chiddush logo

יעקב דימה שמצא "רועה" לבניו

נכתב על ידי משה אהרון, 15/12/2024

בס"ד.


יעקב דימה שמצא רועה לבניו.
----------------------------------------------
אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן,   וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו

וכי למה תלה יעקב כל תולדותיו ביוסף דווקא. 
הגיד או רמז לך הכתוב במפורש את סיבת הדבר העיקרית . 
שמצא בו יעקב ביוסף ש  : הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, 
 שזיהה בו  איכות של "רועה" -  מנהיג.
 ואמר זה ראוי להנהיג את בניי ולעמוד בראשם.
 ולעניין "ערוותו של יוסף שהביא דיבת אחיו. 
תלה זאת גם במה שרומז הכתוב שהוא אומנם עם תכונות מנהיג .
אך הוא לפי שעה :"נער" ....
ומשימתו של יעקב הייתה לחנכו אט אט ולהכשירו להיותו בוגר זהיר ואחראי -כמנהיג ראוי.
 כתימוכין לדבר עשה יעקב גם כמין היקש :
מה הקב"ה בחר בי על פני אחי הבכור . כך כנראה מסמן הקב"ה את זה הצעיר כמנהיג וממשיך התולדות....
והנה, כשם שיצחק טעה טעה גם יעקב, שאהבתו ליוסף העבירה ממנו את השורה שהרי לאחר שנאמר : 
 ויבא יוסף דבתם רעה אל אביהם.
 היה לו ליעקב לעצור הכל ולהכנס לעובי הקורה ולדוש בעניין עד תום . 
תחת זאת, הלך שבי אחר אהבתו ליוסף .
זה שאומר הכתוב :
 "וישראל אהב את יוסף מכל בניו"
 "וישראל" האות "ו" היא "וו" הניגוד במקום להוכיח באהבה. 
 אהב בלבד והגדיל גם להראות  אהבתו המופגנת בפומבי בדמות : "כתונת פסים".
לימים ,יודה יעקב באלה הדברים לכנות את יוסף אך "רועה" אבן ישראל - אך רועה של גלות ,שבה חייהם של ישראל כ"אבן" בכל מובן שנאמר :

וַתֵּשֶׁב בְּאֵיתָן קַשְׁתּוֹ, וַיָּפֹזּוּ זְרֹעֵי יָדָיו; מִידֵי אֲבִיר יַעֲקֹב, מִשָּׁם רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל.

משה אהרון. 
 
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה