chiddush logo

דבר תורה לפרשת כי תצא

10/9/2024

 פרשת כי תצא (נכתב על ידי נהג מונית בשם שמעון שהתורה מלוה אותו ביום ובלילה)


להצלחת חיילי צהל בים באויר וביבשה אמן.

בהמשך נדבר בין היתר האם האונס אשה נחשב כמו רוצח.

כִּֽי־תֵצֵ֥א לַמִּלְחָמָ֖ה עַל־אֹיְבֶ֑יךָ וּנְתָנ֞וֹ יְהֹוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ בְּיָדֶ֖ךָ וְשָׁבִ֥יתָ שִׁבְיֽוֹ׃

רש"י כותב. במלחמת רשות הכתוב מדבר שבמלחמת ארץ ישראל אין לומר ושבית שביו שהרי כבר נאמר (דברים כ) "לא תחיה כל נשמה" עד כאן רש"י 

יש מקום להקשות על דברי רש"י או יותר נכון לבאר דבריו למה התכוון באומרו במלחמת רשות הכתוב מדבר ?

והלא כתיב כי תצא למלחמה על אויביך ואיך יתכן שזו מלחמת רשות ? הרי אויבך הוא 

זו הקושיה 

אך רש"י מדייק בלשונו הכתוב אומר כי תצא למלחמה משמע מכאן שאתה היוזם ולא המותקף 

ואם היא מלחמת רשות איך יתכן לתקוף עם שלא עשה לך כלום ?? 

מדיוק דבריו ניתן לבאר, הכתוב אומר אויביך הוא, משמע אם אתה יודע בבירור שהוא אויביך מותר לך להקדים ולתקוף אותו שמה מחר הוא יתקוף אותך

ולכך אמר רש"י שהרשות בידך לתקוף אותו גם אם עתה לא פגע בך, ולכך היא מלחמת רשות ולכן ושבית שביו, ולא מלחמת ארץ ישראל שנאמר לא תחיה כל נשמה. 

בהמשך הפרשה מצות עשה ולא תעשה מן התורה

כגון השבת אבדה, איש את רעהו יעזורו, שילוח הקן ועוד

מצוות שילוח הקן בלילה ולא ביום, החל משעה 21:00 שאז האמא דוגרת על הביצים

לפני שמקיימים את המצוה צריך שיהיה הקן ברשותו שיכול להפקיר (בפני שלושה) את הקן ולא רוצה לזכות בו ומה שבתוכו , או ברשות הרבים שאין צריך להפקיר את הקן

אסור לקיים מצוות שליחו הקן בשבת

מצוות מעקה לגג בעיקר בבית פרטי שאדם בונה, שאין דרך בבניה רבויה שאין מעקה לגג. 

יב ) גדילים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך אשר תכסה בה

הכתוב מדבר על מצוות ציצית קטן בכסותך, (שלובש אותה תחת הבגדים) שכן מצוה יקרה מן התורה היא, שזוכה בה האדם. 

בכל רגע ורגע מקיים בלבישת טלית קטן מצוה מן התורה ואשריו מי שזוכה לכך.

א. לשמירה
ב. מצוות עשה

כה ) אם בשדה ימצא האיש נערה מאורשה (כמו אשת איש שחייבת בגט) והחזיק בה האיש ושכב עמה ומת האיש אשר שכב עמה לבדו

כו ) ולנערה לא תעשה דבר אין לנערה חטא מות כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה. 

ואלה תוכן דברי הרב בכור שור. 
נלמד מכאן דין נאנסת לדין נרצח, כמו שמותר לרדוף אחר הרוצח להורגו ולהציל נפש, כך מותר לנערה להרוג את האונס (בכור שור). 

לא להלכה ולא למעשה בדורינו שיש משטרה 
לא לקחת את החוק לידיים שום אופן. 

ובנוסף הנאנסת נרצחת בנפש שהיא צועקת ואין מושיע לה. לכן כמו שרצחה האונס. 

ולאונס דנו אותו בית הדין למיתה מחמת אשת איש ומחמת מעשה נבלה שעשה בה. 

פרק כו 

כה ) לא תשיך לאחיך נשך כסף נשך אוכל נשך כל דבר אשר ידך. 

רש"י כתב אזהרה ללווה שלא יתן ריבית למלוה ואחר כך אזהרה למלוה את כספך לא תיתן בנשך. עד כאן 

כל הלוואה שאדם עוזר לחברו היא מצוות עשה מן התורה, אך יש איסור חמור מן התורה לקחת ריבית על הכסף שמלווה

ויש לעלות על הכתב את ההלוואה לקחת שני ערבים לצורך עדות וגם שהם היו אחראים להחזרת ההלוואה. 

לא להלוות בעל פה אלא אם כן מדובר בסכום קטן כמו 100 שח שאם הלווה דחוק ימחל לו שאין לו דרך להחזיר ואז יחשב ללווה גם מצוות הלוואה וגם צדקה. 

הפרשה מסיים במחיית זכר עמלק שהם בדורנו עלי חמנאי אירן נסראללה סינוואר וכו ימח שם זכרם ושם הנגררים אחריהם

ישראל עושה חיל בשלום ובאחדות גם יחד אמן

שבת שלום שתפו כמה שיותר

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה

לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה, חביבה בת פלילה, דוד סבן בר סלטנה, שמיחה סבן בת פלילה

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. ג'ירייה בת מסעדה

יהודית חיים דוד בר יעקוטה

לע"נ גבורי ישראל 

ארנון זמורה
תומר גרימברג מגד גולני
משה אברהם בראון
רועי נהרי

לע"נ חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה