chiddush logo

המרגלים ראו את הטוב הגשמי של הארץ - ספורנו ושפת אמת

נכתב על ידי אריאל מרדכי פנדל, 9/6/2023

 המרגלים ראו את הטוב הגשמי של הארץ - ספורנו ושפת אמת


ספורנו (תחילת הפרשה) - ''שלח לך'' - מדוע לך?
"אל תניח שישלחו הם… שמא ישלחו הדיוטות, בלתי מכירים שבח הארץ, ויספרו בגנותה באופן שיחשבו ישראל אל ה' תועה ולא ישובו בתשובה, כמו ששבו אחר כך באמרם ''חטאנו לה' ''.

וממשיך ומסביר:
''וזה כי המרגלים ששלח משה, אע''פ שהרשיעו להניא לב העם בחסרון אמונתם בא-ל שד-י, מכל מקום הכירו וסיפרו טובת הארץ, באמרם וגם זבת חלב ודבש היא''.

 כלומר בזכות שהאנשים נבחרו בקפידה ע''י משה, החטא הוקטן בזה ש'רק' לא האמינו ביכולת ה' להכניסם לארץ, בישועתו של הקב''ה. אבל את טוב הארץ, ראו ע''י הדיווח של המרגלים. (ובאמת חזרו בהם מחטא חסרון אמונתם בה', ושבו בתשובה, כמו שכתוב ''ותשובו ותבכו לפני ה'''. והועיל הדבר. בגלל ששבו בתשובה, עונשם הוקל. עם ישראל לא מאס לגמרי בארץ ישראל, ולכן לא איבדו לגמרי את הארץ. ה' לא השמיד את עם ישראל חלילה אלא בניהם נכנסו לארץ).

כאן ראינו שאת טובה הגשמי של הארץ, ראו המרגלים. נראה במקור הבא שאת ההסתכלות הפנימית על הארץ, הם לא ראו.

א. מה המרגלים לא ראו? את הטוב הנסתר של הארץ
ב. מדוע לא ראו? 
כי מבט זה בא רק בעמל. זה אומר ללכת נגד העובדות. הם לא העמיקו מבט, לא האמינו.


אומר השפת אמת שבארץ ישראל יש קדושה גדולה, אבל היא נסתרת, והופעתה תלויה בחיפוש ודרישה: 

''וכן אמרו חז''ל כי ארץ ישראל תליא בבני ישראל… וכשבנ''י דורשין אותה, היא נדרשת להם, כמו שאמרו חז''ל ציון היא דורש אין לה מכלל דבעיא דרישה'' (שפת אמת תרנ''ב).

ארץ ישראל היא מסתורית. צריכים לדרוש ולתור אחר היופי הנסתר של הארץ. וכמו הארץ, כך גם האירועים שקורים בארץ.
צריכים לחפש בהם רמזים ולהבין דברים שאינם גלויים. כדי לרדת לעומק המתרחש בארץ ישראל, ארץ אשר עיני ה' בה - לא מספיק לקרוא או לשמוע את הפרטים, אלא צריכים לתת פרשנות, הסבר רוחני לאירועים ולחדשות, וזה מאוד מבלבל (המרגלים ראו ארץ אוכלת יושביה, הלוויות רבות. אבל הפירוש הנסתר שהם לא ראו הוא, שה' מקיא את הגויים מהארץ, כיון שהם אינם שייכים לארץ. שפת אמת). ויתכן שזו הסיבה שיש כאלה שכבר אינם פותחים את מהדורות החדשות, כי קשה לרדת אל הפרשנות הנכונה, הכוונה האלוקית. ודי לחכימא. 

אומנם, כלב ויהושע הבינו שלא כל הנראה כלפי חוץ - הוא גם האמת הפנימית של המציאות. הם ניסו לשכנע בכך את בני ישראל: 
''ולכן כלב ויהושע אמרו טובה הארץ… כי אם חפץ בנו ה' אז יתגלה הטוב הגנוז בתוכה… אין ניכר שבח א"י מבחוץ אבל שורש כל הברכות בא"י תליין [תלויות] כי שם צוה ה' את הברכה'' (שפת אמת תרס''א).

יש בארץ טוב חבוי. איך מגיעים אליו? איך פוגשים אותו? 
איך לא נופלים בחטא המרגלים?

א. דרישה. דרישה היא לתור ולחפש. רק מי שיודע שיש בארץ הזו משהו מיוחד, הוא יחפש אותו. כשאנו מודעים לכך שהארץ שייכת לנו, שיש בה טוב פנימי גנוז, שהוא בלתי נראה. אז לא נסתפק בנתונים היבשים ובעובדות (פירותיה גדולים ומשובחים מצד אחד, ומצד שני עז העם היושב בה, ובערים בצורות). באהבה נתרפק על הארץ ונאמין בקדושתה שנמצאת מתחת פני השטח. 

ב. אמונה. כדברי הספורנו- להאמין בישועת ה'. הקיום שלנו בארץ הוא בהשגחה מיוחדת מעל דרך הטבע. נאמין בישועת ה' כדברי הספורנו, שהוא יושיע אותנו מהאויבים והוא יקיים את הבטחתו וייתן לנו את הארץ.

ג. עמל ויזע. זה דבר ששמעתי מאדם זקן (לאחר שאמרתי דברים אלו בשיעור בבית הכנסת): כאשר עמלים ביישוב הארץ, פוגשים את יופיה וטובה. בדומה למאמר ה' אל משה בים סוף ''דבר אל בנ''י ויסעו'' ורק אז נבקע הים. כך על ידי מעשים, חשים את הארץ ויורשים את קדושתה.

נחוש את הצד הנסתר שבארץ ישראל, ונודה לה' על ארץ חמדה שהנחיל לאבותינו ולנו.

שבת שלום
אריאל 


תגיות: טוב גשמי, דורש אין לה, אהבת הארץ, טוב הארץ, חטא המרגלים.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע