chiddush logo

הרב הראשי לעזה- הרב אוחנה

22/11/2023

 בעקבות המלחמה בעזה, שמענו כמה הוכחות על הקשר היהודי לעזה, שעד לפני חודש לא היו בא יהודים כמה שנים (מגירוש גוש קטיף).

מסתבר שיש קשר יהודי עמוק לעזה ואפילו היה בא רב ראשי, הסבא רבא של גיסתי יוכבד, בת למשפחת ימיני.
התחיל מסקירה שכתב יאיר קליין על  ההיסטוריה של הקשר בין עמ"י לחבל עזה:
בזמן שכוחותינו שועטים ברחבי חבל עזה נספר את סיפורו של חבל ארץ זה הקשור בסיפורו של עם ישראל.

בגבולות הארץ המובטחים בתורה נאמר כי הגבול הדרומי עובר בנחל מצרים.
"לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת".
"וְנָסַב הַגְּבוּל מֵעַצְמוֹן נַחְלָה מִצְרָיִם וְהָיוּ תוֹצְאֹתָיו הַיָּמָּה"
יש שתי אפשרויות להבין מהו נחל מצרים האחת הוא הנילוס והשנייה היא ואדי אל עריש. בין כך ובין כך כל החוף המערבי של ארץ ישראל עד אל עריש נחשב חלק מארץ ישראל. לאורך כל ההיסטוריה היוותה עזה את שער הכניסה הדרומי לארץ ישראל.

אברהם אבינו ויצחק אבינו הסתובבו בגרר ושם גם כרתו ברית עם אבימלך מלך גרר. על פי חוקרים רבים המסתמכים גם על המסורת הערבית, האזור בין דיר אל בלאח לחאן יונס הוא ארץ גרר.

בימי יהושע נפלה עזה בחלקו של שבט יהודה אך לא הצליח להוריש את הפלישתים. שמשון נאבק עם הפלשתים עד שהם שובים אותו ומביאים אותו לעזה. שם מוצא את מותו כשהוא מפיל עליהם את הבית. 
בימי שלמה מצאנו כי מלך שלמה עד עזה ושררו בה חיי שלום ושלווה.

בפעם הבאה שהתיישבו יהודים בעזה היה בימי החשמונאים. יונתן החשמונאי אחיו של יהודה כבש את עזה ושמעון אחיו הושיב בה יהודים. במסכת סוטה בתלמוד הבבלי מוזכר כפר דרום כיישוב יהודי. במרוצת השנים שובש שמו והוא קיבל את השם דיר אל בלח (מנזר התמרים). בעיר עזה נמצאו מימצאים אריכאולוגים המעידים על חיי קהילה יהודים. במסגד הגדול בעזה נמצאה הכתובת "חנניה בר-יעקב", ומעליה חקוקה מנורה, שבצִידה האחד שופר ובצִידה האחר אתרוג. 

הקהילה היהודית בעזה הייתה קהילה חזקה עזה ועמידה. הקיסר הנוצרי הראשון ברומא, ביקש להקים כניסה בעיר ולהשליט בה את הנצרות. 

הקהילה היהודית מנעה זאת ממנו והוא הסתפק בלהקים עיר קטנה על חוף ימה של עזה. כעבור זמן קצר גם בה התיישבו יהודים והקימו בה בית כנסת שהיה אחד הגדולים בכל ארץ ישראל.

במהלך השנים נמצאה כנסיה שנבנתה על חורבות בית כנסת. בממצאים נתגלו שלושה עמודים עליהם נכתבו פסוקים. אחד העמודים ניצב עד היום על קברו של צבי הירשפלד הקבור בראשון לציון.

הקהילה היהודית בעזה הלכה ושגשגה בעיקר בתקופת הרבנים לבית נאג'רה. האבא הרב ישראל נאג'רה כיהן כחמש שנים כרב הקהילה וחיבר את את הפיוט המפורסמים המושרים בליל שבת י-ה ריבון עולם.

מצב זה עתיד להשתנות כאשר נתן העזתי תלמידו של שבתאי צבי שר"י הכריז עליו כמשיח ומשם התגלגל אחד הסיפורים הקשים שעבר עם ישראל.

אחרי הסיפור העצוב של נתן העזתי, התאוששה הקהילה היהודית בעזה. רבי חיים יוסף דוד אזולאי מספר על קהילה יהודית גדולה ותוססת.
אך גם תקופה טובה זו בתולדות יהודי עזה לא ארכה - בעקבות מסעו הכושל של נפוליון, עזבו יהודי עזה את העיר. 

" אבי התה" זאב ויסצוקי יזם במהלך שנת תרמ"ד (1884) את חידוש הישוב היהודי בעיר עזה. יהודים שנסעו למצרים עברו דרך יהודי עזה ושם קיבלו חדר לנוח ומקום כשר לאכול. במהלך השנים עשתה הקהילה מאמצים רבים לבסס את עצמה, והוקם בית ספר לילדים בשם "שמשון". 

במלחמת העולם הראשונה, גירשו התורכים מהעיר את כל תושביה, יהודים מוסלמים ונוצרים כאחד. לאחר המלחמה שבו יהודי עזה עד לפרעות תרפ"ט. 

כשפרצו הפרעות ברחבי הארץ לא פסחו על יהודי עזה. באישון לילה, לאחר שעות ארוכות בהן היו נצורים, הצליחו השוטרים הבריטים לחלץ את יהודי עזה להעבירם לרכבת ומשם לתל אביב.

כעבור 17 שנים, במוצאי יום כיפור תש"ז (46) עלו בין לילה י"א נקודות במרחבי הנגב. לכפר דרום עלתה קבוצת נערים בוגרי כפר הנוער הדתי בכפר חסידים, חלקם יתומים ובהם גם מ"ילדי טהרן". השטח קטן והתקציב דל, אך רוחם הייתה גדולה.

עם החלטת החלוקה, החלו לתקוף את הנקודה הקטנה ערביי האזור ולאחר מכן הצבא המצרי. 222 ימים עמדו חברי כפר דרום אל מול גלי התקיפה של הצבא המצרי ועוזריו. עד שקיבלו את פקודת הפינוי.

במהלך מלחמת העצמאות קיווה בן גוריון כי חבל עזה ישאר בידי מדינת ישראל, אבל בתום המלחמה נשארה בידי המצרים.
בן גוריון שראה בחבל ארץ זה פוטנציאל להתיישבות הציע מספר פעמים לכבוש את רצועת עזה. 

לאחר מבצע קדש בו נכבשה הרצועה, התיישבה באזור רפיח לפרק זמן קצר מאוד האחזות נח"ל. בלחץ המעצמות נסוגה מדינת ישראל מחבל עזה.

לאחר שחזרנו לחבל עזה בעקבות מלחמת ששת הימים. קיבלה ממשלת גולדה החלטה, כי חבל עזה הוא חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל, והחלה ליישב את חבל עזה. בתחילת כהאחזויות נח"ל ככפר דרום ונצרים ולאחר מכן כישובי קבע. עם השנים הוקם גוש קטיף שבשיאו מנה כ 22 ישובים.

מקיץ תשס"ה בו פונו חלוצי ההתיישבות בגוש קטיף עומד חבל עזה בשממונו.

ומי יתן ובקרוב תתקיים נבואת הנביא זכריה על עזה:
"וְאָבַד מֶלֶךְ מֵעַזָּה וְאַשְׁקְלוֹן לֹא תֵשֵׁב".
 ופירשו כי אבד מלך מעזה "מלכה שהיה בה באותו הזמן יאבד הוא והמלכות שלו כי לישראל תהיה"

את הדגל נניף בגאון🇮🇱
ומהחושך נצא לאור💡

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע