים "משיב הרוח" –
סוגיות ותובנות סביב מלחמת חרבות ברזל
שפרצה בשמחת תורה תשפ"ד
כתיבה ועריכה: רם פז הכהן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע