chiddush logo

ישראל של אמירה וישראל של קריאה

נכתב על ידי משה אהרון, 9/12/2024

 בס"ד.


ישראל של "אמירה" וישראל של "קריאה".
---------------------------------------------------------

וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי.  כח וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב.  כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל:  כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל.  ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי; וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, שָׁם.  לא וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל:  כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי. 


וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל-יַעֲקֹב עוֹד, בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם; וַיְבָרֶךְ, אֹתוֹ.  י וַיֹּאמֶר-לוֹ אֱלֹהִים, שִׁמְךָ יַעֲקֹב:  לֹא-יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב, כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ, וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, יִשְׂרָאֵל.

הנה אם כן, לכאורה,  השם : "ישראל" ניתן פעמיים .
 פעם הראשונה על ידי המלאך והוא ניתן בלשון : "אמירה"
 לאמור  :  לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל:  
 
ופעם שנייה על ידי אלוהים ובלשון גבוהה ומחייבת יותר של :
 "קריאה".
 שנאמר : "יֹּאמֶר-לוֹ אֱלֹהִים, שִׁמְךָ יַעֲקֹב:  לֹא-יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב, כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ, וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, יִשְׂרָאֵל"

 שהשם : "ישראל יש לו שתי פנים :
 הראשון הוא  הכח וההעזה ל"שרות" עם אלוהים ואנשים[יש וגם את זה צריך]
 ובפן הזה השם ישראל  איננו שם קבוע של נצח אלא אך בהוויה זמנית של "אמירה".
 מנגד הפן האחר של השם ישראל, אותו שמגלם גם ייעוד של נצח
 דהיינו ייעודו של עם ישראל להוכיח לעולם כי  ישר הוא האל, צורי ולא עוולתה בו וכל מעשהו אמונה. 
לכן השם כאן ניתן ברמה הנעלה יותר של : "קריאה".
 
לימים יבוא התהליך האחרון והמושלם והוא  שהקב"ה ודווקא הפעם בשם הוויה, יתן קולו בעולם מסופו ועד סופו 
לקרוא  לנו  : "ישראל".[ביחס לכלל האדם שמאמין במסר של ישר הוא ה']
 ושלב אחרון זה של הגאולה השלמה  בא יבוא רק אם נמלא חלקנו במשוואה שאכן נמלא ייעודנו להוכיח לעולם :
שה' אחד ושמו אחד וכי ישר הוא האל, צורי ולא עוולתה בו.
 וכל מעשהו אמונה.
 בשביל להגיע לשלב זה  אנו צריכים אחדות של חברת מופת שתהווה  מודל ודוגמא לאנושות כולה.
 וראו להוותינו ,איפה אנו .....
ואיפה ייעודנו.
 משה אהרון


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה