chiddush logo

למה צריך בכלל הכשר למקררים או מכשירי חשמל אחרים?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 28/9/2023

ההתקדמות הטכנולוגית מציבה אתגרים לא מעטים בשימוש במכשירי חשמל, עד כדי כך שאנחנו זקוקים היום ל"הכשר" גם למוצרי חשמל ואלקטרוניקה שונים, ולא רק ל"אוכל".

יש לכך כמה סיבות-

מבחינת צורת הפעולה, בעבר המכשירים עבדו בשיטות מכניות פשוטות של on-of, היום הכול הופך למערכות דיגיטליות מורכבות. גם אופן ההפעלה השתנה. בעבר היה הכול בהפעלה יזומה - באמצעות לחצנים. כיום ישנה בעיקר הפעלה אוטומטית על ידי חיישני נפח ותזוזה, רגשי טמפרטורה, חיישני לחות ועוד.

הרכיבים כיום קטנים במיוחד, רובם הגדול מוסתר בגוף האלקטרוני, וללא ידע מוקדם פשוט לא יודעים שהם שם. ורכיבים אלו יכולים לבצע אלפי פעולות שונות להפעלת המכשיר ללא ידיעתנו אפילו...

בגלל צורת הבניה של המוצרים, שמורכבת פעמים רבות ממפעלים או רכיבים רבים שמיוצרים במקומות שונים ובשיטות שונות- פעמים רבות יצרן המכשיר עצמו אינו מודע לכל הפונקציות של הרכיבים הדיגיטליים (שלפעמים מיוצרים במפעל במדינה אחרת על ידי סודות מקצועיים) או לצורות פעולתו המדויקת של המכשיר. חוסר ידע זה גדל כשמדובר על היבואן, או על טכנאים בארץ.

ישנם עדכוני מערכת רבים שמשנים את המוצר מידי פעם...

כל זה גורם לכך שנדרשת מומחיות מיוחדת לצד סייעתא דשמיא רבה, כדי לאתר ולעמוד על כל הרכיבים השונים הרלוונטיים לנידונים ההלכתיים של מוצרים בשבת.

כל זה נכון הן למוצרים ביתיים, כמו מקררים, מקפיאים, מזגני אינוורטר, מיחמים, תאורה, מערכות סינון, מיני ברים, כיריים גז, מערכות חימום שונות ועוד. והן למוצרים הנלווים לבית כמו משאבות מים, מדי מים, מערכות אזעקה ועוד.

אז מה עושים במשמרת השבת?

ארגון 'משמרת השבת' עובד בשני תחומים הקשורים לענין... התחום הראשון הוא מחקר הלכתי וטכני על כל מוצר והעברת המידע וההוראות הרבנים לציבור, והתחום השני הוא פיתוח ואישור של מוצרים והתקנים שיסייעו בשמירת השבת.

ישנה הפרדה ברורה בין שני התחומים הללו.

כאשר מבררים את המציאות הטכנית וההלכתית ומעבירים את המידע לציבור, הגישה היא פרקטית טכנית- מעבירים את הניתוח הטכני וההלכתי לרבנים, מקבלים מהם את ההוראות, ומעבירים אותם לציבור כמו שהם. כאשר דעות הרבנים חלוקות, משתדלים להביא לציבור את העמדות השונות. בתחום זה לא נוקטים בחומרות הלכתיות אלא בגישה מעשית של העברת מידע.

אולם כאשר מפתחים או מאשרים מוצרים, לעולם לא יינתן אישור אם הוא לא תואם את עמדות כל הרבנים לכתחילה. אם יש שיטה של פוסק מסוים או מנהג של עדה מסוימת האוסר את השימוש לכתחילה לא ינתן אישור על ידי משמרת השבת.

ניתן לומר שהגישה הכללית של משמרת השבת בנוגע לאישור מוצרים היא לנתק באופן פיזי ומוחלט את כל החיישנים והרישומים הדיגיטליים. בניגוד לגישה שמסתפקת בצד התוכנה שהופך את הרישום ללא שמיש. הסיבה המרכזית לעניין נעוצה במוסבר לעיל על כך שכמעט לא ניתן להגיע לכל האפשרויות הגלומות בכרטיסי הפיקוד השונים ולעמוד על משמעותן. פיקוח כזה מחייב לסמוך על בדיקות מדגמיות ללא בקרה אמיתית על כל המערכת.

ניתן לקרוא עוד על הגישה של משמרת השבת כאן...

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע