התורה מצווה על האנטישמיות ואנחנו לא ידענו
נכתב על ידי משה אהרון, 24/11/2023
בס"ד.
התורהה מצווה על האנטישמיות ואנחנו לא ידענו. !
----------------------------------------------------------------------.
אם היינו מספרים לכם, כי התורה עסקה בנושא האנטישמיות ואפילו ציוותה כיצד לטפל בה ולהתייחס אליה. אולי היינו זוכים לגיחוך או למצער תמיהה על מי המתיימר כביכול לעסוק "בחדשנות יתר"........
כך או כך ,בפרשת ויצא עת יעקב יוצא לראשונה לחוצה לארץ התורה התוותה את כל מכלול העניינים שבגלות ,כולל עניין יחס הגויים בדרגה של אנטישמיות .
ואף ציוותה כאמור על הדרך האחת והיחידה לטפל בה באנטישמיות .
והנה ,יעקב נתקל לראשונה באנטישמיות באותו הטעם הקלאסי של בני לבן : שיעקב עשה את עושרו בקיפוח רכושו של אביהם. ....
הנה כי כן ,מני אז כל האנטישמים שבכל הדורות יש לכנותם : "בני לבן".........
שבחשבון אלוקי סופי כל אנטישמיות שמתעוררת מגמתה האלוקית להפוך את ישראל ל"לבנים" בשובם המידי לארץ - לקיים בהם : "וכיפר אדמתו עמו" ]......
והנה אם כן,צו ה' לכל הדורות, כיצד יש להתייחס ולהגיב לכל אנטישמיות בכל אתר וזמן.
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-יַעֲקֹב, שׁוּב אֶל-אֶרֶץ אֲבוֹתֶיךָ וּלְמוֹלַדְתֶּךָ; וְאֶהְיֶה, עִמָּךְ".
הנה כי כן ,כשיש אנטישמיות הסימן הוא שחייבים לשוב לארץ ומיד, שרק כאן בארץ יתקיים : "ואהיה עמך" שהמשך הישארות בגלות , תביא לבסוף את ההפך מ"אהיה עמך" - "הסתר פנים".... ושואה.
וודאי יהיו מי שיאמרו הדברים הללו כבר נכתבו כך או אחרת. ואנו מבקשים לציין ולהדגיש כי החידוש ברישמה זו, הוא התיקון של השגיאה הנוראה של גלות אלפיים .
בכך שיהודים נתקלו שוב ושוב באנטישמיות ובתוצאותיה פרעות נוראיות. ובכל זאת הפנו גיוום לצו ה' לשוב מיד לארץ .
הציווי ליעקב :"שוב" הוא ציווי תורני לבני ישראל לכול דורותם.
שיכלול ההוראה לשוב לארץ מכל גלות, לכלל "צו" הוא הערך המוסף לרשימה זו.
והנה להוותינו, עניין חשוב זה : האנטישמיות וההתייחסות התורנית אליה לא נקלטה ולא הובנה במשך דורות אלפיים עד כי לבסוף באתנו השואה האיומה של :
"לא להיות ה' עמנו".
השווה להסתר פנים נורא.
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)