איזור הערפל אשר במגילה
נכתב על ידי משה אהרון, 7/3/2023
בס"ד.
איזור הערפל אשר במגילה
------------------------------------
איזור הערפל אשר במגילה ,או שמא גם "החור השחור" הוא כשכבר היה מקום להזכיר את שם ה' במגילה בחר מי שבחר להשתמש או להתכסות בכעין "מסכה" של ביטוי ,לדעתנו פוגע ומעליב :
"מקום אחר" .
לאמור :
כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת--רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ;
ואולי אף ביטוי אומלל זה בהקשרו כאמור, ראשית מחלק את התשועה : בין תשועת אדם לתשועת האלוהים כאילו יש רווח והצלה מיד האדם ויש רווח והצלה מיד האלוהים.
והלוא אנו מאמינים בני מאמינים, באמת מאמינים כי הכל מאיתו יתברך לכתחילה כבדיעבד.
על רקע זה, ניתן אולי גם להבין מדוע נעדרו מהמגילה
גם שני יסודות בסיסיים מתבקשים לכאורה, ואולי אף מתחייבים : מחד תפילה.
שלכתחילה [מלבד כל שמסביב : זעקות וכו'] .
וכן בדיעבד,את השבח והודיה לבורא העולם על התשועה
הגדולה.
במיוחד כשבכל המגילה "מככב" מוסד ה"פור" הוא הגורל. [מוסד כשלעצמו דבוק באליליות]
אף אחד לא יכול להיות אדיש לעובדה כי במגילה אין ולו פיסקת הודיה אחת המזכירה לפחות הגם שבדיעבד, כי : "מקום אחר" הוא האלוהים לבסוף תרם את תרומתו המכרעת לתשועה וראוי היה כחלק בלתי נפרד מהמגילה להודיה
אז אין לכתחילה תפילה תנכ"ית קלאסית ואף אין בדיעבד הודיה כאמור ולבסוף אף לא נזכר בה במגילה שם ה'.
ועתה לחידה .
האם אי הזכרת ה' היא לכתחילה קשורה בבחירתו של מרדכי שאמר במו פיו את התחליף : "מקום אחר".
דבר שלמצער,צריך לעורר תהיות.....
או שמא מי ששם בפיו ביטוי שכזה כתחליף לשם ה' , היה זה עורך המגילה......
אם היה זה מרדכי שמסיבה זו אחרת התקשה להזכיר שם ה' ולעניות דעתנו צריך עניין זה ללמד גם על נקודות אפלות נוספות במגילה.
ואם היה זה העורך , צריך להעמיק ולברר למה עשה כן .
האם למשל הפריע לו מאד החסרונות של התפילה וההודיה עד כי סבר כי הותרת שם ה' רק במקטע האמור הוא : "נשיאת שם ה' לשווא".
ואם כך, לא ראוי גם להמשיך להעמיק ולחקור על עוד מקומות אפשריים במגילה, שהעורך טבע בהם את חותמו.....
כך או כך , יש בכך למצער,טעם רע כל שהוא .
שכרגיל השכלנו לטאטא ולהתעלם ממנו ......
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)