רזין דמשפט
נכתב על ידי משה אהרון, 8/8/2024
בס"ד.
רזין דמשפט.
==============.
המקרא :
וָאֲצַוֶּה, אֶת-שֹׁפְטֵיכֶם, בָּעֵת הַהִוא, לֵאמֹר: שָׁמֹעַ בֵּין-אֲחֵיכֶם וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק, בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ. יז לֹא-תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט, כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן--לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי-אִישׁ, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא.
דברים :
למה סיים ב- כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא.
לומר לך שזה עיקר העיקרים : שהקב"ה אמת ואין יאה לו יותר ממשפט צדק. ולפיכך אין הקב"ה מניח לאמת ולמשפט ולו לרגע אחד .
שהוא תמיד על המשמר, לקיים : כי המשפט לאלוהים הוא . שהוא כל משפט מתחילתו ועד סופו הוא שלו .
ולפיכך שבני אדם אינם עושים משפט צדק עלי אדמות.
שב המשפט לפתחו של בורא העולם .
שיתקן ויוציא משפט לאור בדרכו שלו : בבחינת ביום פוקדי ופקדתי עליהם........ [מי שזכה במשפט על בסיס עדויות כוזבות או גרם להטיית משפט בכל צורה אחרת אוי לו מיום הדין...]
אז לכל אותם שבורחים ממשפט ואף מחבלים בו דעו כי אתם תחת זכוכית מגדלת של בית דין של מעלה.
הנה כי כן ה"משפט" כמושג כולל לכל מרכיבי האמת, שתוצאתם אך צדק תמיד.
המשפט הוא הוא הבבואה הנאמנה ביותר לאמונה.
שהמשמעות הנוספת של "המשפט לאלוהים הוא". כי העושה משפט צדק מפגין את נוכחותו והשגחתו של האלוהים .
ומרבה בכך אמונה.
הזיקה בין "משפט ואמונה מעוגנת בכתוב ראו למשל שניים :
הַצּוּר֙ תָּמִ֣ים פׇּעֳל֔וֹ כִּ֥י כׇל־דְּרָכָ֖יו מִשְׁפָּ֑ט אֵ֤ל אֱמוּנָה֙ וְאֵ֣ין עָ֔וֶל צַדִּ֥יק וְיָשָׁ֖ר הֽוּא׃
כל דרכיו משפט = אל אמונה
וְנִשְׁבַּ֨עְתָּ֙ חַי־יְהוָ֔ה בֶּאֱמֶ֖ת בְּמִשְׁפָּ֣ט וּבִצְדָקָ֑ה וְהִתְבָּ֥רְכוּ ב֛וֹ גּוֹיִ֖ם וּב֥וֹ יִתְהַלָּֽלוּ.
הנה כי כן בשלושה דברים מוחזק האדם כנשבע בפני כל
כי "חי ה' " ומרבה אמונה בעולם:
באמת במשפט ובצדקה .
[ראו גם אצל אברהם : "דרך ה'.....]
הנה כי כן ,כל מי שבורח מהאמת וממשפט צדק משול כמי המכריז בעולם שאין אלוהים ואין אמונה - ממש כך .
זאת ועוד מי שהופך את המשפט לכל דבר אחר זולת האמת והצדק .
לש בחומרים של שקר וכזב ,בוחש אך באינטרסים ועיוותי דין ומוסר הוא במעשיו כאמור,לא רק מאיין למעשה את האלוהים והאמונה .
אלא גרוע יותר מכך :משול שמציע עצמו כמחליף לאלוהים.
לקיים כביכול את האיפכא המופרכת של :
כי המשפט לי ואני עשיתיני.
לאור תשתית יסוד זו יש ללמוד ולהבין גם את כל יתר מצוותיה של התורה סביב המשפט.
כך למשל להלן רשימה חלקית :
א. מי שמאמין באמונה שלמה בקב"ה ויודע כי המשפט הוא הוא הביטוי לנוכחותו והשגחתו של הקב"ה בארץ - הוא איננו ירא מאיש.
בדרך לעשיית משפט צדק.
ב. לא מושך ידו ממשפט [ובכך מחבל בו ].
שאין הוא נמנע מלתורם לו למשפט במתן עדות
- בעדות שבידיעתו .
על אחד כזה הלא נאמר : "ואם לא הגיד ונשא בעוונו".
ג. אוזנו כרויה לשמוע איש קטן כמו איש גדול .
קול נמוך כמו קול רם ועז.
ליתן גם זמן טיעון ראוי שאם ה"נמוך והקטן", מגמגם ומתקשה לגבש טיעונו לתת לו את הזמן המלא ובסבלנות .
ד. ושלעולם השמיעה תהא בנוכחות שני הצדדים למשפט.
ה. השמיעה קטן כגדול ,משתרעת גם על כך שאין פוסלים טיעון על הסף כלא רלוונטי ושייך. לעולם צריך לשמוע הכל גם מה שנראה "קטן" בשייכותו לעילת שבמחלוקת .
שיש גם : "לבוקר משפט".
שעובר לילה ובוקר חדש לעיתים מאיר דברים חדשים .
משל כאילו הנשמה שעלתה מעלה זכתה להארה ממי שהמשפט שלו - מהאלוהים..........
ו. ועקרון השמיעה באוירה נינוחה של אחווה בבחינת : "שמוע בין אחיכם". אשרי השופט שנותן תחושה למתדיין כי הוא שומע אותו כאח והעיקר כשיש ספק וקשה לחתוך הדין לכאן ולכאן יש לקיים "שמוע בין אחיכם" גם במובן הבא ,דהיינו :
כאילו ששומעים ומקבלים טיעוני שני הצדדים לחתוך הדין באמצע.
ז. וכל האמור חל וביתר שאת גם במשפט שבין :
ישראל לגר.
לסוף , הרבה יש לנו להעיר על ה"משפט דהיום" ועל גדודים גדודים של מחבלי משפט מקצועיים . שהפכו את הארץ לבוקה ומבולקה
דומה שהמצב המתואר אצל הנביא ישעיה ,משקף את מצבנו כיום לאמור :
הוָה֙ בְּמִשְׁפָּ֣ט יָב֔וֹא עִם־זִקְנֵ֥י עַמּ֖וֹ וְשָׂרָ֑יו וְאַתֶּם֙ בִּֽעַרְתֶּ֣ם הַכֶּ֔רֶם גְּזֵלַ֥ת הֶֽעָנִ֖י בְּבָתֵּיכֶֽם׃
לְהַטּ֤וֹת מִדִּין֙ דַּלִּ֔ים וְלִגְזֹ֕ל מִשְׁפַּ֖ט עֲנִיֵּ֣י עַמִּ֑י לִהְי֤וֹת אַלְמָנוֹת֙ שְׁלָלָ֔ם וְאֶת־יְתוֹמִ֖ים יָבֹֽזּוּ׃
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)