chiddush logo

גגילגולו המר של הכינוי : "אברך"

נכתב על ידי משה אהרון, 18/12/2023

בס"ד.


גילגולו המר של הכינוי : "אברך".
---------------------------------------------------

  וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו, אַבְרֵךְ; וְנָתוֹן אֹתוֹ, עַל כָּל-אֶרֶץ מִצְרָיִם.

וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה, וּלְאָדוֹן לְכָל-בֵּיתוֹ, וּמֹשֵׁל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם.

 על מנת לתהות על קנקנו של המושג : "אברך" לכאורה די להשוות את שני הרכיבים של הפסווקים המצוטטים לעיל 
 יש בשניהם גם  "אב"  [לפרעה] ויש גם משילות במצרים.
 
הנה אם כן "אברך" הוא  "גם "אב" וגם "רך"........

 תרבות הכוללים,  שבעיניי הרסנית, פשטה בשבט היהודי הדתי ולעניות דעתי בניגוד גמור לנשמת אפה של תורת ישראל.
 שהיא תרבות זו,מבטלת את ייעודנו הראשיתי הבריאתי .
 כיסוד מוסד והאחריות על הבריאה .
יסוד מוסד של : "לעובדה ולשומרה - את הבריאה.
 והנה נטלו ציווי זה והפקיעו ממנו תוכנו, להלבישו על דבר אחר 
 מאוחר יותר : "תורה ומצוות" .
 [להוותינו ציוויים של "ספר הישר", נחלו פחות בלבבותינו.
 עד כי אנו אף "שודדים" תכנים לצקת בם אחרים]
 
ועוד תוך הפרה גם של הציווי : "בזיעת אפף תאכל לחם".
 [אם היינו מייחסים את המשקל הנכון של ערכו הראוי של ספר בראשית . כי אז הייתה לפחות מסכת שלמה אחת  בתלמוד 
רק על ציווי זה.
 כמו גם לא היו מתחילים את "גאולת ישראל" מספר שמות[ראו רש"י ראשון]
 
וכל זה אנו שבים ואומרים  כדי להזהיר :
  כי הכינוי "אברך" שנטלו על עצמם אנשי אמונים יקרים , הוא שונה ואחר. הוא בכלל מבטא פונקציה אחרת  במערכת אחרת "משפחתית ".
 יוסף כונה במצרים :"אברך" לא שהמצרים הוכירו את מנהגו ללמוד "תורה". אלא מפני שהוא שימש בפונקציה חשובה :
 כאב לפרעה . ולא סתם "אב" אלא אב מרגיע ומנהל
 "אב "עדין ורך לטפל "ברכותו של פרעה.
 להרגיעו תמיד וליישב דעתו.
 לכן גם יוסף מבקש לומר עניין זה לאביו וכבר בתחילה :
 "שמני אב לפרעה".
 והחלק המשלים  ל"אב" הוא : "רך" . 
וראו לעניין זה גם להביא דבריו של מלך אחר :
את דברי דוד לאמור  :

וְאָנֹכִ֨י הַיּ֥וֹם רַךְ֙ וּמָשׁ֣וּחַ מֶ֔לֶךְ וְהָאֲנָשִׁ֥ים הָאֵ֛לֶּה בְּנֵ֥י צְרוּיָ֖ה קָשִׁ֣ים מִמֶּ֑נִּי יְשַׁלֵּ֧ם יְהוָ֛ה לְעֹשֵׂ֥ה הָרָעָ֖ה כְּרָעָתֽוֹ.
 
אז הנה פרעה נקלע לתקופה קשה של היותו "רך" ויוסף בא לו בדיוק בזמן להיותו :"אב" רך, של "רך". מי שנקלע לרככויות ......
 אז הנה, כל זה כתבנו שוב ,כדי להודיע לכלל כל אותם המכונים :
 "אברכים" כי לעניות דעתינו,בבית דין של מעלה :

  ידונו אותם אם היו הם אבות ל"רכים" לילדיהם הרכים ואם הם  הקדישו להם הכל .
ואף עבדו קשה למענם לפרנסתם ולרווחתם 
 כמו אביהם יעקב שאמר :

וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֗יו אֲדֹנִ֤י יֹדֵ֨עַ֙ כִּֽי־הַיְלָדִ֣ים רַכִּ֔ים וְהַצֹּ֥אן וְהַבָּקָ֖ר עָל֣וֹת עָלָ֑י וּדְפָקוּם֙ י֣וֹם אֶחָ֔ד וָמֵ֖תוּ כׇּל־הַצֹּֽאן׃
 תחת זאת יצאה תורה חדשה שהאישה נוטלת "הקללה" לא לה לפרנס המשפחה בזיעת אפה.....

הנה כי כן,לסיום, ברור לי, כי באתר זה:
 דבריי אלו לא יתקבלו באהדה.
 אחד וחצי קוראיי, ישקלו וודאי לרפרף על רשימותיי. 
ואולי אף גרוע מזה. ........
אך גם אם אשכיל לשכנע ולו  "אברך" אחד,לחולל תפנית .
 להתפנות לייעודו להיות אבא רך לילדיו הרכים. 
לקום לעמול בחייו לרווחת ילדיו הרכים. 
אני את שלי, ואולי שליחותי עשיתי.
 
תודה ומחילה מכל הנפגעים
משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע