chiddush logo

הפינפונג - שבין השכל ללב

נכתב על ידי משה אהרון, 23/8/2024

בס"ד.

ה"פינפונג" שבין השכל ללב.
------------------------------------
ידועה ההתלבטות האנושית  האם ללכת ולפעול על פי מה שמורה השכל או מה שמרגיש הלב.
 והנה לתורה היה חשוב ודווקא בעיקרים : האמונה וקיום התורה, לנהל במדוייק  משטר של הכרעה. את השקלא וטריה הזו בפינפונג שבין השכל ללב.


וְיָדַעְתָּ֣
 הַיּ֗וֹם וַהֲשֵׁבֹתָ֮ אֶל־לְבָבֶךָ֒ כִּ֤י יְהוָה֙ ה֣וּא הָֽאֱלֹהִ֔ים בַּשָּׁמַ֣יִם מִמַּ֔עַל וְעַל־הָאָ֖רֶץ מִתָּ֑חַת אֵ֖ין עֽוֹד׃בס"ד.

 לכתחילה לנסות  "לערבב" ביניהם למצוא האיזון המיישב גם את השכל וגם את הלב.
 ובלבד שטכנית,לסוף ה"כדור" יימצא  בכל זאת בחלקת הלב .
  ולו גם  במשקל פרוצדוראלי פעוט של נוצה. 
 
הנה כי כן ,זו הדינאמיקה שצריכה להתקיים :
 לכתחילה יש לקיים במלא  את הציווי : "וידעת היום" :
 כלומר אם השיקולים המדעיים או הרציונאליים של השכל , אותם העכשוויים בבחינת : "היום",
מכתיבים במלא תשובה  . יש לקיים  : "וידעת היום".
 לקבל עמדת השכל.
 ואם נותר בכל זאת ספק ולו בשביב, המצווה היא שיש לשוב ולקיים :
 "והשבות אל לבבך"  - ולהתחשב ולמצות שוב גם בו בלב ורגשותיו.
  והסיבה היא  כי אין בשמיים ממעל ועל הארץ מי שמסוגל  לקבוע מסמרות מוחלטות שבשכל .
 האדם תמיד הוא בעיקר "מרכיב" של הלב........
 
ודוק .הפעולה לבסוף של : " והשבות אל לבבך", אינה הכתבה לקבל לבסוף את "תכתיב" המלא  של הרגש והלב, אלא לשוב ואך לבחון שוב את מה שהלב מבקש להכריע ולהורות .
 כלומר עדיפות היחסית של הלב לבסוף היא אך בחזרה לבחון "עמדתו"  : לאור כל תמונת המכלול .
 
ובהחלט שלאחר השיקול הנוסף כאמור תגבר בכל זאת אותה הידיעה המשקפת את השכל :
 לקבוע את  "היום" . ויש לפעול על פיה בלבד.

משה אהרון 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע