chiddush logo

המנורה והבריאה

נכתב על ידי משה אהרון, 16/6/2024

בס"ד.


המנורה והבריאה.
-----------------------------------

  וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  ב דַּבֵּר, אֶל-אַהֲרֹן, וְאָמַרְתָּ, אֵלָיו:  בְּהַעֲלֹתְךָ, אֶת-הַנֵּרֹת, אֶל-מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה, יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת.  ג וַיַּעַשׂ כֵּן, אַהֲרֹן--אֶל-מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה, הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ:  כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.  ד וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב, עַד-יְרֵכָהּ עַד-פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא:  כַּמַּרְאֶה, אֲשֶׁר הֶרְאָה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה--כֵּן עָשָׂה, אֶת-הַמְּנֹרָה.

הערות  :
-  "ואמרת אליו" : לגלות לו סוד המנורה המסמלת את הבריאה           כולה
 -  "אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות" :
 שכך גם בבריאה בכל יום בריאה נאמר בסופו :יום" השווה לפי היום הראשון ל"אור". וכך ההאור הולך קדימה ונמשך ליום הבא.
 עד לאור הגאולה. ["ביום השביעי"]
  - "ויעש כן אהרון"  -  התלהב ממלאכתו, לעשות את החיוב והקישור המתבקש ,להעלות האור ולהוליכו קדימה
 לסוף להאיר גם את העולם כולו  .

- וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב, עַד-יְרֵכָהּ עַד-פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא:  כַּמַּרְאֶה, אֲשֶׁר הֶרְאָה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה--כֵּן עָשָׂה, אֶת-הַמְּנֹרָה..
 
וכי למה נזקק המקרא לשוב לעניין זה  של מעשה המנורה . 
אלא להקיש כאמור מעשה מנורה למעשה הבריאה .
 שגם הבריאה במהותה "זהב" אך גם "קשה" ["מקשה"].
  עד לשלב ליבלובה" לכלל פריחה.  
שאז בגאולת הקץ השלמה  הזהב יאיר את הטוב שבקושי .
  
הנה כי כן, המנורה היא מאורה של הבריאה .
 מהאור שנברא ביום הראשון. 
לכן גם מכאן שמה : "מנורה" . [מן -אורה]
לרמז שהיא מאורה של הבריאה או מסמלת את אור הבריאה.
 . לכן גם :"שבעת הקנים" כנגד שבעת ימי הבריאה .
 כל קנה ונרו מסמלים יום בבריאה שגם לפי הגדרת הבריאה של היום הראשון :"יום" = אור.
.
 לכן נזקק משה לקיים באהרון גם "דיבור" טכני וגם "אמירה" ערכית מהותית בבחינת - "ואמרת אליו".
 כאמור השוואת אור המנורה לאור הבריאה ומיזוגן להיותו לבסוף של אור המנורה  מסמל את אורה של הגאולה - גאולת כלל העולם
 שגאולה = חיבור האור האלוקי עם אור האדם.
 ובהמשך לרעיון זה גילגלו מהשמיים שדווקא טיטוס הרשע שהחריב המקדש , יחקוק את המנורה על שער העולם -לסמל תוחלתו של העולם
 הנה כי כן, עתה אולי גם יובן יותר עניין אור המנורה שיאיר דווקא אל פניה. משל להאיר קדימה גם לעתיד. וללכוד באורה כל מי הבא עדיה........
 הנה כי כן ,לסוף, עתידה המנורה גם בדמות הגאולה השלמה להאיר לכל העולם........

משה אהרון   
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע