chiddush logo

"הנעשה" המוחלט הקודם לכל (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 30/1/2024

 בס"ד.


"הנעשה" המוחלט הקודם לכל .
-----------------------------------------------------

"הנעשה" המוחלט ללא כל תנאי של : "נשמע".
 נאמר לכאורה בטרם מעמד הר סיני ומתן הדברות 
 כנאמר :

וּמֹשֶׁה עָלָה, אֶל-הָאֱלֹהִים; וַיִּקְרָא אֵלָיו יְהוָה, מִן-הָהָר לֵאמֹר, כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל.  ד אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם; וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי.  ה וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ.  ו וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ:  אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תְּדַבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.  ז וַיָּבֹא מֹשֶׁה, וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי הָעָם; וַיָּשֶׂם לִפְנֵיהֶם, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר צִוָּהוּ, יְהוָה.  ח וַיַּעֲנוּ כָל-הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה; וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל-יְהוָה.  ט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן, בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ, וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם; וַיַּגֵּד מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל-יְהוָה.  י וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵךְ אֶל-הָעָם, וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר; וְכִבְּסוּ, שִׂמְלֹתָם.  יא וְהָיוּ נְכֹנִים, לַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי:  כִּי בַּיּוֹם הַשְּׁלִשִׁי, יֵרֵד יְהוָה לְעֵינֵי כָל-הָעָם--עַל-הַר סִינָי.  יב 

הנה כי כן ,תשתית היסוד שעל פיה התקיים מעמד סיני , מתן הלוחות והתורה היה, על בסיס ההתחייבות המקדמית  של "נעשה" ללא כל תנאי של כפיפות לכאורה ל"נשמע".
 והכל לגבי עצם הברית עם ה' : להיותינו : "עם סגולה" .
וכן קיום ייעודנו הנובע מהיותינו עם סגולה להיות : "גוי קדוש וממלכת כהנים".
  להביא את הבשורה גם לכל העמים.
 כאמור לגבי תשתית יסוד זו  נאמר :"הנעשה המוחלט"  .
 עשייה ללא כל תנאי של השפעה של :"הנשמע".
 במסגרת "הנעשה" הזה , המוחלט גם נכללים עשרת הדברים .
 שבהם שום יד אדם ומחשבת אדם לא יכולה חלילה לשנותם .
 רק לגבי "ספר הברית" = התורה הכתובה הוסף  לנעשה גם ה"נשמע".
 וכל כך לרבות התחייבות של עשייה לשמיעה מחודשת על פי התורה שבעל פה -  המתחדשת מדור דור.
 מכאן גם לעקרון יסוד בלימוד התורה -  וכראש וכיסוד 
לכל לימוד .
 ליידע קודם לכל על :"הנעשה המוחלט" .
שכאמור מחייב עשייה וחזון מוחלטים ,שאינם תלויים בשום :"תלמוד" של התורה שבעל פה.
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (30/1/2024)
בס"ד.
ה"נעשה ונשמע" - לא בכדי מאוחר יותר.
-------------------------------------------------
לצערי לא נעשתה האבחנה המתחייבת בין ה"נעשה" הראשון
ל"נעשה והנשמע" השני. [בתוספת : "נשמע"]
התוספת של ה"נשמע בפעם השנייה, היא תולדה של הרישא :
שמתחילה "ויקח את ספר הברית ....".
הנה כי כן לימוד ויישום של הנכתב בספר ,
מצריך את האמצעי הצמוד של : "הנשמע"
של המשך השמיעה של הלימוד
וגילוי צפונות התורה.
משה אהרון