chiddush logo

פרשת נח

נכתב על ידי מכלוף מיכאל , 15/12/2024



 שנת התשפ''ג

השם ישמח את כולם דורי דורות אמן,

אחים אהובים מודים לקדוש ברוך הוא זכינו ברוך השם כולנו לחזור לזמן החדש בריאים ושמחים כל עם ישראל כולם,

יהיה הכל נחת רוח ליוצרנו אמן,

באהבת השם ובשמחה עצומה,

היום בערב זה הילולה של מרן רבינו עובדיה יוסף נשמתו הקדושה שזה פקודת שנתו,

רבותי הצדיקים ואהובים כול כך,

זוכים בעזרת השם השבוע הקדוש הזה הבא עלינו לטובה לברך להשם על הגשמים ולבקש מהשם

יתברך על הגשמים ''ברך עלנו השם אלוקנו את השנה הזאת ואת כול מיני תבואתה לטובה'',

עד עכשיו מזכירים את הגשמים אבל 15 יום אחרי זה שואלים את הגשמים,

השאלה של הגשמים רבותי הצדיקים ואהובים זה דבר גדול, לשאול גשם, לבקש גשם מהשם,

דבר מאד גדול ומאד חשוב,

אבל יש פה רבותי הצדיקים ואהובים דבר מאד מעניין -בעצם השאלה של הגשמים

והבקשה של הגשמים, עם ישראל ועמך כולם צדיקים,

הגמרא אומרת במסכת תענית : אין הגשמים יורדים אלא אם כן נמחלו עוונותיהם של ישראל,

אין הגשמים נעצרים אלא בשביל (ישראל),

גדול יום הגשמים שאפילו פרוטה שבכיס מתברכת, גדול יום הגשמים שישועה פרה ורבה בו

גדול יום הגשמים ככה 7 מעלות מנו חכמנו הקדושים על יום הגשמים כמה שהוא גדול,

הגמרא הקדושה והמדרש רבה כותבים על אילה,

אילה אומרת הגמרא הקדושה עליה : רחם שלה צר, שהיא צריכה ללדת קשה לה קצת ללדת,

כי היא בהריון וקשה לעובר לצאת,

אז הגמרא אומרת : שהקדוש ברוך הוא מזמין לה נחש וכ'ו,

אבל במדרש כתוב : שאין גשמים, כול החיות מתקבצות ובאות אצל אילה שתתפלל

שיבואו גשמים, אז היא מתפללת ויורדים גשמים,

למה דווקא האילה ?

יש פה משהו טהור כנראה כזה שהחיות מרגישות את זה ובאות אצלה שתתפלל על הגשם,

עכשיו, אילה בעצמה קשה לה שהיא כבר צריכה ללדת ועובר עוד לא יוצא,

במקום שהיא תתפלל על עצמה, היא מתפללת על החיות,

ולכן זה מה שאומר רש''י הקדוש,

עכשיו היה סוכות, אמרנו מזמור של סוכות ''כאיל תערוג על אפיקי מים כן נפשי תערוג אליך אלוקים'',

''כאיל תערוג''-רש''י שואל : איל זה לשון זכר, תערוג לשון נקבה,

אז היה צריך לומר או ''כאיל תערוג'' או ''כאילה תערוג על אפיקי מים'' ?

אומר המדרש : באמת מדובר פה בנקבה -אילה תערוג

היא מתנהגת כמו איל, כמו איל שהוא בעצמו לא צריך ללדת, ככה מתנהגת באופן כזה שהיא בעצמה כאילו,

היא צריכה ללדת על מי היא דואגת, דואגת לאחרים,

לכן המעלה של אילה מאד גדולה- שהיא לא דואגת לעצמה שהיא צריכה לעצמה

על מה היא דואגת ? -דואגת לאחרים,

דוד המלך עליו השלום השתבח בזה : ''כאיל תערוג על אפיקי מים

כמו אילה הזאת שהרגל שלה זה על אפיקי מים כן נפשי תערוג אליך אלוקים'',

השם, ככה הנפש שלי משתוקקת אליך, ולמה ?

אומר דוד המלך עליו השלום : בתהילים כתוב שמה -''שיר המעלות לדוד,

שמחתי באומרים לי בית השם נלך'',

כל מי שקורא את המזמור הזה בתהילים שואל את עצמו -מה הכוונה של דוד המלך ''שמחתי באומרים לי בית השם נלך''

ודאי ולמה שדוד לא ישמח שאומרים לו ''בית השם נלך'',

זה מאוד משמח את הלב בית השם נלך,

דוד שמח אומר השם ''שמחתי באומרים לי בית השם נלך'',

הגמרא אומרת כתוב בספר שמואל : שדוד המלך ביקש מהשם יתברך 

שהוא רוצה ליבנות את הבית להשם את המקדש,

כתוב שדוד המלך ושמואל הנביא ישבו לילה אחד

וכתוב ''וישב ברמות בנוב ברמות בנוי ולא ברמות

הגמרא אומרת : זה 2 מקומות שונים,

אבא הביא את זה בשיעור שאומרת הגמרא : מלמד שהיו יושבים ברמה ועוסקים בנויו של עולם, 

מה זה נויו של עולם ?

מקדש, איפה המקדש יהיה,

היום שואלים מישהו : איפה המקדש יהיה ?

אומר אבא : תעשה וויז וסע לכותל המערבי, שם יהיה המקדש,

אבל דוד היה צריך למצוא את המקום איפה המקדש יהיה,

זה לא עכשיו היה מקום כזה עכשיו, אין כזה מקום, נכון היה מקדש והיה אבן השתיה,

אבל הוא לא יגע איפה זה , אז הוא היה צריך לשבת הוא ושמואל הנביא ישבו כל הלילה ודנו בזה,

אבא הביא בשיעור את דברי הגמרא ודברי המדרש רבה : שדוד המלך למד עם שמואל אותו לילה מה שתלמיד וותיק לומד מרבו ב 100 שנה,

מה שתלמיד וותיק,

שאבא אמר לנו את זה בשיעור : תלמיד וותיק זה מרן הרב עובדיה לומד עם רבו ב 100 שנה

זה מה שלמד דוד המלך עם שמואל הנביא בלילה אחד באותו לילה מיוחד שהיה שם

דבר גדול וקדוש מאד,

ואז הם היו עוסקים בשאלה הזאת -איפה מקום המקדש ?

הם ברוך השם מצאו את מקום של המקדש, היה מזה הרבה שמחה

ואז דוד המלך נשבע שבוע להשם : השם אני נשבע לך שאני לא הולך לישון עד שאני

מוצא את המקום, זהו מתחילים ליבנות,

כתוב שמה : ''אם אתן שנת לעיני לעפעפי תנומה'',

אני נשבע שאני לא הולך לישון עד אפילו כזה אפילו תנומה קלה אני לא התנמנם

עד אמצא מקום להשם, עד שאני אמצא את המקום איפה ייבנה המקדש,

''הנה שמעונה באפרתה מצאונה בשדי יער'',

ואז אומרת הגמרא -פתחו את החומש -את ספר התורה, עברו בכל המקומות כתוב ''קמת ועלית'' וירד הגבול וטהר הגבול ועלה הגבול-שם כתוב ''ועלה הגבול וירד וקמת ועלית אל המקום'' -מלמד שבית המקדש גבוה מכל המקומות,

ואז הגיעו לשם, ואז ראו שמה אמרו : שיש מקום יותר גבוה נקרא 'עין איתם',

אמרו : נבנה שמה

אמרו : לא, כתוב ''ובין כתפיו שכן'',

כתפיו, כתפיים

אומר אבא : זה גבוה אבל לא הכי גבוה,

זה רצון של השם הבינו זה המקום,

עכשיו דוד רוצה לבנות את המקדש

 בא אצלו נתן הנביא שלח אותו הקדוש ברוך הוא אומר לו : שמע, ''כה אמר השם

רק אתה לא תבנה את הבית הזה לישמי, ''יען כי דמים רבים שפכת'',

אז מי יבנה את המקדש ? -שלמה בנך הוא יבנה את המקדש,

המפרשים שואלים : ''דמים רבים שפכת '' ? דמים של מי הוא שפך ?

דמים של שונאי ישראל -של המחבלים הרשעים, מיצוה גדולה מה שהוא עשה,

אבד רשע מן העולם, שמחה באה לעולם, מה מגיע לו על זה עונש חס ושלום 

שהוא לא יבנה את המקדש, שעל זה נאמר ''דמים רבים שפכת'' ?

אז אומרים חז''ל הקדושים : אמר לו השם כזה דבר -אמר לו : תיראה, זה

שהרגת את הרשעים האלה, בזה אתה שימחת אותי,

אבל דע לך דבר גדול מאד, בשביל מה אני צריך מקדש ?

שאנשים יקריבו קורבנות לכבודי לכבוד השם, ביראת שמים שלך שאתה הכתה

את הרשעים האלה לשם שים, אני מחשיב לך כל כלב כזה שהרגת, כל דם

ששפכת כמו שהקרבת קורבן לפני, הם לא קורבנות הם שילכו לאשפתות,

אבל דם שלהם דם שילך לעזאזל, אני מחשיב לך אבל שהקרבת קורבנות לפני,

 אז אתה לא צריך להקריב קורבנות, ''יען כי דמים רבים שפכת'',

אבל בימי שלמה בנך לא יהיה מלחמות, שם כן צריך קורבנות,

ולכן בימי שלמה יבנה המקדש,

יש עוד כמה פירושים בח''ל הקדושים כך מביא הילקוט שמעוני ורבנו שמעון שקופ,

עכשיו אומר דוד המלך כזה דבר : שלמה יבנה את המקדש, מתי שלמה יבנה ?

כשהוא ימלוך, אומר דוד המלך עכשיו אומר דוד בלב שלו : באים אנשים אצל דוד,

דוד המלך מתי יבנה המקדש ? אנחנו משתוקקים לבית המקדש 

מי אומר את זה ? -אנשים קטרנים, למה ?

כי כל אחד מבין שמה המשמעות שיבנה המקדש -אחרי שדוד המלך יפטר מהעולם, 

שלמה בנו ימלוך, אז יבנה המקדש,

אז כששואלים את דוד המלך -מתי יבנה המקדש ? בעקיפין שואלים אותו - מתי הוא יפטר חס ושלום ?

וזה לא יפה לשאול כזו שאלה עוד את דוד המלך,

דוד המלך היה צריך כביכול אומר : מי שלא רוצה היה צריך להרוג אותו, זה זלזול במלך,

 אבל מה הם שואלים אותי -שואלים אותי על מכונית ? שואלים אותי על כספים ?

לא, הם שואלים על מקום המקדש, מתי יבנה המקדש, בגלל שהתשוקה של בית המקדש לא כעסתי עליהם,

לא רק שלא עבדתי אותם, לא רק שלא נפגעתי מזה, שמחתי -''שיר המעלות לדוד, שמחתי באומרים לי בית השם נלך'',

אומנם בתוך השאלה הזאת, שאלה קשה מה שהם שואלים, אבל מה המסקנה של זה מה שהם שואלים מתי הולכים למקדש ?

ילה, שמחתי, ''שמחתי באומרים לי בית השם נלך'',

אומר דוד המלך : אני כמו אילה, האילה היא לא דואגת

לישועה שלה, לישועה של אחרים,

במקום שתתפלל שיהיה לה קל בלידה היא מתפללת

שיבואו גשמים לחיות,

אומר דוד המלך ככה : "כאיל תערוג על אפיקי מים כן 

נפשי תערוג אליך אלוקים",

ככה הנפש שלי תערוג אליך השם,

זה רבותי הצדיקים דוד המלך.

כתבתי את הדברים בשם הרב חיים יוסף דוד אברג'ל 

החידוש הוקדש:

לזרע קודש בר קיימא ולפרי בטן
למכלוף מיכאל בן אסתר
אודליה בת אנט חנה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה