בס''ד - כל הזכויות שמורות (c) ל הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''אנפשי בשאלתי חלק ג - שו''ת הרב יעקב ישראל לוגאסי שליט''א השראת שכינה חלומות גלגולים מהות האדם דרגות הנשמות קלקול ותקון הנשמה חבוט הקבר עבור נשמה אפני הגלגול וסבותיהם אשה בדין גלגול קרבה משפחתית, ידידותית, רב ותלמידו, בתורת הגלגול מה באתי לתקן? העוון ותקונו בגלגול דבוק אחרית הימים אמונה ובטחון יסורים תשובה בדרכי עבודת ה' שבת מדות חנוך יום הלדת תוכחה וזכוי הרבים מדריך להנהגה נכונה במקומות עבודה הלכות צניעות כלליים הנוגעים לכל מקום הגדרות נפלאות בעניני קדושה וצניעות השראת שכינה
מהו ענין השראת שכינה בבית המקדש, והלא מלא כל הארץ כבודו?
מדוע בקש משה שלא תשרה שכינה על אמות העולם כמבאר בגמרא (ברכות ז ע''ב) וכי מה בכך שתשרה שכינה גם אצלם?
היום שאין לנו בית המקדש היאך נביט על האור השורר מבעד למעטה הטבע הפרוש מעלינו המחשיך את אור ה'?
לשם מה נצרך בית מקדש אחר שישנה לנו כבר תורה ומצוות המנחה אותנו היאך לנהג?
חלומות
מהי מטרת החלום?
מה הוא הטעם להטבת חלום אחר שהוא נועד לעורר מלמעלה?
מה טעם לדברים בטלים בחלום?
מה העצה לזכות לחלומות של אמת ללא תערבת שקר ודברים בטלים?
גלגולים
כידוע מדברי האר''י שהאדם נצרך להתגלגל אף פעמים רבות עד שישלים לתקן נפשו, ובכן היש צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, וא''כ לעולם לא יסתימו גלגולי האדם, ועוד הלא האדם בכל גלגול גם מקלקל, והקלקול הלא הוא סבה להצריך גלגול נוסף, ובמה אפוא יסים האדם גלגוליו?
היאך ידע האדם מה עליו לתקן בגלגול זה דוקא, הלא כאמור לעיל שיש בכל גלגול חלקי נפש השיכים לאותו הגוף דוקא, והיאך ידע האדם תפקידו בגלגול זה העכשוי שהנו מגלגל בו עתה?
היאך הוא שנשמה גדולה ועצומה של צדיק וקדוש תבוא דרך רשע, וכמו אברהם בן תרח וכיוצא?
אמרו חז''ל: רשעים נכתבים ונחתמים בראש השנה למיתה, והיאך אם כן רואים אנו רשעים שחיים ולא מתים?
מהו ענין ''עבור נשמה'' שמתעברת נשמת צדיק באדם כדי לסיעו בעבודת ה', והאם יש לצדיק המעבר באדם רוח מזה או לא, וכמו כן כאשר במקום לתקן מקלקל האדם האם נזוקת נשמת הצדיק שנתעברה בו או לא, ועוד כמה פרטים בענין עבור נשמות?
מבאר ברמח''ל בספרו דרך ה' בענין התחיה לעתיד שקדם התחיה, גם הנשמות שיהיו בעולם בגופם - ימותו לרגע ולאחר מכן יחיו, מה צרך והכרח בכך שימות האדם ותפרד נשמתו מגופו ורק אז יזכה שוב לתחית נשמתו שתחזר לגופו?
ישראל שנהרג ע''י גוי מה תועלת לו מכך, ומה דינו של יהודי רשע שמת ע''י גוי?
מה החשיבות בשמו של האדם, ומה הענין ששואלים המלאכים הממנים על חבוט הקבר לשמו של האדם ושבשביל כך ישנה סגלה שלא ישכח האדם שמו?
כמה פעמים מתגלגל האדם?
מה ההפרש בתקון הנעשה בין נשמות ישראל לנשמות ערב רב?
אדם שנתגלגל מספר פעמים בכמה גופות, האם בתחית המתים יקומו כל הגופות שנתגלגל בהם?
מי שדינו שאינו קם בתחית המתים מסבה מסימת חלילה, מה נעשה עם יתר ניצוצותיו שתקנו בגופו זה, להיכן ילכו ניצוצות אלו?
היאך ידע התלמיד חכם מה יעדו בגלגול זה, ללמד? או ללמד? להחזיר בתשובה? ועוד כהנה ספקות?
כידוע ישנה השפעה מהאב על נשמת בנו הנולד לו (עיין בח''ג בנושא ''אב ובנו בגלגולים'') האם כמו כן נשפע דבר מה מהבן לאב המולידו?
מהות האדם
מהי תכלית עבודת האדם?
מהי הנפש שבאדם?
מה הם פרטי הנפש
אימתי מקבל אדם את הבחינה הראשונה שהיא נפש?
היכן משכן הנפש שבאדם?
היכן משכן הרוח שבאדם?
היכן משכן הנשמה שבאדם?
מה כחה של נשמת האדם לפעל?
האם כל חלקי הנפש, שהם: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה, בתוך גופו של האדם?
כמה עולמות ישנם שנתנו לנו רשות לעסק בהם?
מאין נמשכת לאדם ''נפש'' על כל חמשת חלקיה הפרטיים, שהם נפש רוח נשמה חיה יחידה שבה?
מאין נמשכת לאדם ''רוח'' על כל חמשת חלקיה הפרטיים, שהם נפש רוח נשמה חיה יחידה שבה?
מאין נמשכת לאדם ''נשמה'' על כל חמשת חלקיה הפרטיים, שהם נפש רוח נשמה חיה יחידה שבה?
מאין נמשכת לאדם ''חיה'' על כל חמשת חלקיה הפרטיים, שהם נפש רוח נשמה חיה יחידה שבה?
האם גם לדומם, לצומח ולחי יש כחות נפש?
האם יש בבריאה דבר שאין לו נפש?
אם כן, לאיזה דומם יש כן נפש, והם בבחינת ''נפש וגוף?''
מהיכן כח הנפש שבדומם?
מה נוסף ל''צומח'' יותר מה''דומם''?
מה נתוסף ל''חי''?
מה למעלה מן החי?
על מי המכון?
מה מתוסף להם?
האם נפש הדומם שישנה אצל כלם - שוה בכלם?
האם נפש החי שבחי ובמדבר שוה?
נפש המדברת שוה בישראל ובגויים?
מה נתוסף באיש הישראלי בנפשו המדברת?
למעלה כתבנו, שבנפש לבד יש חמש חלקות: נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה. האם הגויים שיש להם ''נפש'' זוכים לכל חלקי הנפש?
מהיכן נמשך לאיש הישראלי שלמות הנפש העודפת על שאר המדברים?
ומהיכן נמשכין לו שאר חלקי הנפש, שהם רוח שבנפש וכן נשמה חיה יחידה שבנפש?
האם עוד מישהו חוץ מהאדם הישראלי מקבל בתוכו איזהו פרט שאינו מעולמו?
ממה עוד מרכב עולם העשיה מלבד הדומם, צומח, חי, מדבר, ומלבד ארבעה יסודות - אש, רוח, מים, עפר?
האם סדר זה בכל העולמות - אצילות, בריאה ויצירה?
מי גדול ממי - המלאך או האדם?
מדוע המלאך לא ירד לעולם הזה כמו האדם, להתנסות בנסיונות ולקבל שכר?
כשאמרנו שאדם גדול ממלאך, האם גם נשמת אדם מעשיה גדולה ממלאך שביצירה?
מי הם יצר הרע ויצר הטוב, ומאין נמשכין לאדם?
האם הם כחות מלבד נשמתו של האדם?
מהו ענין הבחירה?
מדוע המאזן בכח הלחימה שוה?
בתשובה ל''ז בארנו חלקי נפשו העצמית של האדם, האם משרש כח הדוחף להרע ממחצב הקלפות הנקרא ''יצר הרע'' בכל חלקי הנפש?
ביום הדין, מי מעיד על החוטא?
מהו הרע המשרש בחלק נפש האדם הבאה מיסוד האש?
מהו הרע המשרש בחלק נפש האדם הבאה מיסוד הרוח?
מהו הרע המשרש בחלק נפש האדם הבאה מיסוד המים?
מהו הרע המשרש בחלק נפש האדם הבאה מיסוד העפר?
מה יעשה אדם לצרך תקון נפשו בכללות?
בפטירת האדם, מה מהנפש רוח ונשמה נפרד ממנו, ומה נשאר בו?
נשמת האדם, האם כלה בקרבו, או רק ניצוץ ממנה ועקרה נשארת למעלה?
מהו ענין הכרת שנכרתת נפש החוטא?
אדם הפוגם את בחינת ''רוחו'', והוא על ידי דבורים אסורים, מה גורם בזה?
אדם הפוגם את בחינת ''נשמתו'', והוא על ידי מחשבות והרהורים רעים, מה גורם בזה?
כיצד השתלשלות הנשמה מלמעלה עד גוף האדם?
דרגות הנשמות
כפי מה נקבעים דרגות בנשמות?
קלקול ותקון הנשמה
כיצד זוכה אדם לשלמות חלק נפשו?
כיצד זוכה אדם לשלמות חלק רוחו?
כיצד זוכה אדם לשלמות חלק נשמתו?
באיזה חלק מתקשה האדם ביותר להשלימו?
במה נענש האדם בפגמו את חלק ''נפשו''?
במה נענש האדם בפגמו את חלק ''רוחו''?
במה נענש האדם בפגמו את חלק ''נשמתו''?
למה ברא ה' רע בעולם?
מהו ענש החוטאים?
מהו ענש הגלגול?
מהו הענש הקשה יותר - גיהנום או גלגול?
מהי מהות צער הגלגול?
מהו הענש הקשה ביותר במדרגת המתגלגל?
אדם שנתגלגל בדומם, כגון בעפר, מהו הצעד הבא לצרך תקונו?
ומהו צעד הבא עוד לתקונו?
ומהו צעד הבא?
האם אפשר לדלג ב' מדרגות בתקון, או אי אפשר אלא מדרגה אחר מדרגה?
יתכן עליה ישרה מדומם לאדם? וכמו כן בהמה שאכלה צמחים עם עפר, נתעלה המגלגל מדומם לחי?
גלגול במלח, נחשב למגלגל בדומם או בצומח?
ישנם עוד מגלגלים בדבר אמצעי?
המתגלגל בקוף, נחשב למגלגל באדם או בבהמה?
המתגלגל במים, למה נחשב?
אדם שאוכל צומח או חי שמתקנו ומעלהו בדרגה, האם הדבר אמור בכל אדם?
נפשו של רשע שמגלגלת במאכל, האם מזיקה לאוכלה?
היו מקרים כאלה שהתגברה נפש הרשע המגלגלת על אוכל המאכל והחטיאתו?
אם כן, איך ינצל אדם מסכנה זו?
מה שנאמר למעלה, שפעמים נפש המגלגלת מתעלה מדומם לחי או למדבר, האם זה ביכלת כל אחד שאוכל לעשות זאת?
מהם המדרגות של בני האדם שבידם לתקן מדרגות המגלגלים?
עם הארץ שאינו מעלה בשום דרגה את נפש המגלגלת, אם כן, כיצד יתקן הגלגול באכילתו של עם הארץ - הלא בזה שאינו מתקנו - מקלקלו?
אם כן, עם הארץ לא יאכל בשר לעולם?
חבוט הקבר
מה נפרד מהאדם בענש חבוט הקבר?
האם גם הצדיקים נענשים בדין חבוט הקבר?
האם אפן ענש חבוט הקבר שוה לכל בני האדם?
מה הטעם שנצרך שהמיתה דוקא היא תפריד את הרע מהנפש ולא בדרך אחרת?
התינח ברשעים, אבל בצדיקים למה הצרך המות להפריד הרע מהם, אחר שאין בהם רע?
האם יש צדיקים כאלו שלא מתו מחמת חטאם אלא מחמת חטא אדם הראשון בלבד?
האם יש אפשרות להנצל מענש חבוט הקבר?
הנפטר בערב שבת בבקר, האם כדאי וראוי להשהות קבורתו עד לאחר חצות היום כדי שינצל מחבוט הקבר?
היאך מתבצע ענש חבוט הקבר?
עבור נשמה
מהו ענין עבור נשמה?
לאיזה צרך מתעברת נשמת אדם באדם?
ומהי הסבה השניה לעבור?
עבור לצרך סבה א', שהיא לתקון נשמת העבור, האם סובלת בצער, ביסורים, ובפטירה ביחד עם האדם החי? וכן, האם צריכה בעל כרחה לישב באותו אדם זמן קצוב עד שלמות תקון חסרונה?
עבור לצרך סבה ב', שאינה לצרך שלמות חסרון נשמת העבור אלא לסיע בתורה ומצוות, האם שוה דינה כראשונה?
אימתי הנשמה באה בגדר גלגול, ואימתי בגדר עבור בלבד להשלים חסרונה?
האם עבור נשמה בקרב האדם הוא דבר המצוי או חריג?
ידוע דכל ישראל ערבים זה לזה, אם כן, האם מתגלגל אדם גם עבור חברו שלא הוכיחו?
אדם המחטיא את חברו ואינו משרשו, מה דינו?
האם יש עוד אפן לעבור נשמה בנשמה שאינה מאותו שרש?
האם שיך עבור נשמה לנשמה כששניהם בחיים חיותם?
האם נשמת אדם רשע נכנסת בעבור כמו נשמת הצדיק כדלעיל?
ידוע דאין לנשים דין גלגול נשמה כלל (וכמו שיבואר לקמן בפרטות), האם שיך אצלן בחינת עבור נשמה?
אפן ב' מהו?
אשה שבאה בגלגול איש, אלו ידע שבעבר היה אשה, האם חל עליו אסור ''לא תקיפו''?
איש שבא בגלגול אשה, אלו ידעה שהיתה בעבר איש, האם מתרת בהקפת הראש?
אפני הגלגול וסבותיהם
מהי תכלית האדם לשלמות תקונו?
האם נצרך האדם לגלגול לשלמות כל החמש בחינות.
מה הטעם?
כמה אפני גלגולים ישנם?
על איזה סוג עוון נאמר גלגול אפן א', שנכנס לגוף חדש לא בתורת אורח אלא עצמו לבדו?
על איזה עוון נאמר אפן גלגול השני שנכנס לגוף בתורת אורח?
מצוות שאינן נוהגות אלא בזמן שבית המקדש קים ואי אפשר לנו לקימן, האם נפטרים אנו מזה לגמרי?
אדם שיצא ידי חובתו בגלגול זה במצוות מסימות, ונתגלגל לצרך מצוות אחרות שלא קימן, ובגלגולו החדש חזר ולא קים את המצוות שיצא ידי חובתן בגלגול קודם, מה דינו?
האם יש לו בכלל חיוב לקימן בגלגול זה מאחר וקימן בגלגולו הקודם?
אדם שנתגלגל בעבור חסרון ובטול מצות עשה, כשיחזר בגלגולו, האם מבטח שלא יחטא או לא?
אדם שבטל מצות עשה שאינו חיב לקימה, אלא אם כן נזדמנה לו, כגון תרומות ומעשרות או שלוח הקן, ראשית הגז, או זרוע לחיים וקבה לכהן, ולא רדף אחריה לקימה, האם מבטח שלא יחטא מאחר ואינו פשע כל כך כמו בשאלה קודמת?
אדם שהיה ''אנוס'' מלקים מצוות שאינו חיב לרדף אחריהם, כגון שלא היה לו כסף לקנות בית ולעשות מעקה, או שלא נזדמן לו לעולם שלוח הקן, האם יפטר מגלגול בטענת אנס או לא?
מצוות שאין שיך לתבע עליהם מדוע לא רדפנו אחריהם, כגון פדיון הבן למי שאין לו בכור, או יבום וחליצה, או גרושין, מה דינו של מי שאינו מקימם?
ואם באו לידו ולא קימן, מה דינו?
מה דינו של אדם שלא נשא אשה כלל?
אדם שנשא אשה ולא זכה לבנים, מה דינו?
אדם שנשא אשה ומת בלא בנים והוא תלמיד חכם ובעל מעשים טובים, האם דינו שונה?
תלמיד חכם שלא נשא אשה כלל, האם גם תורתו ומעשיו הטובים מגנים עליו?
אדם שאי פעם קים מצות פרו ורבו, ואחר כך בגלגולו הבא לא נשא אשה כלל, מה דינו?
אדם שנפטר קדם י''ג שנה, שאז זמן חיובו במצוות, ועדין לא קים מצוות כפריה ורביה או שאר מצוות, מה דינו?
מצות עסק התורה, עד כמה חיב אדם לטרח בחייו עבורה?
אדם שטרח בכל כחו בפרד''ס התורה, אולם נשמתו בשרשה צריכה להשיג יותר, מה דינו?
אדם שזכה וטרח כפי שכלו באחד מפרד''ס התורה בגלגול קודם, האם צריך לטרח שוב בארבעתם בגלגול הבא?
מאין ידע אדם מה בעקר יש לו לטרח בתורה בגלגולו הנוכחי?
מהו באור פרד''ס על פרטותו? |