מיתוס העקדה / 2 (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 7/11/2025
בס"ד.
מיתוס העקדה / 2.
--------------------------------
סיפור מיתוס העקדה, לוקה בבילבול מה ואולי אף בהיסחפות גורפת.
מבלי עמידה על דקויות לשוניות מסוימות המצביעות על תכנים שונים וסותרים.
יש שני מילים משמעותיות מאד בעקדה והם : "הדבר הזה".
בפסוק : "ויאמר בי נשבעתי נאום ה' כי יען אשר עשית את הדבר הזה".
מהו אם כן : "הדבר הזה" .
ולמה הביטוי הטכני כל כך בלי לחלוחיות של ערכיות הופיע דווקא כאן .
אלא : "הדבר הזה" הוא הכל חוץ מהשלב האחרון הכוונה לשחוט ממש את יצחק.
הנה אם כן, אברהם גם עמד בניסיון העקדה בכך ששמע לקול האלוהים. אך גם נכשל כשלון חרוץ.
שהתכוון לבצע לבסוף גם את שחיטת בנו.
אלו שני יסודות נפרדים אברהם יכל גם לשמוע בקול ה' וגם לא להיכשל בדבר הנורא הלזה לשחוט את בנו למען האלוהים.
אבחנה זה מסבירה לא רק את הפרשנות סביב הביטוי : "הדבר הזה". אלא מכך שהמלאך על מנת להמחיש הפרדה זו נגלה לאברהם פעמיים..... רק בפעם השנייה בהתייחסות ל:"דבר הזה " [הטכני] העניק לו הברכה.
הנה כי כן מעשה העקדה כניסיון למעשה נכשל בעיקרו.
העקרון :
שאתה חייב לשמוע לקול האלוהים שריר וקיים לעד.
אך לעולם לא לקריאה ל"הרוג" את האלוהים באמצעות הריגת צלמו.. ..
זו הסיבה שבמקבילית הנצח של שתי לוחות הברית :
מצויים בראש בהקבלה ובשויון מוחלט :
אנוכי ה' אל מול :"לא תרצח" ...
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)




תימוכין : המלאך בשם הוויה,קורא לאברהם פעמיים.
"אברהם "אברהם". לרמז על הדואליות האמורה.
וגם כעין נזיפה.
בעוד הקריאה הראשונית לתחילת הניסיון היא בקריאה של פעם אחת "אברהם".
עוד רמז ,יש בעובדה שהתורה מחלקת בין "אלוהים" לשם הוויה.
מי שמנסה את אברהם הוא האלוהים מי שעוצר בעדו מלשחוט הוא מלאך ה'.
מלאך של שם הוויה.
ועוד רמז האלוהים השתמש בביטוי הידוע : "לך לך" [אל ארץ המוריה].
לרמז על המשמעות המוחלטת של "לך לך" הראשון ששם נאמר :"ואעשך לגוי גדול".
קרי לאברהם יהיה ויישאר זרע ועדי היותו לגוי גדול .
לרמז שניסיון העקדה תוצאתו בכל מקרה .
לא תהא חלילה שחיטת יצחק.