"הנעשה" המוחלט הקודם לכל (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי משה אהרון, 30/1/2024
בס"ד.
"הנעשה" המוחלט הקודם לכל .
-----------------------------------------------------
"הנעשה" המוחלט ללא כל תנאי של : "נשמע".
נאמר לכאורה בטרם מעמד הר סיני ומתן הדברות
כנאמר :
וּמֹשֶׁה עָלָה, אֶל-הָאֱלֹהִים; וַיִּקְרָא אֵלָיו יְהוָה, מִן-הָהָר לֵאמֹר, כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. ד אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם; וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי. ה וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ. ו וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ: אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תְּדַבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ז וַיָּבֹא מֹשֶׁה, וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי הָעָם; וַיָּשֶׂם לִפְנֵיהֶם, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר צִוָּהוּ, יְהוָה. ח וַיַּעֲנוּ כָל-הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה; וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל-יְהוָה. ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן, בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ, וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם; וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל-יְהוָה. י וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵךְ אֶל-הָעָם, וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר; וְכִבְּסוּ, שִׂמְלֹתָם. יא וְהָיוּ נְכֹנִים, לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי: כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִשִׁי, יֵרֵד יְהוָה לְעֵינֵי כָל-הָעָם--עַל-הַר סִינָי. יב
הנה כי כן ,תשתית היסוד שעל פיה התקיים מעמד סיני , מתן הלוחות והתורה היה, על בסיס ההתחייבות המקדמית של "נעשה" ללא כל תנאי של כפיפות לכאורה ל"נשמע".
והכל לגבי עצם הברית עם ה' : להיותינו : "עם סגולה" .
וכן קיום ייעודנו הנובע מהיותינו עם סגולה להיות : "גוי קדוש וממלכת כהנים".
להביא את הבשורה גם לכל העמים.
כאמור לגבי תשתית יסוד זו נאמר :"הנעשה המוחלט" .
עשייה ללא כל תנאי של השפעה של :"הנשמע".
במסגרת "הנעשה" הזה , המוחלט גם נכללים עשרת הדברים .
שבהם שום יד אדם ומחשבת אדם לא יכולה חלילה לשנותם .
רק לגבי "ספר הברית" = התורה הכתובה הוסף לנעשה גם ה"נשמע".
וכל כך לרבות התחייבות של עשייה לשמיעה מחודשת על פי התורה שבעל פה - המתחדשת מדור דור.
מכאן גם לעקרון יסוד בלימוד התורה - וכראש וכיסוד
לכל לימוד .
ליידע קודם לכל על :"הנעשה המוחלט" .
שכאמור מחייב עשייה וחזון מוחלטים ,שאינם תלויים בשום :"תלמוד" של התורה שבעל פה.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
ה"נעשה ונשמע" - לא בכדי מאוחר יותר.
-------------------------------------------------
לצערי לא נעשתה האבחנה המתחייבת בין ה"נעשה" הראשון
ל"נעשה והנשמע" השני. [בתוספת : "נשמע"]
התוספת של ה"נשמע בפעם השנייה, היא תולדה של הרישא :
שמתחילה "ויקח את ספר הברית ....".
הנה כי כן לימוד ויישום של הנכתב בספר ,
מצריך את האמצעי הצמוד של : "הנשמע"
של המשך השמיעה של הלימוד
וגילוי צפונות התורה.
משה אהרון