פרשת לך לך- כנפי יונה
נכתב על ידי dvir45, 7/11/2024
להצלחת חיילי ישראל בים באויר וביבשה המוסד והשב"כ וכו אמן.
וַאֲבָֽרְכָה֙ מְבָ֣רְכֶ֔יךָ וּמְקַלֶּלְךָ֖ אָאֹ֑ר וְנִבְרְכ֣וּ בְךָ֔ כֹּ֖ל מִשְׁפְּחֹ֥ת הָאֲדָמָֽה׃
היה צריך לומר ואברכה מבריכך ואאר מקללך.
מדוע שינה הכתוב את הסדר ?
על כך העיר והקשה מרן הרב החיד"א בספרו החביב שם הגדולים.
וכך תירץ הרב. אמר דוד המלך (תהילים סב)
"בפיו יברכו ובקרבם יקללו סלה"
על זה אמר הכתוב ואברכך מברכיך המברך, זה המברך את חברו בקול ובחיוך אבל השינוי הוא בקללה.
שהקללה היא בלב ומי חוקר ליבות וכליות הלא ה' לבדו , הוא שאמר דוד המלך מברך בקול, ובקרבו (בליבו) מקלל.
הוא הטעם שעונים וכן למר, שאם כוונתך לברך ברוך תהיה ואם כוונתך לקלל וכן למר..
י) ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם כי כבד הרעב בארץ.
רעב בארץ כתב רש"י באותה הארץ לבדה, לנסותו, אם יהרהר אחר דבריו של הקדוש ברוך הוא וגו עד כאן.
לעומת זאת הרמב"ן יזכר לטוב כתב וזה לשונו.
ודע כי אברם אבינו חטא חטא גדול בשגגה שהביא את אשתו הצדקת במכשול עון מפני פחדו פן יהרגוהו,
והיה לו לבטוח בה' שיציל אותו ואת אשתו ואת כל אשר לו, גם יצאתו מהארץ שנצטוה עליה בתחילה בשל הרעב עון אשר חטא, כי האלהים בערב יפדנו ממות , ועל מעשה זה נגזר על זרעו גלות בארץ מצרים . עד כאן לשון הרמב"ן
ודברי הרמב"ן האלה לכאורה תמוהים עד מאוד, שהרי לא נעלם לרמב"ן הקדוש דברי המשנה באבות (פרק ה משנה ג)
"עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכולם"
ומשנה זו סותרת את דברי הרמב"ן בשני נסיונות האחת שהביא את אשתו הצדקת למכשון עון שהיללו אותה לפרעה והשנית שעזב את הארץ מפני הרעב
ואלה שני נסיונות מבין י נסיונות שנתנסה אברהם
והמשנה אומרת לא חטא אלא עמד בעשרה נסיונות.
אם כן איך אומר הרמב"ן שאברם חטא חטא גדול בשגגה ???
וכן גם דון יצחק אברבאנל העיר על הרמב"ן וכן רבנו אלשיך הקדוש ועוד ועוד תמהים על דבריו.
האמת שודאי יש קושי גדול בדברי הרמב"ן שסותרים דברי רבותינו שמנו את נסיונות הללו.
לעומת זאת והביקורת הקשה לא הרתיעה אותי כלל, כמי שמכיר את הביאור של הרמב"ן על התורה לא ימצא שדבריו סותרים פסוק או דברי משנה חלילה רק המקום הזה
ואני הקטן נראה לי שאולי הוא לא כתב את זה, כפי שאומר רבנו החיד"א בספרו שם הגדולים על רבנו האבן עזרא
שיש מקומות שדבריו סותרים את דברי רבותינו ועל כך השיב ומדוע רבנו הרמב"ן לא העיר עליהם, והשיב מפני שרבנו האבן עזרא לא כתב אותם
אלא המדפסים היה חסר להם שניים או שלוש שורות בסוף העמוד המדפיס הוסיף מדעתו ושיבש את דברי המחבר.
ומכאן אני אומר כוון שאין מציאות בעולם שהרמב"ן נשמט ממנו משנה מפורשת באבות כך אין סיכוי בעולם שהוא זה אשר סתר את דברי רבותינו אלא המדפיס או אחר השלים כמה מילים לא על דעתו של הרמב"ן והוא שלם וכסאו שלם.
יג) אמרי נא אחותי את למען יטב לי בעבורך וחיתה נפשי בגללך.
ויש רבים מרבותינו מקשים לעל אברם מסכן את אשתו כדי לקבל מתנות כך כתב רש"י יתנו לי מתנות ועוד כמה מפרשים עמדו על זה
הרב בעל הלבושים הגדיל לעשות באומרו דברים קשים ועוד ועוד..
אבל לדעתי אני הקטן.. אם נדקדק בפסוק נאמר "למען יטב לי בעבוך וחיתה נפשי בגללך.
ואיך וחיתה נפשי בגללך ?
אם ידעו שאת אשתי יהרגו אותי, ולמען יטב לי בעבורך, כולם יחשבו שאת אחותי, ויהיה לי המתנות כעין מוהר בעבורך, ומכאן לא יחשדו אותי שאת אשתי.
והוא הטעם וחיתה נפשי בגללך.
שבת שלום תשתפו כמה שיותר וכל המשתף זוכה לשכר הרבה
דברי התורה יהיו לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה
לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה, חביבה בת פלילה. דוד סבן בר סלטנה. שמיחה בת פלילה
חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. ג'רייה בת מסעדה
יהודית חיים דוד בר יעקוטה
לעילוי נשמת גבורי ישראל
ארנון זמורה
תומר גרימברג
משה אברהם בראון
אביב מגן
רועי נהרי
חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)