יעקב דימה שמצא "רועה" לבניו
נכתב על ידי משה אהרון, 15/12/2024
בס"ד.
יעקב דימה שמצא רועה לבניו.
----------------------------------------------
אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו
וכי למה תלה יעקב כל תולדותיו ביוסף דווקא.
הגיד או רמז לך הכתוב במפורש את סיבת הדבר העיקרית .
שמצא בו יעקב ביוסף ש : הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן,
שזיהה בו איכות של "רועה" - מנהיג.
ואמר זה ראוי להנהיג את בניי ולעמוד בראשם.
ולעניין "ערוותו של יוסף שהביא דיבת אחיו.
תלה זאת גם במה שרומז הכתוב שהוא אומנם עם תכונות מנהיג .
אך הוא לפי שעה :"נער" ....
ומשימתו של יעקב הייתה לחנכו אט אט ולהכשירו להיותו בוגר זהיר ואחראי -כמנהיג ראוי.
כתימוכין לדבר עשה יעקב גם כמין היקש :
מה הקב"ה בחר בי על פני אחי הבכור . כך כנראה מסמן הקב"ה את זה הצעיר כמנהיג וממשיך התולדות....
והנה, כשם שיצחק טעה טעה גם יעקב, שאהבתו ליוסף העבירה ממנו את השורה שהרי לאחר שנאמר :
ויבא יוסף דבתם רעה אל אביהם.
היה לו ליעקב לעצור הכל ולהכנס לעובי הקורה ולדוש בעניין עד תום .
תחת זאת, הלך שבי אחר אהבתו ליוסף .
זה שאומר הכתוב :
"וישראל אהב את יוסף מכל בניו"
"וישראל" האות "ו" היא "וו" הניגוד במקום להוכיח באהבה.
אהב בלבד והגדיל גם להראות אהבתו המופגנת בפומבי בדמות : "כתונת פסים".
לימים ,יודה יעקב באלה הדברים לכנות את יוסף אך "רועה" אבן ישראל - אך רועה של גלות ,שבה חייהם של ישראל כ"אבן" בכל מובן שנאמר :
וַתֵּשֶׁב בְּאֵיתָן קַשְׁתּוֹ, וַיָּפֹזּוּ זְרֹעֵי יָדָיו; מִידֵי אֲבִיר יַעֲקֹב, מִשָּׁם רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל.
משה אהרון.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)