chiddush logo

כשרות הדגים בימינו

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 2/3/2023

דגים כשרים הם סוג של דגים המותרים לאכילה על פי התורה. והמצווה הזאת מכונה כשרות דגים, המערכת של הכשרות קובעת על פי התורה אילו בעלי חיים ודגים ניתן לאכול ואילו אסור, כמו גם כיצד יש להכין ולצרוך אותם.

 

חוקי כשרות אלו מבוססים על מספר קטעים בתורה, האוסרת על צריכת בעלי חיים מסוימים, כולל הרבה סוגי דגים מסוימים ללא קשקשים וסנפירים. הדגים הכשרים המותרים הם אלה שיש להם סנפירים וגם קשקשים, והם נתפסים ומוכנים בהתאם לכללי הכשרות.

 

יש כיום מגוון רחב של דגים כשרים, כולל זנים שחיים במים מלוחים וגם במים מתוקים. חלק מהדגים הכשרים הנפוצים ביותר כוללים סלמון, טונה, מושט, הוליווד, בקלה וקרפיון, בין היתר.

 

אחד הגורמים העיקריים שקובעים אם דג נחשב כשר או לא הוא האם יש לו גם סנפירים וגם קשקשים. דגים עם סנפירים אך ללא קשקשים, כמו צלופחים ופמנון, בדרך כלל אינם נחשבים כשרים. באופן דומה, דגים עם קשקשים אך בלי סנפירים, כמו  MONOPTERUS, גם הם אינם נחשבים כשרים.

 

בנוסף לדרישות לסנפירים וקשקשים, בדגים אין צורך בשחיטה כמו שאר בעלי חיים הכשרים, אלא אפשר גם לאכול אותם בלי שחיטה מיוחדת עם בישול מיוחד.

 

ישנם גם כללים כיצד יש לבשל ולצרוך דגים כדי להיחשב כששרים. לדוגמה, יש לבשל דגים במטבח כשר ולא לערבב עם אוכל שאינו כשר. בנוסף, יש מנהגים ןעדות שלא אוכלים את הדגים עם גבינה וחלב אלא מחכים קצת בין לבין (בעיקר אצל בני אשכנז, אצל בני ספרד זה פחות נפוץ ואוכלים דגים עם גבינה וחלב).

 

בסך הכל, הכללים והתקנות סביב דגים כשרים הם די פשוטים ולא מסובכים, והם נועדו להבטיח שאנשים יהודים יוכלו לצרוך דגים כשרים בכל מקום שהם נמצאים.

 

אחד היתרונות של צריכת דגים כשר הוא שהוא בדרך כלל נחשב לאופציה בריאה ובת קיימא יותר מאשר דגים שאינם כשרים. מכיוון שצריך לתפוס את הדגים הנקיים והספציפיים עם סנפיר וקשקשת, לרוב זה נחשב לאיכותי יותר מאשר דגים שאינם כשרים.

 

בנוסף, מכיוון שדגים כשר חייבים להיות בעלי סנפירים וגם קשקשים, בדרך כלל סביר להניח כי הם לא יכילו מזהמים מזיקים כמו כספית או מתכות כבדות אחרות. ולכן זה הופך את זה לאופציה בטוחה ובריאה יותר עבור אנשים המחפשים לשמור על תזונה מאוזנת ומזינה.

 

מבחינת הזמינות, ניתן למצוא דגים כשר במגוון מיקומים, כולל שווקים, חנויות מכולת וסופרמרקטים רבים. בנוסף, מסעדות ושירותי קייטרינג רבים מציעים דגים כשר כאופציה עבור הלקוחות שלהם.

 

בסך הכל, דגים כשרים הם חלק חשוב מהמסורת התזונתית היהודית, ונצרכים על ידי מיליוני אנשים ברחבי העולם על בסיס יומיומי. בין אם אתם מחפשים אפשרות בריאה ובת קיימא לתזונה שלכם, או פשוט מעוניינים לחקור את העולם העשיר והמגוון של המטבח הכשר, ישנן אפשרויות רבות של דגים כשרים ומזינים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע