האם פספסנו עיקר חשוב בפרשיות המשכן
נכתב על ידי משה אהרון, 1/3/2025
בס"ד.
האם פספסנו עיקר חשוב בפרשיות המשכן.
---------------------------------------------------------
קיימת היררכיה רעיונית,ערכית ורוחנית
בין המשכן לכליו ובין הכלים לבין עצמם.
המשכן פחות בערכו הרעיוני משלושת הכלים הראשיים
[הארון, השולחן והמנורה].
שסגולת ערכם עליונה על הכל והם נושקים לנצח .
ולכן גם הציווי הוא על בנייתם ראשונה, אף בטרם בניית המשכן
כאילו לומר : אלה הכלים שהם כאמור נושקים לנצח
ערכם וסגולתם פורצת גם החוצה מחוץ למשכן.
לפיכך לכתחילה אינם זקוקים למשכן.
כך שכאמור, לא בכדי המשכן נבנה אחריהם.
כאמור המשכן, איננהו ממין הנצח ,
שכשמו - סופו : "מש" - "כאן"
להיותו אובד ואיננו.
והנה רק בדרגה האחרונה מצויים שאר הכלים שנצטוינו לבנותם בהמשך
אשר חלקם אף נדחקו לחצר.
השתמשנו בביטוי "נושקים לנצח" ביחס לשלושת הכלים כאמור .
משום שעל פי ערכם הרוחני של כלים אלה הם בלבד
ישובו "לככב" גם בבית שלישי. וכאמור רעיונם הערכי פועל גם מחוץ למשכן
בחיי היום יום של כולנו .
כאן אולי המקום להוסיף מילים קצרות על ערך סגולתם
של שלושת הכלים כאמור :
הארון המכיל את העדות התורה - מסמל את הנצח.
השולחן - שולחן הפנים המסמל גם את שולחנו של האדם הוא נצח
על שום שלחמו משתכלל ללחם הפנים להצהיל פני כל אדם
וכך גם המנורה המסמלת את אור שבעת ימי הבריאה .
היא ממין הנצח.אור הנצח של התורה ומנגד אור הבריאה
חובקים את אור האדם שבתווך ......
ועתה לכל אותם הזקוקים לעוגן פרשני להלן המקרא :
וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. ט כְּכֹל, אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ, אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן, וְאֵת תַּבְנִית כָּל-כֵּלָיו; וְכֵן, תַּעֲשׂוּ
הנה כי כן, בהר גילה והראה הקב"ה למשה לא רק את התבנית הפיזית של המשכן והכלים .
אלא גם על ה"תבונה" הרוחנית הגלומה בהם ובכל אחד מהם כאמור .
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)