chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת קרח

נכתב על ידי אורן מס, 4/7/2024

 

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת קרח

במדבר טז,א: וַיִּקַּח קֹרַח, בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי: מה משמעות לשון וַיִּקַּח? רש"ר הירש: "פניות אנוכיות הביאו את קרח למעשיו. הוא פעל לטובת עצמו, והאופן שבו הציג עצמו כמייצג את ענייני הכלל לא היה אלא אחיזת עיניים והעמדת פנים".


יז,ו: וַיִּלֹּנוּ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִמָּחֳרָת, עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, לֵאמֹר: אַתֶּם הֲמִתֶּם, אֶת-עַם יְהוָה: האם העדה אכן האמינו שמשה ואהרן ממיתים את העם? רש"ר הירש: "הם לא האמינו שלגזירה זו לא הייתה כל זיקה לעניין אישי כלשהו ... הם סברו כנראה שה' בחר באהרן כדי לתת חשיבות אישית לאחיו משה, ושהחמישים ומאתיים איש נענשו בגלל הפגיעה האישית במשה ואהרן ... אילו משה ואהרן היו מוחלים על עלבונם, היו יכולים, ואף חייבים, למנוע את מותם של כה הרבה אבות למשפחות".


יז,כג: וַיְהִי מִמָּחֳרָת, וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל-אֹהֶל הָעֵדוּת, וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה-אַהֲרֹן, לְבֵית לֵוִי; וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ, וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים: מה מסמלים השקדים, הרי המטות היו אחידים לכל השבטים ולאו דווקא מטה של עץ שקד? רש"ר הירש: "עץ השקד בולט מבין חבריו בשדה ... ב'שקידה', שממנה נגזר שמו – בזריזות, במסירות נלהבת ובמרץ הוא עושה את חובתו, ובכך מקדים את כל אחיו האילנות. בעוד הם עדיין נמלכים בדעתם, הוא כבר סיים את עבודתו, ומתחיל מיד בתכלית  ... הפריחה המוציאה את הפרי ... תיאור מושלם של רוח הלוויים ... רק הלוויים נענו לקריאת 'מי לה' אלי' ונאספו סביב משה ... הוא הולך בראש ... אך הם גם כן הולכים לבסוף בעקבותיו ... שאר השבטים נקראים ללכת בעקבותיהם ולהגיע לאותה רמה רוחנית".


יח,ב: וְגַם אֶת-אַחֶיךָ מַטֵּה לֵוִי שֵׁבֶט אָבִיךָ, הַקְרֵב אִתָּךְ, וְיִלָּווּ עָלֶיךָ, וִישָׁרְתוּךָ: מהו היחס בין אח, מטה ושבט? רש"ר הירש: "מעמד הלוויים לגבי הכהנים, מכנה הכתוב את שבט לוי ... אחיך, מטה לוי, שבט אביך. אחיך – מורה על שיוויון ... מטה – משורש 'נטה' המורה על התפשטות כלפי חוץ בכיוון אופקי ... שבט – בניגוד ל'מטה', אינו ענף של הגזע אלא מקל העומד בפני עצמו, מורה על גדולה וכוח". קורח לא הכיר בכך ששבט לוי הוכרז בגזירה אלוהית לעבוד במקדש, והכרזה זאת מבטלת כל התנשאות או יוהרה מצד הנבחרים לשמש בעבודה.


יח,כ: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַהֲרֹן, בְּאַרְצָם לֹא תִנְחָל, וְחֵלֶק, לֹא-יִהְיֶה לְךָ בְּתוֹכָם: אֲנִי חֶלְקְךָ וְנַחֲלָתְךָ, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: מה משמעות המילה 'נחלה'? רש"ר הירש: "נחלה היא רכוש הזורם כנחל מדור לדור, מן האבות אל צאצאיהם ומהם אל צאצאי צאצאיהם ... הארץ שכבר הובטחה לאבות ואשר נחשבת לרכושם מכול אותה הבטחה ... עליהם לקשר אל ה' את כל היסודות החומריים של חיי העם, זהו תפקידם וייעודם (של הלוויים) באומה".

 

שבת שלום, שבת של כלליות, אמון, שקידה, אחווה ומילוי יעדינו, ושביס את האויב ונשיב את החטופים, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע