chiddush logo

השבועים ששים ושנים

נכתב על ידי Abloch43, 16/10/2018

 

במאמר זה נתייחס לקטע: " וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ" בלבד.

ספר דניאל פרק ט': "כד שָׁבֻעִים שִׁבְעִים נֶחְתַּךְ עַל-עַמְּךָ וְעַל-עִיר קָדְשֶׁךָ, לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע ולחתם (וּלְהָתֵם) חטאות (חַטָּאת) וּלְכַפֵּר עָוֹן, וּלְהָבִיא, צֶדֶק עֹלָמִים; וְלַחְתֹּם חָזוֹן וְנָבִיא, וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים.  כה וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן-מֹצָא דָבָר, לְהָשִׁיב וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלִַם עַד-מָשִׁיחַ נָגִיד--שָׁבֻעִים, שִׁבְעָה; וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחוֹב וְחָרוּץ, וּבְצוֹק, הָעִתִּים.  כו וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם, יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ; וְהָעִיר וְהַקֹּדֶשׁ יַשְׁחִית עַם נָגִיד הַבָּא, וְקִצּוֹ בַשֶּׁטֶף, וְעַד קֵץ מִלְחָמָה, נֶחֱרֶצֶת שֹׁמֵמוֹת.  כז וְהִגְבִּיר בְּרִית לָרַבִּים, שָׁבוּעַ אֶחָד; וַחֲצִי הַשָּׁבוּעַ יַשְׁבִּית זֶבַח וּמִנְחָה, וְעַל כְּנַף שִׁקּוּצִים מְשֹׁמֵם, וְעַד-כָּלָה וְנֶחֱרָצָה, תִּתַּךְ עַל-שֹׁמֵם"

מה אומר חיזיון זה?

המאמר שבעים שבועים, בנבואת הנביא דניאל, הוא חלק מתמצית הגאולה. הפרשנויות השונות שניתנו לחיזיון זה, ע"י הדתות השונות בעולם, כולל היהדות, גרמו להפרדת קהילות רבות מהעם היהודי. הדת הנוצרית, שתחילתה ביהדות, הביאה קטע מחיזיון זה והלבישה אותו על ישוע (הכינוי הידוע בעולם הוא ישו).

אך מכיוון שגם הפרשנים היהודים לא הבינו חיזיון זה, לכן במשך הדורות, שבהם היו ויכוחים תיאולוגים בין הנצרות ליהדות, לא הצליח אף אחד מהצדדים להוכיח לצד השני את טעותו.

 

בזמנו, היה המלאך גבריאל מנוע מלהסביר את החיזיון, בהוראת ה', וזה גרם לנביא דניאל כאבי ראש ונדודי שינה, מאחר והוא ניסה בכל כוחו ובעזרת הידע שהיה ברשותו להבין חיזיון זה ולהגיע לכסא הכבוד.

 

לאחר אלפי שנים הגיע הזמן להיכנס למבוך של חיזיון זה וללמוד ממנו שלבים מהגאולה העתידית, שהיא חלק מהגאולה העיקרית, וגם קשורה לפרק נ"ג בספר ישעיהו, שבו מנסים הנוצרים והיהודים המשיחיים (יהודים נוצרים) להראות שגם נבואה זו שייכת לגילויו של ישו, המכנה את עצמו משיח בן דוד.

 

כדאי לקרוא מאמר זה במלואו כדי להסביר למטיפים השונים, המנסים להעביר יהודים לנצרות, מה גדולה טעותם. 

אנו מביאים כאן קטע קטן מהמאמר השלם, את הקטע המדבר על 62 שבועים = 62x7 = 434. זו לא הגדרה של שנים אלא של עולמות. אם היה מדובר על שנים אז כל נבואות דניאל היו כבר מתגשמות, לדוגמא: לא היה יותר פשע בעולם.


שנים וימים בתורה זה בדרך כלל עולמות

בבראשית פרק א' כתוב שהזמן נברא ביום הרביעי, ולמרות זאת כתוב יום אחד, יום שני, ויום שלישי. מכאן שהימים בתורה אינם דווקא הימים בעולמנו, ומידע נוסף, שלא זה המקום לפרטו, אנו יודעים שהימים והשנים בתורה הם בדרך כלל עולמות.

 

מועד הגעת המשיח לא נמסר לדניאל ולא לאף נביא אחר. רק ה' יודע מועד זה, כנאמר בספר זכריה פרק י"ד: "ז וְהָיָה יוֹם-אֶחָד, הוּא יִוָּדַע לַ-ה'--לֹא-יוֹם וְלֹא-לָיְלָה; וְהָיָה לְעֵת-עֶרֶב, יִהְיֶה-אוֹר", כלומר, רק ה' יודע את היום בו תחל הגאולה. אין מלאך ואין אדם שיודע זאת!!!

 

בספר במדבר, פרשת מסעי, פרק ל"ג, יש לבני ישראל היוצאים ממצרים 42 תחנות. התחנה ה 43 היא הר נבו הנקרא הר העָבַרים, כנאמר בספר במדבר פרק כ"ז: "יב וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה; וּרְאֵה, אֶת-הָאָרֶץ". הר העברים מסמל את המעבר מעולם מלכות של מלכות הנפש אל עולם הרוח שבמלכות הנפש, לפני הכניסה לארץ ישראל עם העורלות. מכיוון שהר נבו גבוה יותר, הוא עולם הרוח, לכן רואה משם משה את ארץ ישראל.

 

כלומר, עד כאן יש סה"כ 43 תחנות (תחנות = עולמות), שכל אחת מהן בנויה מ 10 עולמות התיקון (כל עולם בנוי מ 10 עולמות), סה"כ 430 עולמות.

 

בתקופה ההיא, סיחון מלך האמורי ועוג מלך הבשן, מלכי כנען, כבשו חלקים מהשבטים מואב ועמון. אלוהים אמר לבני ישראל לא לכבוש, בדרכם לארץ ישראל, את עמון, מואב ואדום, שהם גם נשמות הממזרים, ונחשבים כארץ הרפאים, שמקומם בפתחי הנידה של כדור הארץ, ששם יש הרבה מלאכי טומאה. כן הצטווינו לא לכבוש את אדום, ששם בנה עשיו, בנו של יצחק אבינו, את ביתו וכן לא לכבוש את מואב ואת עמון.

על תחנות אלה כתוב גם בספר דברים פרק ב': "ט וַיֹּאמֶר אלוהים אֵלַי, אַל-תָּצַר אֶת-מוֹאָב, וְאַל-תִּתְגָּר בָּם, מִלְחָמָה:  כִּי לֹא-אֶתֵּן לְךָ מֵאַרְצוֹ, יְרֻשָּׁה--כִּי לִבְנֵי-לוֹט, נָתַתִּי אֶת-עָר יְרֻשָּׁה .... יט וְקָרַבְתָּ, מוּל בְּנֵי עַמּוֹן--אַל-תְּצֻרֵם, וְאַל-תִּתְגָּר בָּם:  כִּי לֹא-אֶתֵּן מֵאֶרֶץ בְּנֵי-עַמּוֹן לְךָ, יְרֻשָּׁה--כִּי לִבְנֵי-לוֹט, נְתַתִּיהָ יְרֻשָּׁה".

 

בני ישראל נלחמו נגד האמורי וכבשו ממנו 4 תחנות,  אך מכיוון שבני ישראל כבשו חלקים אלה מידי האמורים ומעוג מלך הבשן, שהם כבשו את מואב ועמון, הרי לא אנו כבשנו מידי מואב ועמון את 4 התחנות בגבול ארנון, ככתוב בספר במדבר פרק כ"א פס' י"ח – כ': "וממדבר מתנה וממתנה נחליאל,  ומנחליאל במות, ומבמות הגיא אשר בשדה מואב" ולכן 4 תחנות אלה נשארות בידי ישראל  (ראה ספר שופטים פרקים י"א-י"ב, שבהם בקשו העמונים מיפתח להחזיר להם את 4 התחנות שכבשו בני ישראל). 4 תחנות אלה הן חלק מתוך 10 העולמות של תחנת ארנון. תחנות אלה אינן קשורות ל 43 התחנות שהיו במדבר. כלומר רק במדבר היו 43 תחנות ונוספו להם 4 תחנות שכבשו מארץ מואב ועמון, ששם שלטו האמורים ולא בני עמון.

 

אז יש לנו 43 תחנות, שכל אחת מהן בנויה מ 10 עולמות התיקון, סה"כ 430 עולמות, שהן התחנות של בני ישראל במדבר ועוד 4 עולמות שכבשו מארץ מואב ועמון, סה"כ 434 עולמות שאותם צריך לתקן עד לגאולה. אלה הם 62 השבועים, שהם 62x7=434 בנבואת דניאל. אלה הם העולמות, תחנות, שהיה צריך משה רבנו לתקן במדבר. משה כמעט סיים לתקן את העולמות האלה בארבעים שנה.

 

אחרי תיקון 434 עולמות יִכָּרֵת (ימות) מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ. משה לא הצליח, בחייו, לתקן את כל העולמות האלה, ככתוב בספר במדבר פרק כ': "יב וַיֹּאמֶר ה', אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי, לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--לָכֵן, לֹא תָבִיאוּ אֶת-הַקָּהָל הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָהֶם.  יג הֵמָּה מֵי מְרִיבָה, אֲשֶׁר-רָבוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-ה'; וַיִּקָּדֵשׁ, בָּם". ולכן לא היה לו (וְאֵין לוֹ) את הרצף של חיבור העולמות והוא מת.

 

משה רבנו קבור בהר נבו, מול גיא פעור. שם הוא שומר על מלאך חבלה שנוצר מחילול כבוד ה' ע"י חטאי בני ישראל במדבר, ככתוב בדברים פרק ט': " כִּי יָגֹרְתִּי, מִפְּנֵי הָאַף וְהַחֵמָה, אֲשֶׁר קָצַף ה' עֲלֵיכֶם, לְהַשְׁמִיד אֶתְכֶם; וַיִּשְׁמַע ה' אֵלַי, גַּם בַּפַּעַם הַהִוא".  הָאַף וְהַחֵמָה הוא מלאך חבלה. כאשר בני ישראל חוטאים משתחרר אותו מלאך חבלה וכאשר שומרים את התורה, כלשונה, מלאך החבלה אינו יכול לקטרג. משה סיים את התיקון ומחכה בגופו לעלות לעולמות הרוח, כלומר הוא נכרת בהר נבו ויתחדש בגלגולו כמשיח (משיח בן יוסף ובן דוד המחוברים), ככתוב בישעיהו פרק נ"ג: "א מִי הֶאֱמִין, לִשְׁמֻעָתֵנוּ; וּזְרוֹעַ ה', עַל-מִי נִגְלָתָה. ב וַיַּעַל כַּיּוֹנֵק לְפָנָיו, וְכַשֹּׁרֶשׁ מֵאֶרֶץ צִיָּה--לֹא-תֹאַר לוֹ, וְלֹא הָדָר; וְנִרְאֵהוּ וְלֹא-מַרְאֶה, וְנֶחְמְדֵהוּ. ג נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים, אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי; וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ, נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ". וַיַּעַל כַּיּוֹנֵק = משיח בשר ודם, וְכַשֹּׁרֶשׁ מֵאֶרֶץ צִיָּה = נשמת משה שנקבר בערבות מואב והוא משתחרר כשמלאך חבלה זה מושמד ע"י המשיח או מכין הגאולה, שהוא חלק מנשמת משה רבנו. לאחר הריגת אותו מלאך חבלה, באישור ה' בלבד, נפש משה רבנו תתעבר באותו מכין הגאולה ואז נשמת משה תהיה בשלמותו בתוך מכין הגאולה והוא יעלה ויכין את הגאולה ויעלה את נשמות העולם לעולם הרוח.

 

וכדברי שלמה המלך "מה שהיה הוא שיהיה", גם המשיח, שהוא גלגולו של משה, ימות בתום 434 עולמות, ככתוב בספר ישעיהו פרק נ"ג: "יב ....תַּחַת אֲשֶׁר הֶעֱרָה לַמָּוֶת נַפְשׁוֹ....",  

ובספר זכריה פרק י"ב כתוב: "י וְשָׁפַכְתִּי עַל-בֵּית דָּוִיד וְעַל יוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם, רוּחַ חֵן וְתַחֲנוּנִים, וְהִבִּיטוּ אֵלַי, אֵת אֲשֶׁר-דָּקָרוּ; וְסָפְדוּ עָלָיו, כְּמִסְפֵּד עַל-הַיָּחִיד, וְהָמֵר עָלָיו, כְּהָמֵר עַל-הַבְּכוֹר".

המשיח יוכל לבטל את הגזירה, ככתוב בישעיהו פרק נ"ג: "י .... יִרְאֶה זֶרַע יַאֲרִיךְ יָמִים; וְחֵפֶץ ה', בְּיָדוֹ יִצְלָח", כלומר אם יצליח לתקן את העולמות (וְחֵפֶץ ה', בְּיָדוֹ יִצְלָח = ההיפוך של וְאֵין לוֹ, בנבואת דניאל) אז יִרְאֶה זֶרַע יַאֲרִיךְ יָמִים.

 

בספר שמות פרק ב' פס' י"א – י"ג, משה רבנו הרג איש מצרי ולכן פרעה רצה להורגו. זה משונה, ראשית, כי אף אחד לא היה עד לאירוע, ושנית משה היה נסיך ובאותה תקופה היה רשאי להרוג כל אדם בטענת מרד במלכות (גם אם אדם העליב אותו זה נחשב מרד במלכות). אז מדוע רצה פרעה להרוג את משה?

 

התשובה היא שאותו מצרי, שהרג משה, היה ממונה רוחנית, מטעם ה', על אותן 42 התחנות שעברו בני ישראל ביציאתם ממצרים (42 התחנות = 42 עולמות בעולמות הרוח של עולמות מצרים, שבהם יש 6 עולמות שבכל אחד מהם 7 עולמות תיקון). והעולם השביעי, שבו 7 עולמות תיקון, מציין את מלכות מצרים.

 

משה הרג את המצרי וכתוצאה מכך נפתחו 42 העולמות שהיו במדבר, שהם המעבר לעולמות מלכות הרוח של מצרים, המציינת את מלכות הנפש, ובכך לאפשר את יציאת מצרים, שהיא עלייה בעולמות. הכהנים והחרטומים של מצרים באו לפרעה ואמרו לו שממלכתו פרוצה מאחר והממונה על הממלכה, מבחינה רוחנית בשמים ופיסית בארץ, נהרג על ידי משה. בגלל אופיו הרוחני של האירוע ידעו החרטומים כי משה הוא זה שהרג את המצרי למרות שאף אחד לא היה עד לאירוע. פרעה שהבין את הנזק שנגרם לו החליט להרוג את משה, למרות שהיה נכדו החורג שאומץ ע"י בת פרעה.

 

42 התחנות שהיו במדבר (ראה פרשת מסעי בספר במדבר) מייצגות את עולמות הרוח, שבעולם מלכות הנפש. כאשר הרג משה את הממונה המצרי נפרצו עולמות אלה והתחיל תהליך גאולת יציאת מצרים.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע