" גפן ממצרים תסיע" ,לע"נ גרציא בת מרים ז"ל
בס"ד ד"ת לפרשת שמות כא טבת התשע"ט לע"נ גרציא בת מרים ז"ל " גפן ממצרים תסיע " -------------------------------------------------------------------------------------- " כי טוב " אנו קוראים על הולדתו של משה שנהפך לשליחו של הקב"ה להוצאת ישראל ממצרים , עצם הולדתו של משה היתה בדרך נס ," וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי , ותהר האשה ותלד בן ותרא כי טוב הוא ותצפנהו שלשה ירחים " ,מפרש רשי," עמרם היה פרוש ממנה מפני גזרת פרעה ,וחזר ולקחה זהו " וילך" שהלך בעצת בתו מרים שאמרה לו ,גזרתך קשה משל פרעה, פרעה גזר על הזכרים ואתה גם על הנקבות , וחזר ולקחה ונהפכה להיות נערה, שכן משה נולד שהיתה יוכבד בת מאה ושלושים , אם נבדוק את המשך הפ"ס נראה שיוכבד אמרה על בנה משה, "ותרא כי טוב הוא", והרי איזו אמא לא אוהבת את בנה? מפרש רשי שנולד משה נמתלא הבית כולו אורה ומחזק את דבריו בעל הטורים שמסביר שהוא עתיד לקבל חמישה חומשי תורה שנאמר " כי לקח טוב נתתי לכם " תיבת משה מול תיבת נח לאחר שמלאו למשה שלשה חודשים , יוכבד," לא יכלה עוד הצפינו" כיוון שהמצרים החלו לחפש בבתי ישראל והדבר היה עלול להוות סכנה , לכן," ותקח תבת עצי גמא ותחמרה בחמר וזפת ותשם בה את הילד ותשם בסוף אשר על שפת היאור ", ונשאל מה עניין עצי הגמא? הגמא הינו צמח רך שעמיד לטלטול התיבה במימי היאור ועוד שעשו ממנו נייר כתיבה והתוספתא אף קורא להם " פפיר "[משנה כלים ה] מעשה זה בה לחזק את העובדה שמשה הינו ספרא רבא של ישראל . תיבתו של משה רבנו הגם שהייתה קטנה ממידותיה של תיבת נח היתה שונה ממנה בתכלית, תיבת נח נועדה לשמר את הצד הגשמי של קיום העולם ופחות את הצד הרוחני , לעומת תיבת משה שמשולה לתורה שניתנה למשה מ ה" יתברך בהר האלוהים חורבה בו גם ארע מעשה הסנה ענבי הגפן בענבי הגפן "ומשה היה רעה את צאן יתרו חתנו כהן מדין וינהג את הצאן אחר המדבר ויבא אל הר האלהים חרבה ,וירא מלאך ה"אליו בלבת אש מתוך הסנה והנה הסנה בער באש והסנה אננו אכל", ונשאל מהי אותה לבת אש ואיך היא מתקשרת לימנו אנו? רשי מפרש את המילים לבת אש כשלהבת אש כדוגמת הפ"ס ," שלהבת יה " , אש הסנה מסמלת את שעבוד אומות העולם בישראל , למרות תקף האש הם לא יכלו את ישראל שכן, "ה" שמרך ה" צלך על יד ימינך", השפת אמת מבאר שאש הסנה הינה אש הדבקות של ישראל בקב"ה אולם הקוצים ,דהיינו הסנה לא מאפשרים להביא את הדבקות לידי מיצוי מלא כפ"ס," כששושנה בין החוחים כן רעיתי בין הבנות ".,אם נשים לב המילה " סיני " דומה למילה " סנה" , האות " ס" מסמלת את שישים ריבוא ישראל שקיבלו את תורת ה", האות" יוד" הכפולה מסמלת את שני הכתרים שקיבלו ישראל במתן תורה ואילו האות "נ" את ניסיון היצר הרע לקלקל את שמחת התורה ,עלינו ללכת בדרכה של מרים שחיברה שנית בין עמרם ויוכבד , שלא ראו תועלת לנישואיהם ללא הבאת זרע של קיימא ,אמר רבי ישמעאל," גדול השלום שמצינו שויתר הקב"ה על שמו שנכתב בקדושה שימחה על המים כדי להטיל שלום בין איש לאשתו " , ההליכה בדרך התורה למרות גזרת פרעה יצרו קידוש ה" עצום בכך שמשה בא לעולם ואיתו אור התורה שמשולה לתיבת הגמא של משה , עלינו לגמוא בצימאון את התורה הטהורה ,שכן בעת שאנו מראים את דבקותינו ב ה" ובמצוותיו ללא חשש, אנו מאירים כאש הסנה המקביל לפ"ס," וקרן אור פניו ", אור פני משה שקיבל את התורה הטהורה ,היא אורו של הקב"ה אותו אנו צריכים להפיץ כאברהם אבינו שנקרא על ידי הקב"ה " התהלך לפני והיה תמים ",אם נלך בדרך זו נזכה בברכה ," ענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל" הוא חיבור כנסת ישראל ודודה ,מה שמזכנו בברכתו ואורו יתברך ובברכת התורה . לע"נ גרציא בת מרים ז"ל ------------------------------- דה"ת יפורסם בל"נ בעלון" קול מהיכל" ת"א , עריכה , שיר וחר