chiddush logo

פרשת תולדות – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב אביגדור נבנצל

נכתב על ידי אורן מס, 30/11/2024

 

פרשת תולדות – מפירוש "שפתי כהן" לתורה

בראשית כה,כז: , וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה: ה"שפתי כהן" שואל כמה שאלות: 1. "היה לו לומר 'איש ציד', למה אמר 'יודע ציד'? 2. (למה) 'איש' 'איש' – שתי פעמים למה? ... 'ויהי עשו' – ווי ליה שהוא איש יודע , לא עתה מחדש אלא כאילו הוא איש גדול, שהוא למוד והוא דומה לנמרוד שהיה צייד ... וגם כן היה איש שדה, הורג נפש, דומה לקין".

כה,לא: וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב:  מִכְרָה כַיּוֹם אֶת-בְּכֹרָתְךָ, לִי: מדוע היה דחוף ליעקב לבצע את עסקת המכירה, 'היום'? ש"כ: "אם היה גובר העיפות עליו היה מת ... ולזה אמר 'מכרה כיום', שלא יבוא יום אחר כמו זה היום וימות, ותמות הבכור גם כן עמו".

כז,ד: בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי, בְּטֶרֶם אָמוּת: כמה שאלות: 1. מדוע יצחק מעדיף לברך את עשו ולא את יעקב. 2. 'שא נא כליך' – לא היה צריך לומר אלא 'וצודה לי ציד', ודאי שיקח כליו. 3. וצודה לי, ועשה לי, והביאה לי -לי לי לי – למה? ש"כ: "1. ראה שהוא בנו והוא הגדול ויוצא לתרבות רעה, לכך רצה לברכו ... וכשיראה שגבר חסד ה' עליו בלא עמל ובלי טורח - יחזור בו... 2.  אני רוצה שתצוד צידה על ידי טורח ועל ידי עמל כדי להרבות שכרך ... 3. איני צריך מאכל אלא לזכותך ... כשתצוד תאמר זה לכבוד אבי ... כל דבר ודבר עשהו לשמי".

כח,ב: וְקַח-לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה, מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ: ש"כ: "למה הזקיקו ליקח מבנות לבן, וכבר היה יודע שהיה רשע, כי ודאי העבד סיפר לו? ... כשראה יצחק שיצא ממנו עשו ומאברהם יצא ישמעאל, פחד שמא עדיין לא נשלם תיקונו של אדם, ויעקב הוא השלישי, לזה אמר לו – לך אל מקום הרשע ... בזה יבחן אם יש שום דופי, שכשרוצים לבחון שום דבר משימין עמו הנגדי, אם עומד נגד הנגדי אז יוכר ערכו ... אז יוכר שנשלם גלגולו של אדם".

מבחר גימטריאות מש"כ: ושני לאומים ממעיך יפרדו = צדיקים מתגיירים; יעקב = חיי העולם הבא; ויקראו שמו עשו = קרוע / עקור; יעקב = לעולם; ועל חרבך תחיה = שטן הנשמה; שם באר מים חיים = הוא סוד התורה; אורות = תרי"ג; (וילך) עשו אל ישמעאל = הלך זרזר אצל ערב.

 

שבת שלום, שבת של גבורה, נחישות, כיבוד הורים, שלימות התיקון, ומהירה ננצח, אורן.

 

פרשת תולדות, מפי הרב אביגדור נבנצל:

בראשית כה,לד: וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים: מדוע יעקב נתן גם לחם, הרי עשו ביקש רק מהנזיד: הַלְעִיטֵנִי נָא מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה? הרב נבנצל: "לפי שהיה (עשו) במצב של פיקוח נפש ומתוך כך הסכים למכירת הבכורה תמורת נזיד עדשים, ובמצב כזה המכירה לא חלה, כי מהתורה מחויב יעקב אבינו לתת לו נזיד עדשים כדי להצילו, בלי לקבל תמורה עבור זה, לכן הקדים יעקב אבינו תרופה למכה, והקדים לתת לו לחם, ובזה יצא מכלל סכנה, וכשנתן לו עדשים שלא מתוך סכנה, המכירה חל בתוקף גמור".

כז,מג: וְעַתָּה בְנִי, שְׁמַע בְּקֹלִי; וְקוּם בְּרַח-לְךָ אֶל-לָבָן אָחִי, חָרָנָה:  כח,ב: קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם, בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ:

מדוע יעקב קיבל שני ציוויים לאותו ענין, אחד מאמו, הזני מאביו? הרב נבנצל: יעקב רצה רשות גם מאביו וגם מאמו, כדי לקיים מצוות כיבוד אב ואם" .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה